reklama

Artikulárny kostol v Istebnom

Tentoraz som sa túlal dolnou Oravou, a zamieril som si to aj do Istebného, kde je drevený artikulárny kostol, ktorý je zaradený medzi národné kultúrne pamiatky Slovenska. Kostol evanjelický, postavený podľa známych šoproňských artikúl (článkov), prijatých na šoproňskom sneme v r. 1681. Patrí medzi 5 artikulárnych kostolov na Slovensku (vo Sv. Kríži, ktorý pôvodne stál v Paludzi, Leštinách, Istebnom, Hronseku a Kežmarku). Artikulárny drevený kostolík v Istebnom bol posvätený a odovzdaný do používania v r. 1688. Bol určený pre viaceré dolnooravské obce. Pretože malý kostolík svojou kapacitou nepostačoval, bol rozšírený a prestavaný, napr. bola pristavená zvonica s 3 zvonmi. Obnova bola vykonaná za výdatnej pomoci švédskeho kráľa Karola XI. a ukončená v r. 1731.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (53)
Obrázok blogu

*

Prečo nie sú všetky drevené kostoly artikulárne,
ale všetky artikulárne kostoly sú drevené?

K tomu malý výlet do histórie:
Reformácia, snaha o nápravu chýb v rímskej cirkvi, ktorú začal Ján Hus, ale najmä Martin Luther, potom aj Ján Kalvín, našla širokú odozvu. Vznikajú protestantské cirkvi, nezávislé na rímskom pápežovi - evanjelická (luteránska) a reformovaná (kalvínska). Aj na území Uhorska našli protestantské hnutia množstvo nasledovníkov. Na území Slovenska to boli hlavne evanjelici, na území Maďarska hlavne kalvíni. Na území Slovenska bolo Lutherovo učenie šírené najmä nemeckými kolonistami a uhorskou šľachtou. Aj dnes v niektorých obciach južného Slovenska možno vidieť aj tri kostoly: rímsko-katolícky, evanjelický a kalvínsky. Koncom 16. a začiatkom 17. stor. bolo v Hornom Uhorsku okolo 90% obyvateľstva evanjelického vyznania.
Situácia sa nepáčila predstaviteľom r.-k. cirkvi, na jej stranu sa postavila aj svetská moc, najmä rod Habsburgovcov, pretože tieto cirkvi narúšali centralizmus a previazanosť cirkevnej a svetskej moci. Začína obdobie silnej protireformácie - rekatolizácia, spojená najmä s pôsobením rádu jezuitov. Pritom boli používané aj, jemne povedané, nevyberané spôsoby presviedčania.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pretože v čase reformácie obyvaeľstvo podľa zásady "Čie panstvo, toho náboženstvo" alebo "Akého náboženstva je pán, takého náboženstva sú aj jeho poddaní" v drvivej väčšine prestúpilo k evanjelikom, spolu s ním prešli na evanjelikov aj existujúce kostoly. Postavené boli aj mnohé nové kostoly. V období rekatolizácie sa všetky kostoly odovzdali späť katolíkom, hoci napr. mestečko Martin a väčšia časť Turca ostali prakticky naďalej úplne evanjelické. Evanjelikom bolo odobratých 888 kostolov. Odpor proti rekatolizácii bol popri sociálnych otázkach jedným z hlavných dôvodov stavovských povstaní šľachty.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V snahe o uzmierenie katolíckej a nekatolíckych cirkví v Uhorsku bol zvolaný snem do Šoprone. Na ňom boli prijaté artikuly, z ktorých napr. článok 25 stanovoval, že evanjelici v každej stolici si mohli postaviť po dva kostoly za týchto podmienok: mohol byť postavený len na okraji obce, mimo územia mesta, dokončený v priebehu jedného roka, celodrevený bez použitia kovových prvkov, kamenný základ max. do výšky jednej stopy od zeme, nesmel mať ani vežu ani kríž a vchod doňho nesmel byť z ulice. Článok 26 stanovoval, že sa protestantom mali vrátiť kostoly, ktoré si postavili pred obdobím rekatolizácie, ale za podmienky, že neboli medzitým katolícky vysvätené, takže prakticky sa im nevrátili žiadne a v celom Turkami neobsadenom Uhorsku si mohli postaviť spolu 38 nových modlitební. V Oravskej stolici boli určené na stavbu dve obce: Vyšný Kubín, neskoršie ho nahradili Leštiny a Istebné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kostoly a kostolíky, postavené podľa šoproňských artikúl, sa nazývajú artikulárnymi. Nemôžu nimi teda byť kostoly rímsko-katolícke, lebo šoproňské artikuly sa týkali len nerímsko-katolíckych kostolov.

Až o 100 rokov neskoršie vydal Jozef II. Tolerančný patent, podľa ktorého smeli protestanti stavať murované kostoly, ale pritom mimo námestí, bez veže a zvonov.

Istebniansky kostol je postavený v ľudovom slohu, čerpajúcom z domáceho prostredia.

*

Obrázok blogu


V údolí za týmto vŕškom je obec Istebné,
na jej hornom konci stojí NKP drevený artikulárny evanjelický kostol
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Obec, učupená pod krásnymi horani
.

Obrázok blogu


V obci je aj pekný kaštieľ, ktorý v súčasnosti slúži ako Detsý domov
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Hoci samotná obec bola čisto evanjelická,
vybudovaním fabriky Kovohuty sa stala zmiešanou.
V obci stojí aj r.-k. kostol
.
Ale už sa venujme národnej kultúrnej pamiatke -
evanjelickému drevenému artikulárnemu kostolu, ktorý stále slúži svojmu pôvodnému účelu
a uskutočňujú sa v ňom bohoslužby

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Vľavo: drevený artikulárny kostol,
vpravo: novšie postavená zvonica s tromi zvonmi
.

Obrázok blogu


Kamenné schodisko ku kostolu
.

Obrázok blogu


Východná strana kostiola so zvonicou
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Vedľajší bočný vchod do kostola
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Severná strana kostola s bočným vchodom:
- hore: od zvonice
- dole: od starej fary
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Zamrežované okná.
Samozrejme, že tie mreže tam spočiatku neboli, lebo podľa artikúl sa kov nesmel použiť.
Štýlové mreže sú tam odnedávna, keď kostol vyrabovali zlodeji
.

Obrázok blogu


Drevená tabuľka pri hlavnom vchode
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Hlavný vchod do kostola
- hore: od starej fary
-dole: z juhu s prístupovými schodami
*
Keď sme už dosť poobdivovali kostol zvonka,
môžeme vojsť dnu a obdivovať jeho vnútornú krásu

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pekná vnútorná výzdoba dreveného kostolíka
.

Obrázok blogu


Jediným rušivým prvkom vnútornej čistoty štýlu kostola
je organ z r. 1930, ktorým bol nahradený starý organ
*

Obrázok blogu


V súčasnosti prebiehajú terénne úpravy okolo kostola a cintorína
- spevňovanie svahov a cesty
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je stará fara pri kostole. Pôvodne bola drevená, po čase ju omietli.
Na miestach, kde opadala omietka, vidno staré drevené brvná.
.
Na fare pôsobil v r. 1837-1849 národný buditeľ na Orave, evanjelický farár Juraj Matúška,
ktorému je venovaná aj pamätná tabuľa
*

Ďakujem veľmi ochotnej istebnianskej pani farárke za milé prijatie
a vysvetľujúce slová.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu