reklama

Nesplnený plán

Minulý týždeň, keď som sa večer vrátil z krčmy, kam chodíme pravidelne raz do týždňa posedieť si pri dvoch pivách, hovorím manželke: "Dávno som už nikde nebol, zajtra by som sa znova niekde rád vybral. Kde, to ešte neviem, do rána si na niečo spomeniem".Manželka, ktorá furt kvôli mne sleduje v televízii predpoveď počasia, hovorí len, že má byť poľadovica, šmykľavo, musím si dávať pozor. Reku dobre, tak to bude len tak, po dedinách, nie po kopcoch.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

A tak som sa na druhý deň vybral po dedinách. Z dediny do dediny, len tak, po ceste. Do Dolného Kubína jeden autobus, odtiaľ na konečnú do Malatinej druhý, potom späť do druhého Kubína, ale len Vyšného, peši po ceste, odkiaľ som chcel ešte peši Jasenovú. Keď som prichádzal ku hlavnej ceste z Ružomberka do Kubína, že sa vyberiem ešte do tej Jasenovej, začal padať dáždik s mokrým snehom, tak Jasenovú som nechal tak. Veď aj v Jasenovej, tak ako vo všetkých týchto dedinkách, bol som už neraz.

Túlam sa ako taký drotár kedysi, už len vykrirovať, ako si to z detstva pamätám: "Dajte hrnce drôtovať!". Veru, bolo to dávno, keď takto chodli drotári s krošňani z dediny do dediny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A tak si chodím po Orave, a medzi dedinami, kde ma nik nepočuje, si popod nos pospevujem také tie oravské: Na Orave dobre, na Orave zdravo..., Ide drotár po ulici..., A ja som z Oravy debnár... V dedine nespievam, lebo keby psy počuli ten falošný spev, všetky by sa rozbrechali a keby ho počuli ľudia, tak volajú lekárov. Takže pospevujem si len medzi dedinami, kde ma nik nepočuje. Tam si to môžem dovoliť. Veď aj nedávno, pospevujem si doma za počítačom, a manželka mi o chvíľu hovorí: "Keď tí robotníci, čo upravujú ten byt hore, išli popred náš byt, tak sa rozprávali medzi sebou, že ešte je len osem, a on -to ako ja- je už opitý".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

*

Aby to nebolo také jednotvárne, samý sneh, tak pomiešam fotografie z rôznych ročných období, čo som po týchto dedinách chodil inokedy. Pri ostatnej návšteve bolo počasie aké bolo, mal som tam ísť o deň skôr, keď nádherne svietilo slniečko.

Obrázok blogu


Nezamrznutá rieka Orava v Dolnom Kubíne,
hoci i povyše i poniže Kubína zamrznutá bola
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Zastavenie na kubínskom cintoríne pri čakaní na autobus do Malatinej,
kde pár metrov od seba spia večný spánok dvaja velikáni:
Janko Matúška a Pavol Országh Hviezdoslav
.

Obrázok blogu


To je už v Malatinej. Aké tuhé zimy tu bývajú, vidno z toho
zo strechy padajúceho a v lufte zamrznutého snehu
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Typický obrázok oravskej dediny v zime:
ulice s haldami snehu a kostolom na kopci

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Typické gazdovské domy - pri tom prvom vo dvore suchý záchod,
ten druhý uzavretý s hospodárskymi staviskami
.

Obrázok blogu


.


Pohľad na Malatinú z cesty na kopci nad dedinou
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Pohľad smerom na Nízke Tatry
.

Obrázok blogu


Pohľad smerom na Vysoké Tatry
.

Obrázok blogu


Pohľad na Choč
.

Obrázok blogu


Cesta horou medzi Malatinou a Osádkou
.

Obrázok blogu

.


To je už prameň chutnej vody v Osadskom.
V lete sa vždy pri ňom osviežujem, v zime som sa len pristavil
.

.

Obrázok blogu


Typické oravské neomietnuté krásne drevenice v Osádke
.

.


.


Drevený ev. a. v. artikulárny kostol v Leštinách,
zapísaný do Zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO
(niekedy mu venujem samostatný článok)
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


Krásny podpivničený drevený dom, ohádzaný hlinou a nafarbený
.

.

Obrázok blogu


.


Zemianske kúrie v Leštinách
.

Obrázok blogu


Pohľad na Krivánsku Malú Fatru s Veľkým Rozsutcom,
vpopredí Ostrá skala, za ňou je ukrytá Tupá skala
.


.


Tá menšia je Tupá skala, tá väčšia Ostrá skala
.


Ostrá skala
.

Obrázok blogu


Kaštieľ vo Vyšnom Kubíne, dnes sídlo obecného úradu.
Je tu umiestené aj národopisné múzeum s pamiatkami aj na P. O. Hviezdoslava
.

Obrázok blogu


Rodný dom P. O. Hviezdoslava už nestojí, len toto ho pripomína
.

Obrázok blogu


Tu zas svoju mladosť prežila Margita Figuli
.

.

Obrázok blogu


Kontrasty - sedliacky dom a zemianska kúria
.

.

Obrázok blogu


Kúria nachádzajúca na križovatke hlavnej cesty Dolný Kubín - Ružomberok
a vedľajšej cesty dolinou do Malatinej
.

.


Ďalšia kultúrna pamiatka - r. k. kostol vo Vyšnom Kubíne


Tu ma zachytil dáždik so snehom,
takže do Jasenovej som už za nečasu nešiel,
ale mám tu staršie fotografie z Jasenovej

.


Tento ev. a. v. kostol ma kedysi zaujal, keď som šiel autobusom z Ružomberka do Kubína.
Na túrni má dosť nezvyčajne umiesteného kohúta,
akého mávajú na kalvínskych kostoloch.
Keď som sa v dedine na to spytoval, nik mi nevedel povedať dôvod,
ale asi je tam ako symbol bdelosti
.


Socha Martina Kukučína, rodáka, v miestnom parčíku pred kostolom
vedľa jeho rodného domu
.

.


Rodný dom spisovateľa, pobočka Oravského múzea v Dolnom Kubíne
.


Nakoniec som si krátil čas čakania na autobus domov občerstvením
na dolnokubínskej stanici pri tomto kultúrnom stánku
.


.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu