reklama

HLÚŽ - pripravená na sezónu

Moje potulky po Slovensku ma zaviedli aj do Novej Bystrice - Vychylovky. V doline Chmúrna sa tam nachádza úzkokoľajná HLÚŽ - Historická lesná úvraťová železnica. Táto železnička je v súčasnosti jedinou podobnou fungujúcou železničkou v Európe. Kedysi boli na kysuckej a na oravskej strane dve samostatné lesné železnice, ich spojením úvraťovou časťou vznikla KOLŽ - Kysucko-oravská lesná železnica, ktorá viedla z Oščadnice na Kysuciach do Lokce na Orave a koľajnice mali celkovú dĺžku 110 km, z toho 61 km hlavnej trate. Zachoval sa z nej najzložitejší úsek z Vychylovky - Kubátkovia do Oravskej Lesnej - Tanečníka a vedie územím Múzea kysuckej dediny (skanzenu). Na trati je niekoľko úvratí. Úvrať je miesto, kde sa mení smer pohybu: do úvrate mašinka ťahá vláčik, z úvrate ho tlačí alebo opačne. HLÚŽ je vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

*

Bol som zvedavý, ako sa pripravujú v skanzene na letnú sezónu, ktorú začínajú aj s HLÚŽ 1. mája. V minulých dňoch som bol v oravskom skanzene v Zuberci i v liptovskom skanzene v Pribyline, oba boli v prevádzke. Ale o skanzenoch bude iný článok, tu sa zameriam len na železničku.
Autobus ma vyviezol do Novej Bystrice - Rycierky k odbočke ku skamzenu. Mimo sezóny ku skanzenu autobus nepremáva, to som si zistil vopred doma, takže teraz som si to pekne odkráčal ta ku skanzenu a potom späť na zastávku autobusu k odbočke na Oravu. Cestu ta som absolvoval Kysucami, cestu späť Oravou.Viac o HLÚŽ sa môžete dočítať napr. tu na stránke Kysuckého múzea v Čadci.
Tu je mapa bývalej KOLŽ - Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorej časťami sú aj HLÚŽ a OLŽ - Oravská lesná železnica. Oravská lesná železnica je verenosti menej známa ako Historická úvraťová lesná železnica.
Ja som však bol zvedavý, ako to vyzerá s HLÚŽ mesiac pred otvorením sezóny. A s tým , čo som tam videl, sa s Vami chcem aj podeliť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*


Mapa oblasti Historickej lesnej úvraťovej železnice - Železnica má dve fungujúce časti - na kysuckej strane je v správe Kysuckého múzea v Čadci, na oravskej strane v správe Oravského múzea v Dolnom Kubíne.
Najzložitejšia - stredná - časť nie je zatiaľ spojazdnená pre verejnosť.
.

Obrázok blogu


Ešte pred bránami skanzenu Vás vítajú tieto exponáty - jeden osobný a dva nákladné vozne.
.

Obrázok blogu


Vstup do Múzea kysuckej dediny (skanzenu) je stále otvorený, premávajú tam nákladiaky s drevom, takže prípadný návštevník môže mimo sezóny navštíviť skanzen bez platenia. Všetky objekty sú síce pozatvárané, takže vnútorné zariadenie neuvidí, ale zvonka si ich všetky môže prezrieť.
Tá budova v pozadí je rušňové depo železnice.
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Zopár záberov z depa.
.

Obrázok blogu


Na štreke v tieni za depom haldy snehu.
.

Obrázok blogu


Exponáty vo voľnej prírode vo vnútri skanzena.
.

Obrázok blogu


Prvý mostík v areáli skanzenu.
.

Obrázok blogu


Ďalší voľný exponát pod holým nebom.
.

Obrázok blogu


Prvá úvrať s ďalšími voľnými exponátmi. Snehu je tu stále bohato, viac, ako na okolitých kopcoch, kde už len sem-tam je v tieni nejaký ten malý neroztopený fliačik.
.

Obrázok blogu


Od prvej úvrate som sa vybral smerom do hory, k druhej úvrati cez tento drevený mostík.
.

Obrázok blogu


Na miestach, kde dovidí slnko, snehu tamer nieto.
.

Obrázok blogu


Miesto na stretávanie a vyhýbanie sa protiidúcich vlakových súprav s ďalšími voľnými exponátmi.
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na niektorých miestach štreky som sa musel brodiť snehom vyše kolien.
*
Cestou späť medzi skanzenom a východiskovou stanicou Kubátkovia som si sem-tam všímal železničný zvršok. Na niektorých miestach vyzerá takto:

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.
Na Kysuciach je mnoho nezamestnaných. Nedalo by sa toto podmytie železnice riešiť aj verejno-prospešnými prácami?
Ale asi nie - verejno-prospešné práce sú záležitosťou obcí,
železnička je pod správou Kysuckého múzea, spadajúceho pod Žilinský samosprávny kraj.
Jedni hovoria: "Nás to nezaujíma, nie je to naše", druhí: "Nemáme na to prostriedky".


.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu