reklama

Predčasný koniec

V pondelok podvečer, keď som sa richtoval do krčmy na pravidelné pondelkové pivo, dozvedel som sa, že v stredu a vo štvrtok budem mať na starosti kamaráta Nora, vnučkinho psíka fajty šiba-inu. To by znamenalo, že kdesi sa vybrať môžem až v piatok, lebo na utorok som nemal nič naplánované. Tak rýchlo som sa rozhodol, že sa prejdem po Krivánskej Malej Fatre. Z Turčianskej záhradky sa hore dá dostať zo štyroch východísk. z Lipovca, z Turčianskych Kľačian, z Turian a zo Šútova. Prvé dve i druhé dve sa pod hrebeňom spájajú, takže výstu hore je len v dvoch bodoch. Ja som si vybral chodník z Turčianskych Kľačian do Šútova. Veď to mám tu pod nosom a dávno som tam už nebol. Túlam sa kade-tade po Slovensku a tu doma taká krása pod nosom...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)

Tak som sa teda v utorok ráno vybral miestnou dopravou do Kľačian. Začať som začal podľa plánu, dokončil som to kvôli mimoriadnej udalosti predčasne na Malom Fatranskom Kriváni mimo plánu. Miesto Šútovkou dolinou popri Šútovskom vodopáde ku krpelianskej priehrade som sa spúšťal dolu Dolinou Kúr popri horskom potoku Kúr do Krasňan na druhej strane Krivánskej Malej Fatry.

Obrázok blogu


Najťažší prvý úsek - výstup ku chate pod Magurou.
Možno ho absolvovať serpentínami po ceste, dlhšie, ale s miernejším stúpaním,
alebo veľmi strmým chodníkom kolmo hore.
Nasleduje oddychová časť do sedla a krátke prudké stúpanie na Suchý.
Po hrebeni je to už len také pohupovanie sa trošku hore - trošku dole
.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


Nebohý krtko na turistickom chodníku ako by mi bol výstrahou,
aby som si dával dobrý pozor, ako a kde stúpam
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Prístrešok som nevyužil na oddych, neoddychoval som nikde dlhšie,
zato častejšie, ale kratšie.
Až na Malom Kriváni som si doprial trošku dlhší, štvrťhodinový oddych s pivom
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


,

Obrázok blogu


Pohľady do Tučianskej záhradky počas výstupu
.

Obrázok blogu


Chata pod Kľačianskou Magurou
.

Obrázok blogu


Pamätná tabuľa v lese povyše chaty pripomína turistickú útulňu,
postavenú v r. 1926, ktorú v októbri 1944 vypálili nemecké vojská
.

Obrázok blogu


Prameň pitnej vody, posledný pod hrebeňom
.

Obrázok blogu


A to je už Suchý na krivánskom malofatranskom hrebeni.
Po výstupe naň už len také ľahké pohupovanie
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Kde sa toto tu zobralo pri sedle pod Suchým?
.

Obrázok blogu


Pohľad sponad sedla na hlavný hrebeň s Malým Kriváňom.
Zo sedla sa nemusí ísť na Suchý, dá sa obísť popod na Malý Kriváň
.

Obrázok blogu


Pri stúpaní na Suchý som sa stretol s týmto turistom zo Žiliny.
Nepoznal som ho, on mňa hej podľa tohto blogu.
Ale aj na nedávnom stretnutí turistov-abstinentov
na Čremošnianskych lazoch som nevedel, kde zaradiť dve známe tváre:
jednu fešnú turistku zo Žiliny a jedného turistu z Bystrice.
Vysvitlo, že sme boli spolu na turistických akciách.
So Žilinčanom sme prehodili pár slov a pobrali sme sa ďalej
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na vrchole Suchého, na jednom z najkrajších slovenských hrebeňov -
Krivánskej Malej Fatry
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Pohľad dole na vodné dielo Žilina
.

Obrázok blogu


Hrad Strečno z výšky
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


No nie je tento chodník po hrebeni lákavý?
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pohupujúc sa hore-dole ďalej po hrebeni
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Za mnou dve dievčence s voľne pobehujúcim psom
.

Obrázok blogu


Užíva si voľnosť a krásny výhľad
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Česači.
Bolo ich tam viac skupín
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Tam vzadu sa ukazuje krásny Veľký Rozsutec
.

Obrázok blogu


Ďalší majiteľ s voľne pobehujúcim psom
Tu kdesi za týmto kopčekom v sedle Priehyb pod Malým Kriváňom
sa mi stala takáto nehoda:
ľavou nohou som zle stupil na vrtkú skalu, tá sa podo mnou zvrtla
a ja som sa ocitol na pravom boku na zemi s vyvrtnutým členkom
a nazeným pravým rebrom.
Reku - spustiť sa dole do Krasňam, či pokračovať aspoň na Malý Kriváň?
Keď som sa vytrepal už sem, tak aspoň z toho Malého sa pozriem,
keď Veľký aj nechám tak. Takže Malý Kriváň.
Z Malého na Veľký je to už len čosi vyše 1,5 hod.
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Majiteľ ako živá socha na obelisku na Malom Kriváni,
verný psík pod obeliskom.
Ja som si na vrchole dal jedno pivo a väčšiu štvrťhodinovú prestávku,
ale pivo mi v tej horúčave smäd nezahasilo.
Mal som aj 1,5 l vody, tá bola proti smädu lepšia.
Z Malého Kriváňa som sa už nepustil na Veľký Kriváň,
vrátil som sa dole do sedla a spustil sa do Krasňan
.

Obrázok blogu


Ďalší mladí turisti vystupujú na Malý Kriváň
.

Obrázok blogu


Malé jazierko pod Malým Kriváňom s mútnou vodou
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Sympatická lavička pri poľane a senníku v doline Kúr
.

Obrázok blogu


Pohľad späť hore dolinou Kúr na malofatranský hrebeň .
Niečo pre milovníkov bystrých horských potôčikov

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Ak už kvôli ničomu inému, tak kvôli tomuto potôčiku Kúr to stálo za to.
Bola to prvá voda po tej nad Magurou, moja mi už došla,
horúčava veľká, napil som sa z potoka, ovlažil tvár, zápästia, krk
a nabral si aj za plnú fľašu.
Kým som prišiel domov, fľaša bola prázdna

.
Niečo pre milovníkov horských kvetov

Obrázok blogu


Ako som sa dočítal, tak týmto kvetom rastlina končí:
po odkvtnutí vraj celá odumiera, akýsi predsmrtný kŕč
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu



.
Niečo pre milovníkov stromov

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

No a nakoniec


Prídem domov, vyzujem sa a pravá noha vyzerá takto.
Rebro síce nenapuchnuté, ale každý pohyb tela
alebo hlboké nadýchnutie bolestivo cítim.

P.S.: Práve som sa vrátil od doktora. Rentgen zistil dve zlomené spodné rebrá, doktor odporučil silne stiahnuť a neustály pohyb. Nie síce po horách, ale predsa len furt pohyb.

Ale zas sa mi raz potvrdilo: Pohyb je dobrý lekár.
Kým sedím doma, každý pohyb telom cítim ako pichanie v boku,
ledva sa postavím, ale keď som bol na prechádzke s Norom,
po pár metroch to bolo značne lepšie.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu