reklama

Krása - kamenné mosty

Pri svojich potulkách Slovenskom som narazil aj na kamenné mosty. Sprvoti som síce niektoré z nich zaregistroval, ale nevenoval som im zvláštnu pozornosť. K ďalším som sa už dostal cielene ako k hlavnému objektu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Kamenné mosty. Na celom Slovensku ich máme hodne, niektoré známe, iné menej známe. Niektoré ako národné kultúrne pamiatky, iné len ako pamiatky. Niektoré staré, iné novšie. Niektoré cestné, iné železničné. Niektoré ponad potok, iné nie. niektoré vo výbornom stave, iné rozpadávajúce sa. Avšak všetky krásne, svedčiace o ľudskej zručnosti. A ako som sa mal možnosť presvedčiť, o niektorých z nich nevedia ani občania vlastnej obce alebo mestečka.

Zopár kamenných mostov Vám tu predstavím. Všetky, ktoré ukážem, som si prezrel osobne. Niektoré som si zapamätal, niektoré som už aj uverejnil v niektorom článku, ale som na ne už aj zabudol.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

*

Kamenný most v Bardejove

Bardejov, kedysi veľmi významné slobodné kráľovské mesto, tak ako mnohé iné naše mestá a mestečká, ale aj niektoré zámky, bol kedysi ohradený vysokými kamennými múrmi. Vchádzalo sa doň po kamennom moste, pod ktorým bola vodná priekopa.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

*

Kamenný most v Bátovciach

Bátovce sú obec v Tekove neďaleko Levíc, pýšiaca sa názvom "MESTO KRÁĽOVIEN". V obci je viac pamätihodností. Okolie mosta pekne pokosené a dobre prístupné zo všetkých strán

Vstup na most pri vchádzaní do dediny. Napravo socha Jána Nepomuckého
Vstup na most pri vchádzaní do dediny. Napravo socha Jána Nepomuckého 
Barokový trojoblúkový most ponad potok Sikelnica bol postavený v r. 1780
Barokový trojoblúkový most ponad potok Sikelnica bol postavený v r. 1780 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Most plne slúži cestnej premávke
Most plne slúži cestnej premávke 
Socha Jána Nepomuckého pri moste
Socha Jána Nepomuckého pri moste 

*

Kamenný most v Dravciach

Dravce sú malá obec na Spiši neďaleko Levoče. Nachádza sa tu aj ranogotický kostol s pôvodnými freskami z 13. stor.
 

Gotický most v centre dediny v ostrej zákrute slúži plne cestnej premávke
Gotický most v centre dediny v ostrej zákrute slúži plne cestnej premávke 
Je jedným z najstarších slovenských kamenných mostov, pochádza z 13. stor.
Je jedným z najstarších slovenských kamenných mostov, pochádza z 13. stor. 
Na rozdiel od iných mostov, oblúk mosta je špivatý, nie plynulý
Na rozdiel od iných mostov, oblúk mosta je špivatý, nie plynulý 
Pretože je v ostrej zákrute, bol rozširovaný. Pohľad z pôvodnej časti na rošírenú betónovú časť s betónovými skružami
Pretože je v ostrej zákrute, bol rozširovaný. Pohľad z pôvodnej časti na rošírenú betónovú časť s betónovými skružami 
Ranogotický kostol z 13. stor. neďaleko kamenného mosta
Ranogotický kostol z 13. stor. neďaleko kamenného mosta 

*

Kamenný most v Gelnici

V Gelnici som bol pozrieť staré banícke mesto, banícke múzeum, zvyšky hradu a ďalšie pamätihodnosti mesta a len tak mimochodom som tam natrafil aj na starý dvojoblúkový kamenný most cez rieku Hnilec. Nachádza sa v centre mesta a slúži chodcom a cyklistom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Most pochádza z r. 1837-1845
Most pochádza z r. 1837-1845 
Z oboch strán mosta sú ľadolamy.
Z oboch strán mosta sú ľadolamy. 
Samotný most je v dobrom stave, ale jeho okolie...
Samotný most je v dobrom stave, ale jeho okolie... 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Chcel som zísť aj dolu pod most, ale tá vysoká hustá burina ma od toho odradila
Chcel som zísť aj dolu pod most, ale tá vysoká hustá burina ma od toho odradila 

*

Kamenný most v Gerlachove

Gerlachov je dedinka na Spiši pod Vysokými Tatrami na ceste zo Svitu do Tatranskej Polianky. Keď som sa spytoval niekoľkých domácich na kamenný most, nevedeli (alebo nechceli) mi poradiť, tak som sa informoval na obecnom úrade. V obci sa nachádza aj ranogotický kostol z 13. stor.

K mostu už ani z jednej strany nevedie cesta, slúži len pre chodcov na skrátenie si cesty
K mostu už ani z jednej strany nevedie cesta, slúži len pre chodcov na skrátenie si cesty 
Obrázok blogu
Okolie mosta je neudržované a zle prístupné
Okolie mosta je neudržované a zle prístupné 
Samotný most je v dezolátnom stave, veľmi podmytý
Samotný most je v dezolátnom stave, veľmi podmytý 
Obrázok blogu
V rím.-kat. ranogotickom kostole sa omše neslúžia, je upravovaný, v novšom, opravenom evanj. kostole bohoslužby sa konajú
V rím.-kat. ranogotickom kostole sa omše neslúžia, je upravovaný, v novšom, opravenom evanj. kostole bohoslužby sa konajú  

*

Kamenný most v Hnúšti

Nedávno som chodil Hnúšťa - Klenovec - Kokava nad Rimavou - Utekáč a na propagačnej tabuli v Hnúšti som videl fotografiu "tureckého" mosta. Do úvodzoviek to dávam preto, lebo on nie je z tureckých čias, je podstatne mladší. Za turecký ho označujú domáci, odborníci to vylučujú. Keď som sa v Hnúšti vyzvedal naň, okoloidúci mi nevedeli nič povedať, tak som zašiel na mestský úrad. Tam mi povedali, že je to za mestom smerom na Klenovec. Vybral som sa teda von z mesta, ale nesprávne - smerom na Tisovec. Na kraji mesta sa spytujem jednej babky na kamenný most, nič o ňom nevie. Spytujem sa, či idem správne na Klenovec, vraj nie, môžem ta však ísť poza cintorín alebo sa vrátiť do mesta a potom sa vydať napravo. Vyjdem za mesto, idem smerom na Klenovec, hľadám most, most nikde. Opýtať sa nemám koho, okolo premávajú len autá a tie zastaviť nechcem, predsa ako peší turista nestopujem. Po čase ide cyklista, zastavím ho, vraj to tam ako domáci dobre pozná. Ale o moste nemá ani šajnu, tak idem ďalej. A pred miestnou časťou Hnúšte, pred Mašou, trošku bokom z hlavnej cesty, ten most ponad potok do poľa naozaj je. Taký nenápadný, nijako nie označený, ak o ňom nevieš a nehľadáš ho, nevšimneš si ho. Je totiž na mimo hlavnej cesty na odbočke do poľa. Okolie zarastené, zaburinené, most skrytý medzi vrbinami. A z auta z hlavnej cesty už naozaj nemôžeš nič zbadať. Keď som si potom doma niečo o ňom zisťoval, našiel som zmienku aj o druhom takomto moste, trošku vyššie popri potoku, ale ten je zakrytý novším mostom ako nadstavbou. Na tom som síce v Maši aj stál, ale nevedel som, že je pôvodne kamenný a inak ma nezaujal, tak som ho na mieste ani nezaregistroval.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Most vedie do poľa
Most vedie do poľa 
Hore vidno zábradlie hlavnej cesty z Hnúšte do Klenovca. Odbočka z hlavnej cesty na most, začína niekoľko desiatok metrov skôr, nie je kolmá na hlavnú cestu
Hore vidno zábradlie hlavnej cesty z Hnúšte do Klenovca. Odbočka z hlavnej cesty na most, začína niekoľko desiatok metrov skôr, nie je kolmá na hlavnú cestu  
To cestné zábradlie nie je na moste, je v pozadí na hlavnej ceste
To cestné zábradlie nie je na moste, je v pozadí na hlavnej ceste 
Takto neupravene vyzeralo okolie mosta pri mojej ostatnej návšteve
Takto neupravene vyzeralo okolie mosta pri mojej ostatnej návšteve 
Obrázok blogu
Obrázok blogu

*

Kamenný most v Kráľovej pri Senci
Most v Kráľovej pri Senci pripomína síce barokovú stavbu, ale bol postavený až v r. 1904. Krásny most, nie síce z lomového alebo opracovaného kameňa, ale z tehál, zaraďuje sa však medzi kamenné mosty. Aj jeho okolie je pekne upravené

Známka s vyobrazením mosta
Známka s vyobrazením mosta 
Most slúži ako súčasť cyklistického chodníka a pre chodcov, ale nevidel som na ňom ani jednu dušu (cyklistu či chodca)
Most slúži ako súčasť cyklistického chodníka a pre chodcov, ale nevidel som na ňom ani jednu dušu (cyklistu či chodca) 
Zábradlie mosta
Zábradlie mosta 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Národná kultúrna pamiatka, rím.-kat. kostol neďaleko mosta
Národná kultúrna pamiatka, rím.-kat. kostol neďaleko mosta 
Socha Jána Nepomuckého pri kostole, tiež národná kultúrna pamiatka
Socha Jána Nepomuckého pri kostole, tiež národná kultúrna pamiatka 

*

Kamenný most v Krásne nad Kysucou

Most ponad Drozdovský potok v miestnej časti Blažkov bol postavený v r. 1835. Je na ceste, odbočujúcej z hlavnej cesty zo Žiliny do Čadce. Za Kysuckým Lieskovcom je napravo odbočka vedľajšej cesty, ktorá vedie cez tento most do Krásna nad Kysucou

Most stále slúži cestnej doprave v plnom rozsahu
Most stále slúži cestnej doprave v plnom rozsahu 
Obrázok blogu
Most ponad potok a pekné drevené schody s dreveným mostíkom na druhú stranu pod most
Most ponad potok a pekné drevené schody s dreveným mostíkom na druhú stranu pod most 
Obrázok blogu
Most je vyše 10 m vysoký a dlhý viac ako 50 m, čím je asi najdlhším fungujúcim cestným mostom u nás
Most je vyše 10 m vysoký a dlhý viac ako 50 m, čím je asi najdlhším fungujúcim cestným mostom u nás 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Toto tu hneď medzi mostom a schodíkmi vyzerá skôr na smetisko. Je tu aj vyústenie odpadovej rúry z neďalekých obytných domov
Toto tu hneď medzi mostom a schodíkmi vyzerá skôr na smetisko. Je tu aj vyústenie odpadovej rúry z neďalekých obytných domov 

*

Kamenný most v Kvačianskej doline

Hoci Prosieckou a Kvačianskou dolinou som už neraz šiel, jednou hore na Veľké Borové, druhou dole, medzi svojimi fotkami som našiel kamenný most, nachádzajúci sa na starej furmanskej ceste z Kvačian do Hút v Kvačianskej doline neďaleko vodných mlynov len na tejto jednej fotke

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

*

Kamenný most v Lelesi

Leles je obec v Dolnom Zemplíne v okrese Trebišov takmer na maďarsko-ukrajinsko-slovenskom trojmedzí, neďaleko Čiernej nad Tisou. Gotický vyše 70 m dlhý štvoroblúkový kamenný most zo 14. stor. premosťuje suché koryto Tice, bývalého prítoku Tisy. Zaujímavosťou mosta je, že oblúky sú rôznej veľkosti. Most bol rekonštruovaný a neslúži cestnej premávke, ani stará cest na most už neexistuje. Nová cesta ide pár desiatok metrov vedľa

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Rôzne veľkosti oblúkov
Rôzne veľkosti oblúkov 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pri cestovaní do Lelesa a z Lelesa som  z vlaku uvidel v okolí Slovenského Nového Mesta v poli neďaleko štreky niekoľko zachovalých, ale veľmi zarastených, vojenských bunkrov ešte z predvojnových čias, ktoré boli súčasťou vojenského opevnenia na hranici
Pri cestovaní do Lelesa a z Lelesa som z vlaku uvidel v okolí Slovenského Nového Mesta v poli neďaleko štreky niekoľko zachovalých, ale veľmi zarastených, vojenských bunkrov ešte z predvojnových čias, ktoré boli súčasťou vojenského opevnenia na hranici 

*

Kamenný most v Leopoldove

Do Leopoldova som sa dostal náhodou a aj tamojší starý tehlový most som našiel podobne len tak mimochodom. Keď som bol v Kráľovej pri Senci, vracal som sa cez Trnavu, kde som mal hodne času na prípoj. V "slovenskom Ríme" je síce čo obzerať, bol som tam neraz, záberov mám habadej, tak som sa vybral osobákom do Leopoldova. Domáci, ktorých som sa spytoval na pamätihodnosti, mi spomenuli akurát väznicu, nič viac. Ako tak chodím po centre, v parku na výveske k MDD som si všimol na obrázku akýsi starý most, tak som sa oň začal zaujímať. Most spájal okolie s niekdajšou pevnosťou (dnešnou temnicou), ktorá bola postavená v r. 1655-1669. Temnica bola postavená v bažinatom prostredí a most viedol ponad bažiny. Tehlový mot na turistickej mape nie je špeciálne vyznačený

Starý plagátik na výveske, z ktorého som sa dozvedel o existencii tehlového mosta
Starý plagátik na výveske, z ktorého som sa dozvedel o existencii tehlového mosta 
Most už neslúži cestnej premávke, nie tak dávno bola vedľa neho postavená jeho obchádzka
Most už neslúži cestnej premávke, nie tak dávno bola vedľa neho postavená jeho obchádzka 
Obrázok blogu
Krásny trojoblúkový tehlový most
Krásny trojoblúkový tehlový most 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pohľad z druhého konca
Pohľad z druhého konca 
Vedľa starého mosta vľavo je napravo nová obchádzka, aby sa most chránil
Vedľa starého mosta vľavo je napravo nová obchádzka, aby sa most chránil 

*

Kamenný most v Novej Vsi nad Žitavou

Nová Ves nad Žitavou je obec neďaleko Zlatých Moraviec. Starý trojoblúkový kamenný most ponad potok Drevenica zo 16. stor. sa nachádza za obcou v doline na ceste Nová Ves nad Žitavou - Veľké Chyndice. Neďaleko mosta je aj pútnické miesto s chutnou studenou vodou, ktorá dobre padla v tých horúčavách.

Široký most už neslúži pôvodnému účelu, vedľa je postavený nový most. Svojmu pôvodnému účelu však slúžil až do konca 20. stor.
Široký most už neslúži pôvodnému účelu, vedľa je postavený nový most. Svojmu pôvodnému účelu však slúžil až do konca 20. stor. 
Pohľad spovyše mosta
Pohľad spovyše mosta 
Pohľad sponiže mosta
Pohľad sponiže mosta 
Obrázok blogu
Pekný most i pekne upravené jeho okolie
Pekný most i pekne upravené jeho okolie 
Pár metrov vedľa starého mosta na pôvodnej trase je aj ďalší malý novší most s betónovou skružou
Pár metrov vedľa starého mosta na pôvodnej trase je aj ďalší malý novší most s betónovou skružou 
Časť pútnického miesta
Časť pútnického miesta 

*

Kamenný most v Poltári-Zelenom

Poltár s jeho miestnou časťou Zelené sa nachádza v Novohrade. Starý kamenný most ponad rieku Ipeľ pochádza zo 16. stor., z čias tureckej nadvlády. Nie je síce už pôvodným, bol čiastočne prestavaný. Most už dnes neslúži pre autá, ale len pre chodcov a cyklistov.

Most už slúži len chodcom a cyklistom
Most už slúži len chodcom a cyklistom 
Obrázok blogu
Pekný trojoblúkový kamenný most
Pekný trojoblúkový kamenný most 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Vedľa neho stojí nový most
Vedľa neho stojí nový most 
Pohľad od Poltára smerom na Zelené: vľavo nový most, vpravo starý most
Pohľad od Poltára smerom na Zelené: vľavo nový most, vpravo starý most 
Evanjelický kostol bez veže na druhej strane od mosta - národná kultúrna pamiatka
Evanjelický kostol bez veže na druhej strane od mosta - národná kultúrna pamiatka 

*

Kamenný most v Prievidzi

Dočítal som sa, že v Prievidzi mestské zastupiteľstvo má prerokúvať zaradenie kamenného mosta ponad rieku Handlovku medzi kultúrne pamiatky. Zarazilo ma to, lebo Prievidzu ako-tak poznám a o žiadnom kamennom moste som tam nevedel. Keď som si ho pofotil, nechcelo sa mi veriť, že by to mal byť on. Čakám na stanici na vlak a tam sa pritrafí kamarát-bývalý spolužiak z VŠ, ktorý mi potvrdil, že by to mal byť tento most, Most pôvodne mohol byť a asi aj bol kamenný, ale teraz z kameňa sú už len základy, zvyšok sú nosníky, takže tu nejde už o klasický kamenný most. Ako dopadlo schvaľovanie za pamiatku, to už neviem

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

*

Kamenný most v Slovenskom raji
Starý kamenný most sa nachádza neďaleko Letanovského mlyna v Slovenskom raji. Vedie ponad rieku Hornád.
 

Obrázok blogu
Nezdá sa mi, že do prostredia Slovenského raja vhodne zapadnú takéto dlaždice, akými je pokrytá mostovka tohto inak krásneho mosta v nádhernom prírodnom prostredí. Takýmito dlaždicami sú dláždené mestské chodníky. Podľa mňa by tam viac sekol iný povrch, napr. okruhliaky
Nezdá sa mi, že do prostredia Slovenského raja vhodne zapadnú takéto dlaždice, akými je pokrytá mostovka tohto inak krásneho mosta v nádhernom prírodnom prostredí. Takýmito dlaždicami sú dláždené mestské chodníky. Podľa mňa by tam viac sekol iný povrch, napr. okruhliaky 
Pekný kamenný most
Pekný kamenný most 

*

Kamenný most v Spišskom Hrhove

Spišský Hrhov je obec na Spiši neďaleko Levoče. Na kraji obce je krásny štvoroblúkový kamenný most, pochádzajúci zo 16. stor., ktorý bol upravený v r. 1803. Most stojí na odbočke z hlavnej cesty, obchádzajúcej obec, do obce a stále slúži všetkým druhom dopravy..

Odbočka do obce z hlavnej cesty, obchádzajúcej obec, ktorá vedie po kamennom moste
Odbočka do obce z hlavnej cesty, obchádzajúcej obec, ktorá vedie po kamennom moste 
Obrázok blogu
Most z hornej strany s ľadolammi
Most z hornej strany s ľadolammi 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Most z dolnej strany, popri ňom drevený most pre chodcov
Most z dolnej strany, popri ňom drevený most pre chodcov 
Keď som zdiaľky spomedzi okolitých striech videl trčať ltúto vežu, nazdal som sa, že je to veža radnice alebo zvonica. Až keď som videl celú stavbu, zistil som, že je to kostolná veža...
Keď som zdiaľky spomedzi okolitých striech videl trčať ltúto vežu, nazdal som sa, že je to veža radnice alebo zvonica. Až keď som videl celú stavbu, zistil som, že je to kostolná veža... 
...a zas keď som zdiaľky medzi korunami stromov videl trčať túto vežu kaštieľa, nazdal som sa, že je to veža kostola
...a zas keď som zdiaľky medzi korunami stromov videl trčať túto vežu kaštieľa, nazdal som sa, že je to veža kostola 

*

Kamenné mosty pri Telgárte

Neďaleko horehronskej obce Telgárt pod Kráľľovou hoľou je niekoľko železničných kamenných mostov. Najznámejší a najkrajší z nich je Chmarošský kamenný most, ktorý je časťou tzv. telgártskej slučky. V krátkom úseku sú tu za sebou vysoké viadukty a dlhé tunely, kde štreka netradične prekonáva vysoký výškový rozdiel. Je to jeden z najkrajších úsekov na slovenskej železnici. Chmarošský klenbový viadukt s deviatimi vysokými oblúkmi je postavený celý v oblúku a dosahuje dĺžku až 113,6 m.

Jednoduchý kamenný železničný most
Jednoduchý kamenný železničný most 
Telgártsky viadukt má okrajové časti z kamenných oblúkov, stred je železobetónový oblúk
Telgártsky viadukt má okrajové časti z kamenných oblúkov, stred je železobetónový oblúk 
Chmarošský viadukt je nádherný celokamenný s deviatimi oblúkmi vo výške 18 m nad údolím a v oblúku
Chmarošský viadukt je nádherný celokamenný s deviatimi oblúkmi vo výške 18 m nad údolím a v oblúku 
Obrázok blogu
Elegantná klenba najvyššieho oblúka
Elegantná klenba najvyššieho oblúka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Nädherná scenéria
Nädherná scenéria  

*

Kamenný most v Zlatne

Dva kamenné železničné mosty vedľa seba som si všimol náhodou, keď som sa potuloval po sklárskych obciach Poltár - Zlatno - Kokava nad Rimavicou - Utekáč.

Obrázok blogu
Všmol som si najprv pragovku bez ECV, ktorou zvážali drevo do bytovky pri trati a potom som si všimol aj tie dva susedné kamenné mosty
Všmol som si najprv pragovku bez ECV, ktorou zvážali drevo do bytovky pri trati a potom som si všimol aj tie dva susedné kamenné mosty 

*

Tých kamenných mostov, najmä železničných, je na Slovensku viac. Tu som ukázal len niektoré z nich. Aj tieto krásne kamenné mosty prispievajú ku kráse Slovenska.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu