reklama

Z PĽ do LO

Rád chodím nielen po horách, ale aj po dedinách sa rád túlam. Každá je iná, každá dýcha inak, je neopakovateľná... Vidíš tam v nej jej minulosť i prítomnosť.Keď som vlani chodieval s kamarátom do Liptovskej Osady, všimol som si tam smerovku na Železné. Pozrel som sa do turistickej mapy a zaujalo ma to ešte viac: tam je hneď pri názve "Železné" aj druhý názov "Železnô". Práve ten druhý názov sa mi veľmi páči, podobne ako napr. nad Smutným sedlom medzi Žiarskou dolinou z liptovskej strany a Smutnou dolinou z oravskej strany dvojtisícovka Plačlivé alebo aj Plačlivô. A tak na to Železnô som sa bol pozrieť. Autobus tam už nechodí, hoci kedysi tam bola pravidelná linka. No a tak jedine peši. Pôvodne to malo byť len z Partizánskej Ľupče do Liptovskej Lúžnej, ale trochu sa to predĺžilo až do Liptovskej Osady.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

Kvôli dopravnému spojeniu som išiel z Partizánskej Ľupče smerom na Liptovskú Lúžnu. Cestou som natrafil na odbočku na Magurku, o ktorej som tiež už čo-to počul, ale ešte som tam nebol. Nuž tak som odbočil aj na Magurku. Cestou späť hneď poniže Magurky možno pri horárni Kapustisko odbočiť krížom nad Železnô, hodne to skracuje túru, ale v tom období bol chodník ešte zasnežený a neprechodený. V tých polohách toho snehu ešte bolo bohato, hoci v nížinách už bola jar. Tak som sa radšej vrátil dole na odbočku Tajch a pokračoval ďalej na Železnô a zo Železného do Lúžnej. Prídem do Lúžnej na konečnú autobusu a ten mi ufujazdil pred dvomi minútami. Ďalší až o dve hodiny. Samému je aj pri pive sedieť otupne, tak som sa radšej vybral ďalej známou cestou z Lúžnej do Osady, hoci aj samotná cesta Lúžnou je dosť dlhá. -

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou


Červenými bodmi je vyznačená trasa, ktorú som absolvoval,
žltými je skratka, ktorou si v lete možno túru značne skrátiť
.
.

Obrázok blogu


Autobus ma vyhodil na odbočke do Ľupče, do dediny nezachádzal.
Hneď na začiatku pri vstupe do obce stojí tento veľmi starý kostol
.

Obrázok blogu


Pri príchode do stredu obce ma zaujala táto krásna drevená socha
zručného ľudového rezbára
.

Obrázok blogu


Novší katolícky kostol s krásnymi maľbami vnútri.
Keď som bol v Ľupči ostatný raz cestou do Sliačov,
dostal som v tomto kostole aj chutnú oblátku.
Vínkom ma neponúkli, to ponúkajú len evanjelici.
Viac o tej návšteve sa môžete dočítať v súvisiacom článku,
aj fotky vnútornej výzdoby kostola tam môžete vidieť
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Pekne upravené ľupčianske námestie
.

Obrázok blogu


Zľava: Obecný úrad, vedľa evanjelická fara, obe historické budovy.
Partizánska (do r. 1946 Nemecká) Ľupča má bohatú históriu,
bolo to bohaté mestečko s prvou písomnou zmienkou z r. 1252.
Mestské výsady od Belu IV. dostala už v r. 1270.

Na komíne obecného úradu sa usadila bociania rodina,
ktorá sa sem každoročne vracia, aby sa tu rozrástla.
Minule som vo vestibule obecného úradu videl krásnu drevenú sochu
od ľudového rezbára. Šiel som sa na ňu znova pozrieť, žiaľ,
už som ju tam nenašiel. Keď som sa však na ňu spytoval pracovníčok,
boli ochotné ísť mi ju ukázať do kultúrneho domu
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Takéto dvojdomy obrátené chrbtom k sebe s jednou spoločnou zadnou stenou
zo začiatku minulého storočia sú v Liptove dosť rozšírené.
V iných regiónoch Slovenska som také murované dvojdomy nevidel.
Kamarát z Osady hovoril, že sú to domy bývalých "amerikáncov"
.

Obrázok blogu


To vyzerá na bývalú zemiansku kúriu
.

Obrázok blogu


V tejto kováčni naprostred dediny kedysi podkúli kone šikovní kováči.
Vyhňa, mechy, nákova, rozličné nástroje... Z kusa železa vyformovali celú podkovu.
Dnes sa podkovy kupujú ako polotovary rôznej veľkosti
.

Obrázok blogu


Evanjelický kostol je stále v renovácii, vonkajšok je už hotový
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Takto vyzerá vnútrajšok kostola počas opráv a úprav.
Oltár zdobí obraz P. M. Bohúňa
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Oba kostoly, katolícky i evanjelický, stoja neďaleko od seba v strede obce
.

Obrázok blogu


To som sa už vybral hore Ľupčianskou dolinou smerom na Lúžnu.
Zasnežený Salatín a Malý Salatín
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Hore Ľupčianskou dolinou
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je už kostolík na Magurke. Pred ním tu stála drevená kaplnka.
Kým si tento Magurčania nepostavili, chodili do kostola v Lúžnej,
poriadny kusisko cesty, overil som si to.
Na veži kostola sa dodnes zachoval obrovský rapkáč, ktorým kedysi
zvolávali baníkov do šichty a ohlasovali aj jej koniec .
V niektorých ban ských dedinách a osadách sú na vežiach
okrem kríža aj banícke znaky (dve skrížené kladivá)
.

Obrázok blogu


Renovovaná kultúrna pamiatka
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Ulicou Magurky. Magurka má len túto jednu ulicu.
Je našou najvyššie položenou osadou, leží vo výške 1050 m n. m.
pod vrcholkami Latiborskej hole, Ďurkovej a Chabenca.
Je to stará banícka osada ro 14. stor., dolovalo sa tu zlato, striebro a antimón.
Je východiskom turistov na hlavný nízkotatranský hrebeň
.

Obrázok blogu


Magurský cintorín - žiadne stopy v snehu nieto
.

Obrázok blogu


Magurské kvety neďaleko snehovej pokrývky
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Dole popri potoku Ľupčianka späť na odbočku Tajch
.

Obrázok blogu


Studnička s chutnou pitnou vodou, podobných je tam viac
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Rozbúrená Ľupčianka
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Ten koník, používaný na približovanie spílených mohutných kmeňov k ceste,
ten sa má. Do práce a z práce ho každý deň vozia takýmto "modrým antonom"
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


To už boli zábery potoka Veľký Železný
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Hlavná budova ozdravovne
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Železnô - detská ozdravovňa vo vške 970 m n. m.
Vyviera tu minerálna voda s liečebnými vlastnosťami, ktorá podporuje trávenie
a používa sa pri liečení porúch zažívacieho ústrojenstva
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Hlavný nízkotatranský hrebeň
.

Obrázok blogu


Pohľad na druhú stranu cesty, na Salatín
.

Obrázok blogu


Pár takýchto krások mi križoval hradskú neďaleko nad Lúžnou
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je pohľad ďaleko ponad Lúžnu na Veľkú Fatru v diaľke
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Lúky celé posiate šafranmi
.

Obrázok blogu


Nad Lúžnou na paši bolo vidno dve samostatné čriedy oviec
.

Obrázok blogu


Hlavný hrebeň Nízkych Tatier
.

Obrázok blogu


Vstup do Liptovskej Lúžnej
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Krásne liptovské dreveničky v Lúžnej
.

Obrázok blogu


Boží stánok s nápisom na priečelí
SHROMAŽDENIE CIRKVI BOŽEJ
.

Obrázok blogu


Katolícky kostol na návrší, v pozadí Nzke Tatry
.

Obrázok blogu


Salatín
.

Obrázok blogu


Magura
.

Obrázok blogu


Skaly nad obcou pri vstupe do Liptovskej Osady
.

A tu mi vypovedali poslušnosť baterky vo fotoaparáte,
nie a nie pracovať. Ale fotografií Osady mám aj tak bohato.
Niečo môžete vidieť aj na súvisiacom článku o kostole s veľmi zaujímavou históriou,
jedinom na Slovensku, ktorý stojí práve v tejto liptovskej obci

.

Tak som sa prešiel, pozrel si zaujímavosti, nadchýnal sa krásnymi dreveničkami
a zurčiacimi búrlivými horskými potôčikmi



.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu