HLÚŽ - pripravená na sezónu

Autor: Ján Urda | 1.4.2011 o 10:01 | (upravené 1.4.2011 o 14:59) Karma článku: 8,53 | Prečítané:  2779x

Moje potulky po Slovensku ma zaviedli aj do Novej Bystrice - Vychylovky. V doline Chmúrna sa tam nachádza úzkokoľajná HLÚŽ - Historická lesná úvraťová železnica. Táto železnička je v súčasnosti jedinou podobnou fungujúcou železničkou v Európe. Kedysi boli na kysuckej a na oravskej strane dve samostatné lesné železnice, ich spojením úvraťovou časťou vznikla KOLŽ - Kysucko-oravská lesná železnica, ktorá viedla z Oščadnice na Kysuciach do Lokce na Orave a koľajnice mali celkovú dĺžku 110 km, z toho 61 km hlavnej trate. Zachoval sa z nej najzložitejší úsek z Vychylovky - Kubátkovia do Oravskej Lesnej - Tanečníka a vedie územím Múzea kysuckej dediny (skanzenu). Na trati je niekoľko úvratí. Úvrať je miesto, kde sa mení smer pohybu: do úvrate mašinka ťahá vláčik, z úvrate ho tlačí alebo opačne. HLÚŽ je vyhlásená za národnú kultúrnu pamiatku.

*

Bol som zvedavý, ako sa pripravujú v skanzene na letnú sezónu, ktorú začínajú aj s HLÚŽ 1. mája. V minulých dňoch som bol v oravskom skanzene v Zuberci i v liptovskom skanzene v Pribyline, oba boli v  prevádzke. Ale o skanzenoch bude iný článok, tu sa zameriam len na železničku.
Autobus ma vyviezol do Novej Bystrice - Rycierky k odbočke ku skamzenu. Mimo sezóny ku skanzenu autobus nepremáva, to som si zistil vopred doma, takže teraz som si to pekne odkráčal ta ku skanzenu a potom späť na zastávku autobusu k odbočke na Oravu. Cestu ta som absolvoval Kysucami, cestu späť Oravou.Viac o HLÚŽ sa môžete dočítať napr. tu na stránke Kysuckého múzea v Čadci.
Tu je mapa bývalej KOLŽ - Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorej časťami sú aj HLÚŽ a OLŽ - Oravská lesná železnica. Oravská lesná železnica je verenosti menej známa ako Historická úvraťová lesná železnica.
Ja som však bol zvedavý, ako to vyzerá s HLÚŽ mesiac pred otvorením sezóny. A s tým , čo som tam videl, sa s Vami chcem aj podeliť.

*


Mapa oblasti Historickej lesnej úvraťovej železnice - Železnica má dve fungujúce časti - na kysuckej strane je v správe Kysuckého múzea v Čadci, na oravskej strane v správe Oravského múzea v Dolnom Kubíne.
Najzložitejšia - stredná - časť nie je zatiaľ spojazdnená pre verejnosť.
.


Ešte pred bránami skanzenu Vás vítajú tieto exponáty - jeden osobný a dva nákladné vozne.
.

Vstup do Múzea kysuckej dediny (skanzenu) je stále otvorený, premávajú tam nákladiaky s drevom, takže prípadný návštevník môže mimo sezóny navštíviť skanzen bez platenia. Všetky objekty sú síce pozatvárané, takže vnútorné zariadenie neuvidí, ale zvonka si ich všetky môže prezrieť.
Tá budova v pozadí je rušňové depo železnice.
.

.

.

.

.

.

.

.

Zopár záberov z depa.
.

Na štreke v tieni za depom haldy snehu.
.

Exponáty vo voľnej prírode vo vnútri skanzena.
.

Prvý mostík v areáli skanzenu.
.

Ďalší voľný exponát pod holým nebom.
.

Prvá úvrať s ďalšími voľnými exponátmi. Snehu je tu stále bohato, viac, ako na okolitých kopcoch, kde už len sem-tam je v tieni nejaký ten malý neroztopený fliačik.
.

Od prvej úvrate som sa vybral smerom do hory, k druhej úvrati cez tento drevený mostík.
.

Na miestach, kde dovidí slnko, snehu tamer nieto.
.

Miesto na stretávanie a vyhýbanie sa protiidúcich vlakových súprav s ďalšími voľnými exponátmi.
.

.

Na niektorých miestach štreky som sa musel brodiť snehom vyše kolien.
*
Cestou späť medzi skanzenom a východiskovou stanicou Kubátkovia som si sem-tam všímal železničný zvršok. Na niektorých miestach vyzerá takto:

.

.

.

.

.

.
Na Kysuciach je mnoho nezamestnaných. Nedalo by sa toto podmytie železnice riešiť aj verejno-prospešnými prácami?
Ale asi nie - verejno-prospešné práce sú záležitosťou obcí,
železnička je pod správou Kysuckého múzea, spadajúceho pod Žilinský samosprávny kraj.
Jedni hovoria: "Nás to nezaujíma, nie je to naše", druhí: "Nemáme na to prostriedky".


.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Učiteľ, ktorý sa rád hral. Ako sa Milan Reindl stal dizajnérom Lego Technic

Nevyštudoval techniku ani dizajn. Napriek tomu sa stal jedným z jedenástich dizajnérov Lego Technic. Len vďaka tomu, že si rád z lega skladal veci, na ktoré nemal návod.

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami sú Blanár a Žiga.

SVET

Výbuchy pri štadióne v Istanbule zabili najmenej 13 ľudí

K explóziám došlo hodinu po zápase medzi Besiktasom a Bursasporom.


Už ste čítali?