reklama

Ďalší Minčol

Minulý týždeň som bol postavený pred problém, na ktorý Minčol v nedeľu ísť: na malofatranský, či na oravskomagurský? Turčianski turisti nerobili koncom týždňa žiadnu akciu, zato liptovskí hneď dve a obe na Minčoly: Hrboltovčani Vrútky - turčiansky Minčol - Višňové, Ružomberčani sedlo Príslop - oravský Minčol - Dolný Kubín. Na malofatranskom Minčole som bol nedávno s Martinčanmi, aj s Hrboltovčanmi som nedávno bol na Sinej v Nízkych Tatrách, takže všetko hovorilo pre oravskomagurský Minčol s Ružomberčanmi, s ktorými som nebol ešte nikde. No a tak sa aj stalo, v nedeľu bola teda Kubínska hoľa a oravský Minčol.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Príslop je sedlo nad Oravským Podzámkom z jednej a Hruštínom z druhej strany. Ružomberčani mali cestovať tým istým autobusom, čo aj ja, hoci ten oficiálne nemá zastávku v sedle Príslop. Keď som vodiča poprosil, či by mi tam nezastal, ochotne prisľúbil ako už niekoľkokrát prdtým. Ružomberčani mali pristúpiť v Kubíne, ale tam nastupoval len jeden manželský pár. Už som myslel, že to bude ako nedávno s výstupom na Kľak s Kláštorčanmi. Ale nie, v Oravskom Podzámku ich pristúpilo dosť. Počasie aj dobré, aj zlé pre turistov. Dobré, lebo neboli horúčavy, ani zima veľká, hoci niektorí mali aj rukavice; zlé kvôli hmlám, pre ktoré sme si tie výhľady mohli odpustiť, veľa toho nebolo vidieť:-)

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*

Obrázok blogu


Začiatok, sedlo Príslop, kde nás vysadil ochotný vodič, vo výške 808 m
.

Obrázok blogu


Výrobná porada na začiatku, jediná počas celého výstupu.
Martinčani pri výstupe na turčiansky Minčol alebo na Pivnicu mali "výrobné porady" často.
Čakali pritom vždy na opozdilcov a ďalej zas išli všetci spoločne
.

Obrázok blogu


Pomerne rýchlo sa pole roztrhalo, vytvorili sa menšie skupinky,
z ktorých každ išla ďalej samostatne
.

Obrázok blogu


Takto to vyzeralo, keď ste sa pozreli z nejakej čistinky do doliny.
Z doliny nič, len sem-tam z mlieka vyčnievali osamelé kopčeky alebo celé hrebienky
.

Obrázok blogu


Keď sme vystupovali horou, pomedzi koruny stromov sa niekedy
snažilo spríjemniť nám výstup aj slniečko,
ale jeho snaha ostala len jeho snahou.
Čoskoro, keď videlo, že všetko je márne, viac sa už neukázalo
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Jedna malá skupinka, s ktorou som postupoval aj ja
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Tam tá protiľahlá poľana za dolinu bola celá ožiarená slnkom,
naša síce nie, ale bola aspoň ušetrená od mliečnych hmiel.
Zatiaľ
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Aj zvyšky snehu sa kde-tu ukázali
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Ono, aj takéto výhľady majú svoje čaro.
Človek by tak rád vykročil a poprechádzal sa po tej zahmlenej rovine
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Tu sa už začali ukazovať studené a mokré hmly
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Obe tabule označujú: Kubínska hoľa - sedlo.
Prvá hlási výšku 1300 m, druhá 1325 m.
Skupina sa od prvej značky pustila po žltej ku chate,
ja som sa vybral po červenej na Minčol, aby som ten oravský Minčol mal,
keď som nešiel na ten turčiansky.
A podľa stôp v blate som videl, že už aj predo mnou ktosi vystupoval na Minčol,
hoci nikde som nikoho nevidel ani nestretol
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Dostal som sa za pár minút k tejto tabuli na vrchole
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Takéto hmly ma vítali na vrchole oravského Minčola. Nič nie očarujúce.
Rozhľady žiadne, nevieš, kde čo je.
Na turčianskom Minčole bolo vtedy krásne počasie
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.
.

Obrázok blogu


Na vrchole som natrafil na túto "stavbu":
SHMÚ tu "stavia" vežu meteorologikého rádiolokátora.
Za takmer 2,5 roka sa postavilo toto, zostáva ešte čosi vyše 1 rok.
Ako vidno, stavba nedobytná, zamknutá, šnúrka pevne drží,
nik zo stavby nemôže ukradnúť stavebný materiál
.

Obrázok blogu


Trocha poniže stavby SHMÚ veža telekomunikácií
.

Obrázok blogu


Natrafil som aj na takéto veľahovoriace tabule.
Tie hrdzavé označovali kedysi modrý chodník.
Aj vybral som sa podľa nich k chate, ale dalej to bolo ako preorané
vysoko vyčnievajúcimi tyčami pre snehové obdobie.
A pretože všade veľká hmla, tak som sa predsa len vrátil k dolnému rázcestiu,
kde som sa odpojil od skupinky a šiel ďalej po žltej
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je už pístup ku chate na Kubínskej holi
.

Obrázok blogu


Chata na Kubínskej holi.
Keď som prichádzal ku chate, skupinka sa práve zberala na odchod,
takže som sa ani neposadil a pokračoval som s nimi ďalej.
Od chaty do Kubína možno ísť na obe strany, obe trasy po 2 hod. -
po žltej do Záskalia, po zelenej na kubínsky most.
My sme sa vybrali po zelenej rovno na stanicu
.

Obrázok blogu


Pohľad dole od chaty
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pohľad hore na lyžiarsky raj v zime
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Stretli sme aj šerifa bez koltov.
S koníkom ochotne zapózovali
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

Orientačná tabuľa pri stanici.
Aj odtiaľto na Kubínsku hoľu vedie žltá aj zelená

.

Oba Minčoly, turčiansky i oravský, sú približne rovnako vysoké.
Oravský je vyšší asi o 30 m, ale zo sedla Príslop je výškový rozdiel omnoho menší
ako z Vrútok na malofatranský.
Oravský sa nachádza v chránenej krajinnej oblasti (CHKO) Horná Orava,
nič mi však nepripomínalo, že ide o CHKO.


Ani nepamätám, kedy som bol takto v prírode, a celou cestou som nenarazil
na žiaden horský potôčik alebo aspoň na nejaký malý prameň.
Teraz som prvú vodu videl v rieke Orave v Kubíne




.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu