reklama

Krížom-krážom Drotáriou - 2

O pár dní po prvom,  daždivom výlete krajom drotárov z Dlhého Poľa cez Turzovku do Vysokej nad Kysucou som sa vybral za krásneho slnečného počasia po drotárskom chodníku opačným smerom: z Dlhého Poľa cez Veľké Rovné do Kolárovíc. Tentoraz to bola sólo prechádzka, nemusel som sa prispôsobovať nikomu a ničomu, aj počasie som vybral fajn. Východiskový bod bol v oboch pípadoch zhodný: pamätník padlým v 2. svetovej vojne v osade Hlaváčová.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Obrázok blogu


Pochod z Dlhého Poľa začínal na hornom konci,
pokračoval spočiatku po ceste dolu do dediny,
poobzeral som sa po dedine a pustil som sa ďalej
značkovaným turistickým chodníkom do Veľkého Rovného,
popozeral dedinu a odtiaľ väčšou okľukou do Kolárovíc
.


Východiskový bod: pamätník obetiam 2. svetovej vojny v osade Hlaváčová
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Potok Dlhopoľčianka
.


.

Obrázok blogu


Kedysi v Dlhom Poli bola Ľudová tvorba,
dnes je to v mnohých slovenských dedinách takmer len drevo:
ťažba, píly, dosky, výroba paliet, palivové drevo...
.


Kysucká idyla
.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

.


Kaplnka povyše dediny a kaplnka v dedine
.


Rodný dom známeho národovca Juraja Čajdu-Dlhopoľského
.


.


Kysucké dreveničky
.

Obrázok blogu


Sympatická fabrička - Strojáreň Dlhé Pole (SDP)
.


Budova obecného úradu
.


Budova bývalej ľudovej školy,
dnes je tu materská škôlka
.


Pamätník spoluobčanom - obetiam 1. svetovej vojny
.


Pamätné tabule na budove materskej škôlky:
prvej slovenskej výstave drotárstva v r. 1940,
ktorá sa konala v tejto budove
a Jozefovi Holánikovi-Bakeľovi, prvému umeleckému drotárovi.
V obci sa upravuje aj jeho rodný dom
.


Ukážka z výrobkov miestnych drotárov,
ktoré sú umiestené v pamätnej izbe v budove škôlky.
Samotným drotárskym výrobkom, ktoré sú k nahliadnutiu
v Dlhom Poli a Veľkom Rovnom, venujem záverečný článok
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


V tejto peknej dreveničke je predajňa
.


.


Kostol v Dlhom Poli
.


Pamätné tabule na miestnej fare
.


Bývalý kultúrny dom ukazuje na nedostatok financií -
napriek tomu obec žije bohatým kultúrnym životom
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Dva pohľady na Dlhé Pole z vŕškov nad dedinou
.


Kysucká pohľadnica
.


Aj Veľké Rovné ma vítalo idylou
.


Tabuľa náučného chodníka, venovaná drotárstvu
.


.


Kysucké dreveničky
.


Táto krásna drotárska drevenica je aj na propagačných materiáloch
.


Uzučká ulička, medzierka, akých na dedine bývalo veľa neupravených,
vedie z námestia ku kostolu
.


Kostol vo Veľkom Rovnom
.


Pamätník spoluobčanom - obetiam 1. svetovej vojny
.


Budova obecného úradu, v ktorom je umiestené aj obecné múzeum drotárstva
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Ukážka z výrobkov miestnych drotárov,
ktoré sú umiestené v miestnom múzeu na obecnom úrade.
Samotným drotárskym výrobkom, ktoré sú k nahliadnutiu
v Dlhom Poli a Veľkom Rovnom, venujem záverečný článok
.


Námestie, kde v stredu boli trhy.
V budove vzadu bude umiestené múzeum drotárstva
.

Obrázok blogu


.


.


Kysucké pohľadnice
.


Vlastnozobáková novostavba, na ktorú netreba ani hotovosť,
ani drahú hypotéku
.


Keď som vyšiel na hrebienok,
opustil som značený turistický chodník a pustil som sa
na vlasnú päsť po hrebienku
.


.


Kysucké pohľadnice
.


Pri tejto hŕbke kamieňov som opustil hrebienok
a pustil sa horou dole do doliny
.


Prví a jediní ľudia, richtujúci siahovicu dreva na kúrenie,
na ceste z Veľkého Rovného
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Tu som zišiel z hory na hradskú, vedúcu z Bytče do Makova.
Ak sa dobre pamätám, bola to časť Kolárovíc - Slopkov
(alebo to bola časť Škorupy?)
.


.


Kolárovický potok a jeho prítok
.


Pamätník spoluobčanom - obetiam 1. svetovej vojny
.

.


Pri dome ľudového rezbára Milana Mičienku,
ktorého som predstavil v článku o farskej galérii drevených sôch
umiestených voľne v prírode v parku pri fare
.


Vo dvore rezbára - asi sú to sochy na konzerváciu z galérie.
.


.


Kysucké dreveničky
.


.


Kostol v Kolároviciach
.


Drevorezba pri vchode do kostola
.


Vnútrajšok kostola
.

.


.

.


.

.

Obrázok blogu


Farská galéria alebo jej torzo -
kedysi tu bolo viac ako 20 drevených sôch,
mnohé z nich boli veľmi napadnuté hubami.
Milan Mičienka vtedy spomínal nedostatok peňazí
na ich konzerváciu. V článku spred vyše dvoch rokov
som upozorňoval na toto napadnutie sôch hubami.

Žiaľ, Milan Mičienka nebol doma, aby som sa ho na to pospytoval
a nik zo zopár okoloidúcich, ktorých som sa na to spytoval,
mi nevedel (alebo nechcel?) nič o tom povedať.

Kto si chce pozrieť všetky sochy, ktoré tam boli, môže ich vidieť
v súvisiacom článku Krása dreva - II.
.

Obrázok blogu


Ostatný pohľad na Kolárovice z hradskej nad dedinou,
kde som čakal na autobus do Bytče
.

Pozn.:
V Dlhom Poli budú 29. júna oslavy 150. výročia narodenia
umeleckého drotára Jozefa Holánika-Bakeľa, spojené s dňom
drotárskeho sympózia

Svetozár Hurban Vajanský:

Malý drotár

2

Nuž s Bohom, rodná dedina!
Už ranný vietor dýše;
jak ladno kynie kostol náš
zo svojej lipnej skrýše.
Ten chodník biely, haditý:
rád by ma volal spiatky:
"Hoj, nechoď, šuhaj, z dediny,
niet v svete druhej otčiny,
vráť sa do pustej chatky".

*

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu