reklama

V - Krása dreva...

...a chvála umenia.Minulý týždeň som bol dvakrát v Humennom. Z mestského kultúrneho strediska som dostal e-mail, či môžu moju fotku použiť ako upútavku na akciu, ktorú pripravujú. Tak som sa dozvedel o chystanom plenéri rezbárov. Viac mi nebolo treba - rezbárstvo je pre mňa umenie naj... A tak som sa vybral pozrieť sa na prácu rezbárov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Prídem do Humenného, plenér sa konal v amfiteátri. Nevedel som, koľkí sa akcie zúčastnia a už vôbec nie, kto to bude. A tam nájdem tropch starých známych rezbárov - dvoch z Hornej Oravy a jedného z dolného Liptova: Stanislava Ondríka z Tvrdošína, Jána Šeligu z Hruštína a Alberta Šimráka z Ružomberka-Bieleho Potoka.
Chlapci začali v pondelok a v utorok predpoludním, keď som sa na nich bol pozrieť, už dosť pokročili.

*

Obrázok blogu


Slnko vychádza nad Liptovskou Marou
.

Obrázok blogu


Za týmto kaštieľom je amfiteáter,
kde v príjemnom chládku pod stromami za veľkej horúčavy chlapci pracovali
.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


To sú traja rezbári (sprava) Stanislav Ondrík, Ján Šeliga a Albert Šimrák
v rozhovore s pracovníčkou MsKS Tatianou Hájnikovou
.

Obrázok blogu


Ondrík pri práci
.

Obrázok blogu


Šeliga pri práci
.

Obrázok blogu


Šimrák pi práci
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na hrubé opracovanie rezbári používajú motorovú pílu
.
Porozprával som sa s nimi, poobdivoval, koľko toho už stihli urobiť
a vybral som sa popozerať trocha aj po meste

Obrázok blogu


Renesančný kaštieľ, kde je umiestené Vihorlatské múzeum
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Park pred kaštieľom
.

Obrázok blogu


Nádvorie kaštieľa
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Sochy pri vstupe na nádvorí kaštieľa


*

V piatok som sa znova vybral do Humenného za priateľmi rezbármi

Obrázok blogu


Takto vyzeralo zahmlené ráno cestou.
Dlho sa neukazovalo žiadne slnko
.
Chlapci od utorka dokončili po jednom diele,
teraz robili dokončovacie práce na druhom

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Tu sú už hotové diela:
svätý od Stanislava Ondríka, svätá od Alberta Šimráka
a jezuliatko od Jána Šeligu
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Sochy sú z čerstvo spíleného lipového dreva,
ktoré pri schnutí pracuje a nastáva pnutie,
ktoré má za následok vznik nepravidelných prasklín.
Aby sa tie praskliny neobjavili na exponovaných miestach,
vytvorením zárezov sa reguluje ich umiestenie vzadu
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Detail hlavy svätice
.

Obrázok blogu


Detail hlavy svätca
.

Obrázok blogu


Výsledky týždennej práce
(chýbajú tu ešte anjeli s trúbkami)
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


A tu sú spolu tvorcovia s výsledkami ich práce
.

Obrázok blogu


Z takýchto surových lipových kmeňov vznikli tie sochárske diela.
Tu je ešte malý čerstvý výhonok, ktorý ešte nestačil ani zvädnúť

SkryťVypnúť reklamu
reklama

. Rozlúčil som sa s priateľmi, veď začiatkom septembra sa tu znova zídu,
aby pokračovali na ďalších dielach.
V septembri sa teda znova vyberiem do Humenného.
Po rozlúčke s mládencamil som sa zas vybral popozerať sa po meste.
V mestee viacero zaujímavostí, teraz som si pozrel okrem mesta
dve z nich
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Národná kultúrna pamiatka
- gotický rímsko-katolícky kostol, údajne najvýchodnejšia gotická stavba v Európe
.

Obrázok blogu


A dozvedel som sa, že týždeň pred týmto plenérom rezbárov
sa v humenskom skanzene konal medzinárodný plenér
rezbárov a insitných umelcov.
Navštívil som aj Vihorlatské múzeum v prírode - skanzen,
ktorému venujem samostatný článok


.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu