reklama

Klobúk dole, deväťdesiatnička!

Nedávno sme na blogu debatovali o turistike - veku, zdraví a kondícii. Pri ostatnej akcii som sa stretol s turistkou s neuveriteľne krásnym vekom - 90 rokov. Aj touto cestou jej vyslovujem obdiv a srdečne jej k jubileu blahoželám!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Krásna slnečná nedeľa. Fajn počasie, ani veľké horúčavy, tak naozaj príjemne. A ďalšia príjemná partia turistov, tentoraz to boli neplánovane trenčianski turisti.

Pôvodne som mal v pláne prejsť sa s dubnickými turistami trasou z Omšenia cez Baske a Homôlku do Dolnej Poruby. Baske je akýsi posvätný kopec turistov trenčianskeho regiónu a ja som na ňom ešte nebol.

Do Trenčianskej Teplej vlakom, tam o 6:32 prestup na autobus do Omšenia. Dubničania mali autobus priamo z Dubnice. Nastúpim do autobusu, tam skupina turistov, ale nik nie známy a medzi Dubničanmi už mám niekoľkých známych, veď som s nimi bol už na nejednej akcii. V Omšení nevystupuje nik, tak sa, reku, pridám k tejto skupinke turistov, nech idú hocikam. Na konečnej v Dolnej Porube vystúpime z autobusu a o chvíľu za ním príde druhý autobus. Oba autobusy mali z centra Trenčianskej Teplej odchod v rovnakom čase - 6:35. Prvý, ktorým som prišiel aj ja, i tá skupinna turistov, šiel z Trenčína a turisti boli z KST TTS Trenčín. Druhý autobus šiel z Ilavy cez Dubnicu a ním išli do Omšenia aj dubnickí turisti. Trenčianski turisti to mali namierené z Dolnej Poruby ku chate Homôlka a odtiaľ cez sedlo Košariská späť do Dolnej Poruby. Tak som šiel s Trenčanmi, iné mi ani neostávalo, ak som nechcel ísť sám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Medzi trenčianskymi turistami ma zaujala najmä jedna čiperná turistka. Dozvedel som sa o nej, že pred pár dňami mala krásne životné výročie - neuveriteľných 90 rokov! A tým aj potvrdila moje tvrdenie z diskusie, že nie vek, ale zdravie a kondícia sú najdôležitejšie v turistike. Žijú medzi nami mladí starci, i starí mladíci. Pani Marta Trebatická je stále aktívnou turistkou napriek svojmu vysokému veku, je cvičiteľkou turistiky, vedie akcie turistov klubu. Veľa sa venovala výchove mladých turistov. A ako som videl, jej kondíciu, vytrvalosť a pohyb jej môžu závidieť mnohí mladí, ktorí by jej tempu nevládali. Aj batoh, ktorý niesla na chrbte, bol ťažký, ako hociktorého iného turistu. Takže - klobúk dole pred turistkou pani Martou Trebatickou z KST TTS Trenčín. A som veľmi rád, že som ju poznal.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nuž tak s trenčianskymi turistami som šiel k chate Homôlka. Ale čo ďalej? Na Homôlku som na mape nenašiel žiaden vyznačený turistický chodník a končiť sa mi ešte nechcelo. Vybrať sa naproti Dubničanom? A čo potom, keď ich stretnem? Pokračovať potom ďalej sám do Omšenia, alebo sa s nimi vrátiť do Dolnej Poruby? Našťastie, tejto dilemy ma zbavili trenčianski turisti, ktorí sa pri chate Homôlka improvizovane rozdelili na dve skupinky: jedna sa pustila po pôvodnej naplánovanej trase cez sedlo Košariská do Dolnej Poruby, druhá sa vybrala na krásny Vápeč. Z tejto strany som na Vápeč ešte nevystupoval, ako traja nadsedemdesiatnici sme naň kedysi išli za krásneho jesenného počasia, keď príroda hýri všetkými farbami, z Košeckého Podhradia do Hornej Poruby. Takže bolo rozhodnuté: z Dolnej Poruby cez Vápeč do Hornej Poruby.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prídeme do Hornej Poruby, ktorá je už v inom okrese i v inej doline. Tam mal byť koniec túry. Ale z Hornej Poruby spoj do Ilavy až niekedy o tri hodiny. Z Dolnej Poruby spoj do Trenčína ide oveľa skôr. Tak sme si v Hornej Porube na chvíľu sadli na pivo a potom sme sa autobusom previezli nad Dolnú Porubu, t. j. smerom preč od Považia, ta na Valaskú Belú, a tam z hlavnej cesty sme sa spustili horou lesnou cestou do Dolnej Poruby. Hoci Horná a Dolná Poruba sú susedné dediny, sú na opačných stranách kopca a medzi nimi nevedie žiadna cesta okrem lesnej, a teda ani žiadne priame autobusové spojenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takto sme sa dostali späť do Dolnej Poruby, odkiaľ sme aj vychádzali na túru a z Dolnej Poruby autobusom do Trenčína. V Trenčíne som mal tiež ešte dosť voľného času čakaním na vlak, takže nasledovalo ďalšie pivo.

A predsa som sa stretol aj s niekoľkými dubnickými turistami. Pri čakaní nakoniec na autobus v Dolnej Porube som sa stretol aj s niekoľkými turistami z Dubnice nad Váhom, ktorí tam po skončení akcie tiež čakali pri pive na autobus. My s Trenčanmi sme "pivárčili" v Hornej Porube, Dubničani "pivárčili" v Dolnej Porube.A v rôznom čase.
 

MODRÁ - trasa Dubničanov z Omšenia do Dolnej Poruby, ktorá mala byť pôvodne aj mojou trasou, ČERVENÁ - trasa našej skupiny z Dolnej Poruby cez Vápeč a Hornú Porubu do Dolnej Poruby, ZELENÁ - trasa nadsedemdesiatnikov z Košeckého Podhradia cez Vápeč do Hornej Poruby, ČIERNA - presun autobusom z Hornej Poruby nad Dolnú Porubu
MODRÁ - trasa Dubničanov z Omšenia do Dolnej Poruby, ktorá mala byť pôvodne aj mojou trasou, ČERVENÁ - trasa našej skupiny z Dolnej Poruby cez Vápeč a Hornú Porubu do Dolnej Poruby, ZELENÁ - trasa nadsedemdesiatnikov z Košeckého Podhradia cez Vápeč do Hornej Poruby, ČIERNA - presun autobusom z Hornej Poruby nad Dolnú Porubu 
Neviem, ako inde na Slovensku, ale v Turci sa už noci navidomoči predlžujú a dni krátia
Neviem, ako inde na Slovensku, ale v Turci sa už noci navidomoči predlžujú a dni krátia 
Na konečnej zastávke v Dolnej Porube
Na konečnej zastávke v Dolnej Porube 
Obrázok blogu
Hore k lyžiarskemu areálu Homôlka
Hore k lyžiarskemu areálu Homôlka 
Obrázok blogu
90-ročná turistka pani Marta Trebatická na čele udáva tempo
90-ročná turistka pani Marta Trebatická na čele udáva tempo 
V diaľke Vápeč
V diaľke Vápeč 
Žeby to boli Hoľazne? S Dubničanmi som tú stranu (Hoľazne, Slopský vrch, Omšenská Baba) už pochodil
Žeby to boli Hoľazne? S Dubničanmi som tú stranu (Hoľazne, Slopský vrch, Omšenská Baba) už pochodil 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Na čele stále pani Marta Trebatická s mladíckym tempom, plná mladíckeho elánu
Na čele stále pani Marta Trebatická s mladíckym tempom, plná mladíckeho elánu 
78-ročná turistka a 90-ročná turistka v debate za oddychu
78-ročná turistka a 90-ročná turistka v debate za oddychu 
Obrázok blogu
To je posvätný vrch turistov trenčianskeho regiónu - Baske, ktorý ešte stále mám len pred sebou
To je posvätný vrch turistov trenčianskeho regiónu - Baske, ktorý ešte stále mám len pred sebou 
Pohľad Omšenskou dolinou na druhú stranu Považia
Pohľad Omšenskou dolinou na druhú stranu Považia 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Kaskádovité válovy
Kaskádovité válovy 
Obrázok blogu
To je vrch Homôlka, podľa turistickej mapy ta nevedie žiaden chodník, ale pri chate Homôlka som zočil na strome značku na vrchol, ale to sme už smerovali na Vápeč
To je vrch Homôlka, podľa turistickej mapy ta nevedie žiaden chodník, ale pri chate Homôlka som zočil na strome značku na vrchol, ale to sme už smerovali na Vápeč 
Lyžiarske stredisko Homôlka
Lyžiarske stredisko Homôlka 
Malé jazierko neďaleko vleku
Malé jazierko neďaleko vleku 
Obrázok blogu
Chata Homôlka na druhej strane cesty
Chata Homôlka na druhej strane cesty 
Pamätníček pani Marty Trebatickej, zaplnený fotografiami k deväťdesiatke
Pamätníček pani Marty Trebatickej, zaplnený fotografiami k deväťdesiatke 
Mladistvá turistka
Mladistvá turistka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pamätník SNP Homôlka
Pamätník SNP Homôlka 
Smer Vápeč
Smer Vápeč 
Osamelý slnečný kelektor
Osamelý slnečný kelektor 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Celá skupinka, ktorá sa odpojila na Vápeč
Celá skupinka, ktorá sa odpojila na Vápeč 
Obrázok blogu
Sem-tam prudké stúpanie, väčšinou horou, len sem-tam krátko otvoreným priestorom
Sem-tam prudké stúpanie, väčšinou horou, len sem-tam krátko otvoreným priestorom 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Nad Hornou Porubou
Nad Hornou Porubou 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Na výhľadovom mieste
Na výhľadovom mieste 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Vzdušnou čiarou to na Vápeč už nie je ani tak ďaleko
Vzdušnou čiarou to na Vápeč už nie je ani tak ďaleko 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pod stromom oddychuje Japonec, Číňan, či Mimozemšľan?
Pod stromom oddychuje Japonec, Číňan, či Mimozemšľan? 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Výhľady spod Vápča
Výhľady spod Vápča 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Malá jaskynka pod Vápčom
Malá jaskynka pod Vápčom 
Obrázok blogu
To by mala byť Ilava, za ňou na druhej strane Váhu Pruské, ďalej Vršatské Podhradie a krásny Vršatec nad ním
To by mala byť Ilava, za ňou na druhej strane Váhu Pruské, ďalej Vršatské Podhradie a krásny Vršatec nad ním 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Na plošinke pod vrcholom vrcholová kniha pod strieškou
Na plošinke pod vrcholom vrcholová kniha pod strieškou 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Horná Poruba
Horná Poruba 
Na vrchole
Na vrchole 
Pripomína mi to časť pod Veľkým Rozsutcom v Malej Fatre
Pripomína mi to časť pod Veľkým Rozsutcom v Malej Fatre 
Obrázok blogu
Skalná lavína
Skalná lavína  
Obrázok blogu
Ešte pohľad hore za zostupu
Ešte pohľad hore za zostupu 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Studnička bez vody, žriedlo je trochu vyššie bokom, voda sa privádza hadicou
Studnička bez vody, žriedlo je trochu vyššie bokom, voda sa privádza hadicou 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
A znova čmeliaky
A znova čmeliaky 
Pohľad na Vápeč z Hornej Poruby
Pohľad na Vápeč z Hornej Poruby 
Záverečné posedenie pri pive v Hornej Porube za čakania na autobus
Záverečné posedenie pri pive v Hornej Porube za čakania na autobus 
Katolícky kostol v hornej Porube
Katolícky kostol v hornej Porube 
Zostup do Dolnej Poruby po vystúpení z autobusu
Zostup do Dolnej Poruby po vystúpení z autobusu 
Obrázok blogu
Katolícky kostol v dolnej Porube, ktorý nie je ani zaznačený na internetovej turistickej mape. Pri ňom ešte "zababušená" neodhalená čiasi socha
Katolícky kostol v dolnej Porube, ktorý nie je ani zaznačený na internetovej turistickej mape. Pri ňom ešte "zababušená" neodhalená čiasi socha 

*

Ak by ste si chceli pozrieť, ako to v tomto kraji vyzerá v jeseni, keď príroda hýri všetkými farbami, tu je reportáž z túry nadsedemdesiatnikov z Košeckého Podhradia cez Vápeč do Hornej Poruby:

http://urda.blog.sme.sk/c/311110/Podoby-jesene-II.html

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu