reklama

Parným vlakom...

...z Vrútok cez Bystricu, Zvolen a Kremnicu do Martina. Jedny z najzaujímavejších slovenských železničných tratí: Diviaky - Banská Bystrica a Hronská Dúbrava - Diviaky.Ako každoročne k MDD vrútockí železničiari, železniční nadšenci a priekopskí hasiči a hasičskí nadšenci organizujú pre deti krásny program: prehliadky starých parných rušňov, modelové koľajiská, prehliadku starej hasičskej techniky a hlavne jazdy parných vlakov na trati Vrútky - Bystrica - Zvolen - Kremnica - Vrútky, Vrútky - Kremnica a späť, Prievidza - Vrútky a Vrútky - Prievidza, Žilina - Vrútky a Vrútky - Žilina.Podobné akcie každoročne organizujú ku Dňu železničiarov v polovici septembra vo Zvolene, tam sú súčasťou aj preteky starých rušňov.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (11)

Trocha histórie:

Prvoradý význam železnice bola v minulosti doprava nákladov, doprava osôb bola len sprievodná. Po vybudovaní košicko-bohumínskej železnice bolo treba spojiť s ňou aj Budapešť. Časť Budapešť - Salgotarján - Lučenec - Zvolen bola jednoznačná. Rozhodovalo sa o pokračovaní zo Zvolena do Vrútok: cez Ružomberok, Harmanec alebo Kremicu. O prepojení cez Kremnicu rozhodli technické a ekonomické dôvody: spojenie cez Bystricu obomi smermi ďalej bolo technicky a ekonomicky podstatne náročnejšie, preto zo Zvolena pokračovala trať cez Kremnicu..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Časť z Hronskej Dúbravy do Diviak je dlhá 55 km a je tam vybudovaných 12 tunelov. Trať z Banskej Bystrice do Diviak je dlhá 46 km a je tam vybudovaných 22 tunelov. Čremošniansky tunel na trati Bystrica - Diviaky má dĺžku 4697 m a je najdlhším tunelom na Slovensku.
Práce na spojení Zvolena a Vrútok cez Hronskú Dúbravu a Kremicu začali v r. 1870 a už o čosi viac ako 2 roky bola uvedená do prevádzky. Výstavba druhej vetvy spojenia Zvolena s Vrútkami cez Banskú Bystricu a Harmanec bola náročnejšia, preto aj začala omnoho neskoršie, až v r. 1936 a trvala 4 roky.

Viete si predstaviť podobné rýchle tempo v dnešnej dobe? A pritom vtedy nebola k dispozícii dnešná technika.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No a po týchto tratiach jazdil teraz vlak, ťahaný dvomi parnými rušňami radu 475, jedným z Vrútok, druhým až z Dečína.

A teraz už fotografie účastníka jazdy.
Zaujímavé by boli najmä fotografie pozorovateľa mimo vlaku,
napr. vchod do tunela, východ z tunela, vlak na vysokom viadukte a pod.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je rušeň vrútovkých nadšencov z r. 1950...
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


...a to je rušeň dečínskych chlapcov, ešte starší, z r. 1948
.

Obrázok blogu


V prvej časti - do Zvolena - bol na čele vrútocký rušeň,
v druhej časti - zo Zvolena - si vymenili poradie
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Vlak pripravený na jazdu,
aj mladí sprievodcovia tiež
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Ešte pred odchodom som sa trochu prešiel po prvých vagónoch,
kým som zakotvil kdesi v strede vlaku
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


To už opúšťame Vrútky
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na stanici Čremošné pred najdlhším slovenským tunelom
.

Obrázok blogu


Svetlo na konci tunela
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


A to už je na prvej dlhšej zastávke - Harmanecká jaskyňa.
Na každej zastávke chlapci kontrolovali a dopĺňali olej v ložiskách a dopĺňali vodu
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


V zastávkach Harmanecká jaskyňa a Kremnica prišiel nákladný vlak
s cisternou vody, odkiaľ ju prečerpávali do rušňov.
Toho oleja i vody tie rušne spotrebovali hodne
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Ako tak na zastávke Harmanecká jaskňa chodím z vagóna do vagóna,
v poslednom vygóne natrafím na "bufet". Práve z malého súdka čapujú pvo.
Objednávam si teda aj ja jedno, chcem platiť, ale vraj nech mi slúži na zdravie.
Bol to vagón dečínskych chlapcov, ešte ma aj polievkou, ktorú práve dovarili,
ponúkli, ale za tú som sa poďakoval.
Pretože som so sebou mal príručný počítač,
poukazoval som im fotografie rušňov z minulých rokov a niektoré krásy Slovenska.
Na tejto vrútockej akcii sa zúčastovali prvý raz, na zvolenskej už boli
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Prichádzame do Banskej Bystrice
.

Obrázok blogu


Zvolenská malá štácia
.

Obrázok blogu


Prichádzame na hlavnú štáciu do Zvolena
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Vo Zvolene si nenechám ujsť príležitosť napiť sa medokýšu,
ktorý je priamo pred budovou stanice a ktorý mi aj lekárka dovolila piť,
keď som jej ukázal jeho zloženie, hoci predtým si zakázala
všetky mnerálky kvôli vysokému tlaku
.

Obrázok blogu


Tu je po príchode do Zvolena vpredu ešte vrútocký rušeň...
.

Obrázok blogu


...a tu pred odchodom je vpredu už rušeň dečínsky
.

Obrázok blogu


Aj tu doplnenie olejov do ložísk
.

Obrázok blogu


Stanica Hronská Dúbrava
.

Obrázok blogu


Veľa fotografov bolo všade popri trati, hoi na niektorých miestach poprchávalo
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


V stanici Kremnica nás znova dohonil náklaďák s cisternou vody
.

Obrázok blogu


Týmto zariadením sa kedysi napájali smädné rušne,
dnes je to už len zabudnutá zhrdzavená nefunkčná vec.
Záber je zo stanice Kremnica
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Rôzne pohľady na Kremnicu, jedno z najkrajších slovenských miest,
je z viacerých miest, dokonca aj po prekonaní kremnického tunela
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


To je Horný Turček
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pred Hornou Štubňou
.

Obrázok blogu


Kdesi nad kleným a možno aj nad Handlovou riadne pršalo
.

Obrázok blogu


Turčiansky Ďúr
.

Obrázok blogu


A na stanici v Martine som vystúpil


*

Ako tak idem po meste, ľudia na chodníku sa mi vystupujú.
Je mi to síce podozrivé, ale to je tak všetko.
Pídem domov a manželka len zalomí rukami.
Pozriem sa do zrkadla, a tam sa na mňa vyškiera kominár:
Ako keby som sa umával len raz za uhorský rok.
Tých pár vlasov, čo mi ešte ostalo na vrch hlavy - biele, šedivé,
kryla ich čiapka, tie nad ušami ako za mladi - tmavé.
Podobne brada a fúzy - čierne od sadzí.
Aj čelo, líca, nos, uši - všetko čierne


*

Jazda sa uskutočnila v piatok, záujem bol malý - pracovný deň,
ľudia v robote, deti v škole. Sused z vlaku prišiel na akciu až z Liberca,
fanúšik železnice a obdivovatľ slovenskej prírody

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu