reklama

Lysec

Lysec. Pretiahnutý kopec z junej strany zdola zalesnený, hore hôľny, zo severnej strany celý zalesnený. Nachádza sa medzi Jasenskou a Belanskou dolinou. Pre obe doliny je východiskom obec Belá-Dulice, kde ostal aj bicykel. A Lysec som zdolával na dve doby. Prvý raz som šiel Jasenskou dolinou, ale hoci som fotografoval odbočku na Lysec, prehliadol som ju, takže som šiel až na samý koniec doliny. Tam som sa pokúsil dostať sa na kopec, reku musím natrafiť na chodník z Malého Lysca (1298) na Lysec (1381). Ale vždy, keď som sa vyškriabal na nejaká ten kopec, bol zarastený stromami, žiaden chodník, iba spád na všetky strany. Ale napriek tomu neľutujem, príroda nádherná, zážitky krásne, Jasenská dolina stojí za to.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Odvtedy už neštudujem mapu len doma a nespolieham sa, že si všetko zapamätám, ale mapu aj na známe miesta nosím so sebou. Tak som sa vrátil a druhý raz som naň útočil už z Belanskej doliny. Z tej sa odbočuje pri malej vodnej nádrži s peknou zelenou vodou. Zelená voda ako z jazera Rica v Abcházsku na Kaukaze. Výstup na Lysec je nenáročný, spočiatku lesnou cestou v tieni stromov, popri ceste zurčiaci potôčik, no, pohoda aj v najväčších horúčavách. Po čase po chrbáte až na vrchol, kde sa trocha vlní vzduch a tým Ťa osviežuje. A medzitým ešte aj návšteva salaša vo výške okolo 1300 m, kde prvý raz v živote ľutujem, že som nefajčiar, lebo nemám "cigaretľu" na ponúknutie baču, keď si šúľa z "dohánu" tú svoju. Aj celú škatuľku by mu nechal, ale nemám nič. Tak sme sa len porozprávali, veď osamelému človeku sa chce rozprávať. No a Lysec s nádherným výhľadom. Zostup do Jasenskej dolinyvedie starým hustým lesom s dosť prudkým klesaním. Ale cesta dole, hoci aj prudká, sa predsa len ľahšie zdoláva ako cesta hore.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


To je pohľad na Lysec z tučianskej záhradky: jedna strana hôľna, druhá lesnatá.

Obrázok blogu


A takto sa dá naň dostať z obce Belá-Dulice.

Obrázok blogu


Krásny celok drevenice s bránou a usporiadaním dvora v Belej-Duliciach

Obrázok blogu


Cykloturistická križovatka v Belej-Duliciach

Takto vyzerala trasa Jasenskou dolinou na jej horný koniec - nedokončená:

Obrázok blogu



Obrázok blogu


Vstup do Jasenskej doliny

Obrázok blogu


Upozornenie: Chránené pásmo Národného parku Veľká Fatra

Obrázok blogu


Známe stredisko zimných športov, budovy som radšej nefotil

Obrázok blogu


Tu je turistická značka, ktorú som prehliadol, hoci som ju fotil:-)

Obrázok blogu


Hore Jasenskou dolinou

Obrázok blogu


Stále len hore, vyššie a vyššie, ale aj krajšie a krajšie

Obrázok blogu


Koniec cyklistickej trasy, lenže teraz začala tá väčšia krása, tá nefalšovaná a neopakovateľná príroda

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu



Obrázok blogu


Šantivo zurčiaci potôčik zo skaly na skalu medzi veľkými lopúchmi

Obrázok blogu


Tu potôčik tečie priamo po horskej zvážnici, ktorá je aj turistickým chodníkom

Obrázok blogu


Nie sú to pekné guľky? Také trochu pichľavé, ale veľmi pravidelné. Hotové umelecké diela

Obrázok blogu


Sem som sa chcel dostať obchvatom a prekvapiť Lysec odzadu, ale mi to, žiaľ, nevyšlo

Obrázok blogu


Ďalšie pekné umelecké dielo Majstra Prírody

Obrázok blogu


Čistučká osviežujúca vodička z neďalekého prameňa, ktorej som sa neváhal napiť. No a vrátil som sa späť, len som ľutoval, že som v obci nechal bicykel.

A tu je trasa Belanskou dolinou, tentoraz už dokončená:

Obrázok blogu


Vstup do Belanskej doliny

Obrázok blogu


Tichý potôčik, hotová idylka, tu ešte veľmi tichý, lenivo pomaly tečúci

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Stanujúca rodinka pod vodnou nádržou v krásne slnečné ráno

Obrázok blogu


To je už stúpanie hore lesom

Obrázok blogu


Aj z druhej strany Lysca zurčiaci potôčik

Obrázok blogu


Zo skaly na skalu, čľupy-čľupy-čľup

Obrázok blogu


Hore lesnou zvážnicou

Obrázok blogu


A teraz už na južnej strane chrbáta nasledujú hole

Obrázok blogu


Ukrytý dolný salaš bez osadenstva: baču, psov a oviec, taký opustený

Obrázok blogu


Črtá sa tam plešivý kopec

Obrázok blogu


A takýto kmeň buka?

Obrázok blogu


Na náprotivnej strane Jasenskej doliny práve kosili horské lúky, pokosenú trávu slnko rýchlo vysuší

Obrázok blogu


Pohľad na končiare Veľkej Fatry, vpredu Katova skala nad Sklabinským Podzámkom

Obrázok blogu


Mohutný zrútený buk krížom cez turistický chodník. Takými jánošíkovci zahatávali cestu zemepánom

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Z nedostatku životného priestoru v mladosti zrastených niekoľko samostatných malých stromčekov

Obrázok blogu


A znova Katova skala, tentoraz z vyššej polohy

Obrázok blogu


Horný salaš vo výške približne 1300 m...

Obrázok blogu


...a v ňom mladý bača zaujatý šúľaním cigaretle. Túto činnosť som už nevidel ani nepamätám. A prvý raz v živote (a dúfam, že aj posledný) som ľutoval, že som nefajčiar, že ho nemám čím ponúknuť...

Obrázok blogu


Horúčavy, že sa ani len tým ovciam nechcelo pražiť sa pasením na tom slnku a radšej sa utiahli do tieňa stromov.

Obrázok blogu


Trochu vyššie pohľad smerom na východ, kde je Malý Lysec, ležiaci na hlavnom hrebeni.

Obrázok blogu


A to je už na vrchole Lysca (1381 m n. m.)

Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu
Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu



Obrázok blogu


Kvôli zdraviu a týmto pohľadom do modravých diaľav som sa sem škriabal v tej horúčave, ale stálo to zato

Obrázok blogu

Hory, hole, kopce - opantávajúce pohľady

Obrázok blogu


Buk so smrekom v telesnom i duševnom splynutí

Obrázok blogu


A to je už opäť ústie oboch dolín: Jasenskej a Belanskej a mňa čaká opäť bicykel.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu