reklama

Z Liptova na Oravu

Zas som sa vybral na prechádzku z Liptova na Oravu. Len tak, po ceste hore dolinou, potom trochu dole po ceste lesom. Z Lúčok pri Ružomberku do Osádky, potom tradične do Leštín. No a potom, len tak, mimochodom, som sa ocitol až v Pribiši, kam som sa dostal aj pri ostatnej potulke Oravou z Medzibrodia do Leštín, keď som si tam odskočil z Pucova.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (21)

Starý človek už možno toho pohybu ku zdraviu potrebuje viac ako mladý. Tak som sa vybral prejsť sa. Lúčanskú dolinu po rozhranie Liptova a Oravy už poznám, pekná dolina, ale za kopcom na oravskej strane som ešte nebol. Presnejšie, v tej doline na druhej strane som bol neraz, ale nešiel som po tejto ceste z Liptova na Oravu. Dolinu z Malatinej do Vyšného Kubína poznám, tú som už prešiel, niektoré jej časti aj viackrát.
Kedysi cesta z Liptova na Hornú Oravu a ďalej do Poľska viedla popod Liptovský hrad cez Kaľameny, Lúčky, Osádku, Pokryváč, Pucov a Pribiš a ďalej popod Oravský hrad.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Prechádzka začala v strede obce Lúčky pri tomto krásnom vodopáde,
jednom z piatich našich vodopádov, ktoré sú národnými prírodnými pamiatkami.
Podľa mňa je tento kaskádovitý vodopád najkrajším slovenským vodopádom
.

Obrázok blogu


Vždy si rád pozriem tieto susediace drevenice na uličke
smerom k cintorínu alebo hore na Lúčanské travertíny.
Prvá drevenička je neobývaná, chátra, druhá slúži aj ako privát.
Škoda tej krásnej chátrajúcej, pokrytej šindľom
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pri ceste ku kúpeľom sa nad cestou týči ďalšia národná prírodná pamiatka:
Lúčanské travertíny
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Potok, napájajúci vodopád, pár metrov povyše vodopádu
.

Obrázok blogu


Liečebný dom Choč, centrum kúpeľov, v krásnom prostredí
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Kúpeľný park je plný sôch, aj v liečebnom dome je niekoľko
pekných drevených sôch.
Mne sa najviac páčila drevená socha matky s dieťaťom.
Kedysi kúpele boli orientované na liečenie ženskýh chorôb,
dnes tam liečia aj choroby pohybového ústrojenstva
a pooperačné stavy.
Aký priepastný rozdiel medzi týmito kúpeľmi a kúpeľmi Korytnica,
ktoré som spomínal v minulom článku
.

Obrázok blogu


Úpravu okolia tohto zariadenia robili väzni
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


V diviačej zvernici hneď povyše kúpeľov pod horou je celá rodinka diviakov
aj s milými pásikovými prasiatkami,
ktoré si na druhom zábere pochutnávajú na materskom mliečku.
Pre deti zážitok vidieť tie malé diviačie prasiatka
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Potôčik vedľa cesty v hornej časti doliny
.

Obrázok blogu


Akoby naukladané vrstvy kameňa vedľa cesty za odbočkou
turistickej trasy na Choč
.

Obrázok blogu


Na dolniakoch už aj zabudli, že aj toho roku bola jar.
Keď som v piatok bol na Záhorí, videl som už zo záhradky niesť jahody,
tu ešte stále kvitnú jarné kríky
.

Obrázok blogu


Na rozhraní okresov a regiónov na ľavej strane od cesty...
.

Obrázok blogu


...a chatky na pravej strane od cesty
.

Obrázok blogu


Spiatočný pohľad na majestátny Choč z hranice Liptova
.
Horšie udržiavaná cesta horou na oravskej strane - prudké klesanie, plné zákrut
.

Obrázok blogu


Pekne upravený prameň chutnej vody pri cete v hore
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Tento ranč pri východe z hory nad Osádkou zrekonštruovali,
aby ho mohli zatvoriť:-)
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Pohľad sponad Osádky na druhú stranu doliny,
kade vedie cesta na Pokryváč a ďalej cez Pucov do Medzibrodia
.

Obrázok blogu


Pri jednom dome ma vítal tento statný kamarát
.

Obrázok blogu


Pekne upravený prameň chutnej pitnej vody v Osádke.
Tu som si trochu posedel aj na lavičke
.

Obrázok blogu


Choč z oravskej strany
.

Obrázok blogu


Prepadnutý podmytý okraj cesty hneď pri Osádke smerom na Leštiny.
Nechcel by som vidieť, ako sa tu na úzkej ceste stretajú dve plne naložené tatrovky
.

