reklama

Dva kostoly vedľa seba

Dva kostoly vedľa seba - to by nebolo ešte nič zvláštne. Ale dva evanjelické kostoly vedľa seba - to je už čosi zvláštnejšie. A dva evanjelické kostoly akoby kópia jeden druhého - to už je naozaj veľmi zvláštne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Vidieť kostoly rôznych vierovyznaní vedľa seba nie je žiadna zvláštnosť. Takých prípadov v našich končinách je neúrekom. Ani vidieť dva rímskokatolícke kostoly vedľa seba nie je až taká zvláštnosť. Vidieť však dva evanjelické kostoly vedľa seba je už zvláštnosťou, ale možno sa s tým stretnúť napr. aj v Modre - jeden nemecký, vedľa neho druhý slovenský. Ale vidieť vedľa seba dva takmer rovnaké evanjelické kostoly, takmer kópie jeden druhého, postavené v rozpätí pár rokov, to je už naozaj nielen zvláštnosťou, ale dokonca raritou. Možno sa s tým stretnúť v Sabinove. Jeden nemeckej evanjelickej cirkvi, vedľa neho druhý slovenskej evanjelickej cirkvi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sabinov. Mestečko na východe Slovenska v Šariši, neďaleko Prešova smerom na Starú Ľubovňu. Mestečko so slávnou históriou, veď mestské výsady dostal už v r. 1299. Bývalé slobodné kráľovské mesto od 15. stor. Kedysi bolo súčasťou záujmového zoskupenia evanjelických miest východného Slovenska, nazývaného Pentapolitana, s takými chýrnymi mestami ako Prešov, Košice, Bardejov a Levoča.

Bohatý bol v meste aj náboženský pohyb. Veľkú časť obyvateľov mesta tvorili občania nemeckej národnosti, ktorí prijali za svoje Luterovo učenie. Obyvatelia slovenskej národnosti boli zväčša prisťahovalci z okolitých dedín, za reformácie tiež luteráni. Predsa len hlásanie slova Božieho evanjelickými farármi v rodnom jazyku bolo prijateľnejším, ako katolíckymi farármi v latinčine. Ale dôvody prijatia reformácie boli nielen liturgické, ale i sociálne. Veľký rímskokatolícky kostol v gotickom slohu v strede mesta slúžil v čase reformácie evanjelikom oboch národností, podobne ako i malý kostolík vedľa neho. Aj susedná budova, postavená v období reformácie, slúžila evanjelikom ako evanjelické lýceum.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na stránke sabinovskej rímskokatolíckej farnosti Sabinov sa môžete dočítať aj toto: "...Po neslýchanom vystúpení Martina Luthera (1517) sa jeho reformačné spisy dostali veľmi skoro i do našej krajiny. Zložitá spoločensko-náboženská situácia v prvej polovici 16. storočia spôsobila pomerne rýchle rozšírenie reformácie. V roku 1546 spolu rokovali východoslovenské kráľovské mestá Košice, Prešov, Bardejov, Sabinov a Levoča o náboženských otázkach a dohodli sa, že sa budú pridržiavať augsburského vierovyznania. Nariadenia uhorského smenu a panovníka Ferdinanda I. podnietili vznik rôznych vierovyznaní u nás. Kráľovskí komisári prišli v roku 1549 do Prešova preskúmať náboženskú situáciu. Úzko spojené východoslovenské mestá, v ktorých sa vtedy už šíril luteranizmus, predostreli vlastné vierovyznanie, tzv. Confessio Pentapolitana. Bolo formulované veľmi obratne podľa nemeckého vzoru a pretože nejestvovalo ani nejaké jasné katolícke učenie (Tridentský koncil, ktorý tak učinil, zasadal až v rokoch 1545-64), kráľovskí úradníci ho prijali. Sabinov sa tak stáva jednou z bášt protestantizmu na východe Slovenska.".

Teda podľa toho vystúpenie Lutera bolo neslýchaným, ale nekalé praktiky, uplatňované v tom období v rímskokatolíckej cirkvi, proti ktorým Luter vystúpil a požadoval ich nápravu, neslýchanými neboli.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nasledovalo však obdobie tvrdej protireformácie a rekatolizácie a náboženského útlaku. V období reformácie vyše 90% obyvateľstva Horného Uhorska bolo luteránskeho vyznania, južné Uhorsko zas prijalo učenie Kalvína. Obe to boli vetvy reformácie. Občania rusínskej národnosti na východe boli pravoslávneho vyznania.

Tvrdými presadzovateľmi protireformácie boli Habsburgovci. O tvrdej náboženskej neslobode toho obdobia sa môžeme dočítať napr. na stránke gemerskej obce Sirk aj toto: "..."Sirkovská cirkev evanjelického augsburského vyznania bola založená počiatkom reformácie. Do roku 1598 ako filiálna cirkev bola pripojená ku kamenianskej cirkvi. V roku 1598 sa od tohto zväzku odtrhla a vstúpila s Rákošom a s Turčokom. Dobré nažívanie ľudí sa prerušilo v roku 1674, keď bratislavský súd rozhodol, že evanjelický farári a učitelia musia prestúpiť ku katolíckej cirkvi. Boli to časy bezpríkladného útlaku, náboženskej neznášanlivosti, prenasledovania.".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže hoci Sabinovčania boli evanjelici (slovenskí i nemeckí), kostol bol katolícky. V celom Uhorsku nebolo evanjelického kostola. Evanjelikom bolo odobratých 888 kostolov. Stavovské povstania, ktoré sa k nám šírili najmä z protestantského Sedmohradska mali nielen sociálne pozadie, ale i náboženské. Protestantizmus oslaboval moc rímskokatolíckej cirkvi a centralizáciu. Vyústilo to do šoproňského snemu, na ktorom bolo prijatých 82 artikúl (zákonných článkov), články 25 a 26 sa týkali náboženských slobôd.
Článok 25 deklaroval náboženskú slobodu a povoľoval návrat evanjelických kňazov a učiteľov, ktorí boli vyhnaní z krajiny. Článok 26 si evanjelici mohli v každej stolici postaviť dva chrámy a kostoly či kaplnky mohli mať aj v slobodných kráľovských, banských a pohraničných mestách i v sídlach zemepánov. no s mnohými obmedzeniami Tieto kostoly sa volajú artikulárnymi.
Až Tolerančný patent Jozefa II. vydaný 25. októbra 1781 podrobne stanovil náboženské slobody nekatolíkov – luteránov, kalvínov a pravoslávnych. Nekatolíci sa mohli stať aj štátnymi zamestnancami. Tolerančný patent znamenal len ich tolerovanie, nie úplné zrovnoprávnenie. Umožnil stavbu mnohých kostolov, nazývaných tolerančnými. Skutočná rovnosť cirkví v rakúsko-uhorskej monarchii nastala až po roku 1848.

Takými tolerančnými kostolmi boli aj dva evanjelické kostoly v Sabinove, kde artikulárny kostol postavený nemohol byť. Nemeckí evanjelici si postavili kostol v rokoch 1796-1802, slovenskí evanjelici v tesnej blízkosti takmer navlas podobný v r. 1820. Oba boli postavené za mestskými hradbami von z centra. Dnes sa líšia hlavne svojím vzhľadom. Jeden je udržiavaný a prebiehajú v ňom aj bohoslužby, druhý je spustnutý, hoci začatie renovačných prác, napr. izolácia proti vlhkosti, sú viditeľné. Ktorý je slovenský a ktorý nemecký, o tom sa informácie rozchádzajú. Na mestskom úrade som dostal informáciu, že bohoslužby sa konajú v slovenskom, na internete som sa tu dočítal, že v nemeckom.

V každom prípade je prípad týchto dvoch evanjelických kostolov zaujímavý a ich takmer
úplná zhoda to ešte viac zdôrazňuje.

Okrem veľkého a malého rímskokatolíckeho kostola stojí na cintoríne ďalší rímskokatolícky kostolík. Dva evanjelické kostoly, pravoslávny chrám a gréckokatolícky chrám dopĺňajú celkový počet kostolov v meste. Ďalší rímskokatolícky kostol a evanjelická molitebňa stoja v miestnej čast Sabinova, Orkucanoch.

Na stanici Veľký Šariš pod Šarišským hradom stojí táto národný kultúrna pamiatka - najstarší parný rušeň na Slovensku, vyrobený v r. 1882
Na stanici Veľký Šariš pod Šarišským hradom stojí táto národný kultúrna pamiatka - najstarší parný rušeň na Slovensku, vyrobený v r. 1882  
Neveľmi vábna železničná stanica v Sabinove
Neveľmi vábna železničná stanica v Sabinove 
Sabina . symbol Sabinova, odhalená v parku na námestí v r. 2014
Sabina . symbol Sabinova, odhalená v parku na námestí v r. 2014 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Staré uličky za mestskými hradbami
Staré uličky za mestskými hradbami 
Budova pôvodného evanjelického lýcea, ktoré bolo evanjelikom odobraté a pridelené piaristom
Budova pôvodného evanjelického lýcea, ktoré bolo evanjelikom odobraté a pridelené piaristom 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Budova radnice na námestí
Budova radnice na námestí 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Bývalé kasárne - stoja medzi evanjelickými kostolmi a stanicou
Bývalé kasárne - stoja medzi evanjelickými kostolmi a stanicou 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Z veľkej časti obnovené zvyšky starého mestského opevnenia
Z veľkej časti obnovené zvyšky starého mestského opevnenia 
Obrázok blogu
Gréckokatolícky kostol vo vnútri mestského opevnenia - exteriér a interiér
Gréckokatolícky kostol vo vnútri mestského opevnenia - exteriér a interiér 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pravoslávny kostol mimo mestského opevnenia neďaleko evanjelických kostolov - exteriér i interiér
Pravoslávny kostol mimo mestského opevnenia neďaleko evanjelických kostolov - exteriér i interiér 
Obrázok blogu
V katolíckom kostole na námestí počas bohoslužieb vyberali do klobúka (alebo takého vahančeka) i pred kostolom
V katolíckom kostole na námestí počas bohoslužieb vyberali do klobúka (alebo takého vahančeka) i pred kostolom 
To je len kópia hlavného oltára z dielne Majstra Pavla z Levoče. Originál je uložený v budapeštianskom múzeu
To je len kópia hlavného oltára z dielne Majstra Pavla z Levoče. Originál je uložený v budapeštianskom múzeu 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Interiér veľkého rímskokatolíckeho kostola, v čase reformácie patril evanjelikom, veď Sabinov bol čisto evanjelické mesto
Interiér veľkého rímskokatolíckeho kostola, v čase reformácie patril evanjelikom, veď Sabinov bol čisto evanjelické mesto  
Malý rímskokatolícky kostol s mestskou vežou vľavo
Malý rímskokatolícky kostol s mestskou vežou vľavo 
Mariánsky stĺp pri malom kostole
Mariánsky stĺp pri malom kostole 
Malý kostol
Malý kostol 
Rímskokatolícky kostol na cintoríne
Rímskokatolícky kostol na cintoríne 
A to sú dva evanjelické kostoly vedľa seba - jeden pekne udržiavaný, druhý schátraný.
A to sú dva evanjelické kostoly vedľa seba - jeden pekne udržiavaný, druhý schátraný.  
Tabuľa nad vchodom do schátraného kostola
Tabuľa nad vchodom do schátraného kostola 
Nová úprava proti vlhkosti, ale práce očividne nepokračujú
Nová úprava proti vlhkosti, ale práce očividne nepokračujú 
Obrázok blogu
Vľavo chátrajúci, vpravo udržiavaný evanjelický kostol. V udržiavanom prebiehali bohoslužby a nechcel som vyrušovať fotením jednoduchého interiéru
Vľavo chátrajúci, vpravo udržiavaný evanjelický kostol. V udržiavanom prebiehali bohoslužby a nechcel som vyrušovať fotením jednoduchého interiéru 
Oba evanjelické kostoly boli postavené za hradbami mestského opevnenia. Vľavo v pozadí vidno zvyšky opevnenia
Oba evanjelické kostoly boli postavené za hradbami mestského opevnenia. Vľavo v pozadí vidno zvyšky opevnenia 

*

Kto by dnes povedal o mnohých našich mestách, napr. o Košiciach, že v minulosti boli evanjelickými.
A pritom, pretože to boli slobodné mestá so slobodnými občanmi, tam neplatilo to známe: "Akého vyznania je pán, takého vyznania sú aj jeho poddaní".
V týchto mestách sa občania mohli slobodne rozhodnúť pre vierovyznanie.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu