*
Bol som zvedavý, ako sa pripravujú v skanzene na letnú sezónu, ktorú začínajú aj s HLÚŽ 1. mája. V minulých dňoch som bol v oravskom skanzene v Zuberci i v liptovskom skanzene v Pribyline, oba boli v prevádzke. Ale o skanzenoch bude iný článok, tu sa zameriam len na železničku.
Autobus ma vyviezol do Novej Bystrice - Rycierky k odbočke ku skamzenu. Mimo sezóny ku skanzenu autobus nepremáva, to som si zistil vopred doma, takže teraz som si to pekne odkráčal ta ku skanzenu a potom späť na zastávku autobusu k odbočke na Oravu. Cestu ta som absolvoval Kysucami, cestu späť Oravou.Viac o HLÚŽ sa môžete dočítať napr. tu na stránke Kysuckého múzea v Čadci.
Tu je mapa bývalej KOLŽ - Kysucko-oravskej lesnej železnice, ktorej časťami sú aj HLÚŽ a OLŽ - Oravská lesná železnica. Oravská lesná železnica je verenosti menej známa ako Historická úvraťová lesná železnica.
Ja som však bol zvedavý, ako to vyzerá s HLÚŽ mesiac pred otvorením sezóny. A s tým , čo som tam videl, sa s Vami chcem aj podeliť.
*
Mapa oblasti Historickej lesnej úvraťovej železnice - Železnica má dve fungujúce časti - na kysuckej strane je v správe Kysuckého múzea v Čadci, na oravskej strane v správe Oravského múzea v Dolnom Kubíne.
Najzložitejšia - stredná - časť nie je zatiaľ spojazdnená pre verejnosť.
.
Ešte pred bránami skanzenu Vás vítajú tieto exponáty - jeden osobný a dva nákladné vozne.
.
Vstup do Múzea kysuckej dediny (skanzenu) je stále otvorený, premávajú tam nákladiaky s drevom, takže prípadný návštevník môže mimo sezóny navštíviť skanzen bez platenia. Všetky objekty sú síce pozatvárané, takže vnútorné zariadenie neuvidí, ale zvonka si ich všetky môže prezrieť.
Tá budova v pozadí je rušňové depo železnice.
.
.
.
.
.
.
.
.
Zopár záberov z depa.
.
Na štreke v tieni za depom haldy snehu.
.
Exponáty vo voľnej prírode vo vnútri skanzena.
.
Prvý mostík v areáli skanzenu.
.
Ďalší voľný exponát pod holým nebom.
.
Prvá úvrať s ďalšími voľnými exponátmi. Snehu je tu stále bohato, viac, ako na okolitých kopcoch, kde už len sem-tam je v tieni nejaký ten malý neroztopený fliačik.
.
Od prvej úvrate som sa vybral smerom do hory, k druhej úvrati cez tento drevený mostík.
.
Na miestach, kde dovidí slnko, snehu tamer nieto.
.
Miesto na stretávanie a vyhýbanie sa protiidúcich vlakových súprav s ďalšími voľnými exponátmi.
.
.
Na niektorých miestach štreky som sa musel brodiť snehom vyše kolien.
*
Cestou späť medzi skanzenom a východiskovou stanicou Kubátkovia som si sem-tam všímal železničný zvršok. Na niektorých miestach vyzerá takto:
.
.
.
.
.
.
Na Kysuciach je mnoho nezamestnaných. Nedalo by sa toto podmytie železnice riešiť aj verejno-prospešnými prácami?
Ale asi nie - verejno-prospešné práce sú záležitosťou obcí,
železnička je pod správou Kysuckého múzea, spadajúceho pod Žilinský samosprávny kraj.
Jedni hovoria: "Nás to nezaujíma, nie je to naše", druhí: "Nemáme na to prostriedky".
.