Chutná voda priamo z Hrona

Autor: Ján Urda | 31.8.2012 o 10:01 | (upravené 1.9.2012 o 21:51) Karma článku: 10,93 | Prečítané:  1595x

Prešiel som sa z Telgártu k Dobšinskej ľadovej jaskyni. Krásna príroda, ale mňa najviac zaujímal tento úsek železničnej trate, na ktorom je niekoľko zaujímavostí a krásne je zakomponovaná do okolitej prírody. Na malom úseku 14 km je niekoľko pozoruhodných technických stavieb, hlavne tzv. Telgártska slučka, Telgártsky tunel, Telgártsky viadukt, Chmarošský (správne je Chramošský) viadukt,  Hronský tunel a Besnícky tunel.

Neďaleko Telgártu pred Telgártskym tunelom prechádza popod železnicu cesta spájajúca dve rázovité obce Telgárt a Vernár. Hneď za mostom začína Telgártskym tunelom Telgártska slučka, jediné podobné riešenie na Slovensku.

*


Z Vrútok do Popradu vlak, z Popradu k Dobšinskej ľadovej jaskyni autobus, presun na železničnú stanicu, odtiaľ vlak do Telgártu. Z Telgártu peši popri štreke a sem-tam aj po štreke na Besník, odtiaľ dole horou na cestu Poprad - Rožňava a po ceste k Dobšinskej ľadovej jaskyni
.

.

Presun z autobusovej zastávky Dobšinská ľadová jaskyňa vedie
po tomto spevnenom chodníku náučným chodníkom
Mokrade Hnilca a dreveným mostíkom ponad Hnilec
.

Neďaleko stanice je zaujímavá štátna prírodná rezervácia Ostrá skala
.

Železničná stanica Dobšinská ľadová jaskyňa
.

Na drôtoch na stanici mali konferenciu lastovičky
.

Rýchliková neelektrifikovaná trať -
do stanice vchádza osobný motoráčik
.

Na stanici v Telgárte začínala moja pešia túra
.

Pamätná tabuľa na stanici svedčí o masarykovskej demokracii
.

Pohľad od stanice na Kráľovu skalu
.

Tu som Hron prešiel suchou nohou
.

Tadeto som prešiel na druhú stranu štreky, aby som...
.

.

...ako niekdajší dedinčan obdivoval veľké vemená kráv,
siahajúce až pod kolená
.

.

Časť obce Telgárt
.

Telgártsky penzión
.

Štreka prechádza ponad cestu z Telgártu na Besník a ďalej do Vernára
.

Telgártsky tunel - začiatok železničnej slučky a
Telgártsky viadukt - koniec železničnej slučky.
Špirálová slučka má dĺžku 2,3 km a prevýšenie 31 m,
polomer oblúka 400 m. Časť slučky je v tuneli dlhom 1239 m
.

.

Telgártsky viadukt, ktorým končí slučka, má výšku 22 m a dĺžku 86 m.
Krajné časti viaduktu sú z kamenných kvádrov,
stredná časť je železobetónová, technológia, použitá u nás prvý raz
.

.

.

.

.

Trochu ďalej je ďalší, ešte mohutnejší Chmarošský (správne je Chramošský) viadukt.
Celý je z kamenných kvádrov v oblúku s polomerom 300 m.
Je to naozaj jedinečná stavba u nás:
má 9 polí, dlhý je 113,6 m a nad údolím sa týči vo výške 18 m.
.

.

Tak toto je prameň Hrona pod Besníkom s odpočívadlom,
medzi železničnou traťou a štátnou cestou.
Tu som sa napil vody priamo z Hrona,
a môžem povedať, že bola veľmi chutná
.

Tu za týmto bývalým strážnym domčekom začína ďalší tunel - Besnícky.
Trať v tuneli najprv stúpa, dosahuje najvyšší železničný bod na Slovensku -
955 m, potom postupne klesá
.

.

O čosi vyššie ako prameň Hrona, povyše cesty, tiež vyviera iný malý prameň,
preteká popod cestu ako potôčik, ale potom sa stráca v bažinách
.

Kopec Besník, najvyšší bod mojej prechádzky.
Z neho som sa spustil k Dobšinskej ľadovej jaskyni,
ale spočiatu som mal problém s orientáciou,
lebo najbližšia značka od smerovníka bola na dosť vzdialenom
stĺpe elektrického vedenia
.

.

.

Ospevovaná Kráľova hoľa, teším sa na výstup na ňu onedlho
.

.

.

Výhľady z Besníka
.

To je už most neďaleko hlavnej cesty Poprad - Rožňava
.

Upravený prameň pitnej vody pri Spišskom potoku,
prítoku Hnilca
.

Divoká príroda Spišského potoka
.

Štátna prírodná rezervácia Ostrá skala z opačnej strany.
To je už len na skok od zastávky Dobšinská ľadová jaskyňa


*

No a pretože som tam v tých miestach toho pochodil peši dosť,
najďalej pri železničnej zastávke Mlynky-zastávka za východom
z Mlyneckého tunela, tak niektoré ďalšie ukážky krásnej prírody
so železničnými stavbami


Most ponad cestu Poprad - Rožňava za obcou Stratená
a pred Stratenským tunelom
.

Stratenský tunel pri Stratenskej Píle
.

Most ponad Hnilec - pohľad od Stratenskej Píly
.

.

Pohľad na záliv a násyp železničnej trate sponad Dobšinskej Maše
.

.

Po druhej strane vodnej nádrže vedie železničná trať Stratená - Dedinky
.

Železničná trať pod bralom
.

.

.

.

Tam hore, to je Dobšinský kopec,
popod ktorý preteká rúrami voda do a z prečerpávacej
vodnej elektrárne Dobšiná, pričom prekonáva výšku takmer 300 m.
Ďalšie pozoruhodné technické riešenie
.

Železničná stanica Dedinky z priehradného múru
Palcmanská Maša
.

Stanica Mlynky
.

Východ z Mlyneckého tunela so zastávkou Mlynky-zastávka.
Odtiaľto ide turistický chodník do Havranej doliny.
Sem som sa dostal peši najďalej, na autobusovej zastávke dole
som počkal na autobus a odviezol sa do Sp. Novej Vsi
a odtiaľ vlakom domov
.


Pozn.: Technické parametre sú prevzaté zo stránky:
http://www.zeleznicne.info/view.php?cisloclanku=2007090019&nazevclanku=trat-173-cervena-skala-telgart-nalepkovo-margecany


.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Slovák pomáha pri Mosule: Tu sa bojuje proti najväčšiemu zlu

Neumytý, neoholený, hladný. Po troch dňoch na fronte chce OLIVER VALENTOVIČ len teplú sprchu, pivo a pizzu. Pomáha pri irackom Mosule.

KOMENTÁRE

Koaličný Kotleba? Smer sa už vôbec nehanbí

Snaha kontrolovať moc je natoľko prioritná, že všetko ostatné ide bokom.

DOMOV

Najviac mladých Slovákov podporuje podľa štúdie extrémistov

S nenávisťou na webe sa stretáva 84 percent.


Už ste čítali?