Obrázok blogu


Idyla so sušiacim sa senom na sušiakoch
.

Obrázok blogu


Priesada, ktorú som ukázal minule ako zvädnutú,
sa pekne pozviechala a má sa plne k životu
.

Obrázok blogu


Nie je to škoda používať takú krásnu "chalúpku"
ako veľkokapacitný kontajner na odpad?
.

Obrázok blogu


A zas som sa ocitol pri krásnom drevenom artikulárnom kostole v Leštinách
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Naprostred obce Leštiny je už roky prepadnutý podmytý okraj cesty.
Čaká sa len na prvú dopravnú nehodu, aby sa to dalo do poriadku.
Keď si to vyžiada ľudský život, hneď sa nájdu prostriedky na opravu.
Možno by bolo vhodné opraviť to formou verejno-prospešných prác,
ale to by si vyžadovalo iniciatívu funkcionárov obce
a asi na tom nikomu z vedenia obce nezáleží.
Istý mládenec, s ktorým som sa o tom rozprával,
mi povedal svoj názor na tento problém, ale nenapíšem ho tu.
Asi sa hľadajú len výhovorky, prečo to nejde,
namiesto toho, aby sa hľadal spôsob, ako by to šlo.
Za ten čas to už dávno mohlo byť aj "zjedené"
.

Obrázok blogu


Dve dominanty na druhej strane doliny medzi Leštinami
a Vyšným Kubínom oproti majestátnemu Choču: Ostrá skala a Tupá skala


*

Z Leštín som šiel autobusom do Dolného Kubína,
že odtiaľ pôjdem domov vlakom alebo ďalším autobuom.
V Kubíne chcem vystupovať z autobusu, na stanici býva konečná.
Všimnem si však, že niektorí cestujúci ostávajú sedieť, nevystupujú.
Autobus teda pravdepodobne pokračuje ďalej.
Kým vystupujúci opustia autobus, idem k vodičovi a pýtam sa ho,
kam ďalej pokračuje. A on, že do Pribiša.
V Pribiši som bol nedávno, keď som šiel z Medzibrodia do Leštín,
zašiel som si tam z Pucova, ale od Oravského Podzámku, z opačnej strany,
som do Pribiša ešte nešiel, tak som si kúpil ďalší lístok na konečnú.
Cestou z Oravského Podzámku do Pribiša si všímam dolinu,
čo je tam zaujímavé. Minule som do Pribiša prišiel doprostred dediny
z horného konca, tentoraz to bolo z dolného konca
-
.

Obrázok blogu


Ako všade na Orave a v Liptove, plno krásnych vysokých rovných májov,
veď hory, plné smrekov, sú blízko všade naokolo


Cestou autobusom hore dolinou som si všimol odpočívadlo vedľa cesty
aj s vodným náhonom a akýmisi postavičkami.
Späť z Pribiša do Oravského Podzámku som sa vybral peši
a zastavil som sa pri tom odpočívadle

Obrázok blogu


So zaujímavou "historkou" som sa oboznámil
z vyvesenej tabule na odpočívadle
.

Obrázok blogu


Tam pri vodnom kolese je mlynár, úplne vpredu jeho dcéra
a dvaja mládenci, jeden z Pribiša, druhý z Oravského Podzámku
.

Obrázok blogu


Voda poháňa vodné koleso a z neho je prevod na mlynára i oboch píliacich mládencov
.

Obrázok blogu


Toto je usilovný mlynár
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Podľa polohy rúk mládencov vidno, že sú v pohybe a s nimi aj píla,
takže pília bez prestania
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pohľad na krásne upravené odpočívadlo
.

Obrázok blogu


Vkusný a čistý záchod,
akurát dnu bolo menšie osie hniezdo na ľavej stene
.

Obrázok blogu


Krásna výzdoba altánka, ale viac by sa tam zišlo niečo z Oravy
ako z Kysúc, napr. z ľudových pesničiek "A ja som z Oravy debnár..."
alebo "Ide drotár po ulici...". Však to poznáte, aspoň tí starší, pamätníci,
takéto sa spievali pri každom posedení nielen na Orave Pekne upravené oddychové miesto má šťastie, že je mimo hlavnej trasy.
Byť na hlavnej, tak je asi dávno zasvinené a rozbité,
ale domáci si ho vedia šanovať
.

Obrázok blogu

.

Obrázok blogu


Pred Oravským Podzámkom som na úbočí vedľa cesty videl tohto kosca.
Pekne ukladal do riadku pokosenú trávu, radosť bolo sledovať jeho rytmické pohyby.
Aj mi ochotne zapózoval, trochu sme potrkotali, ale o chvíľu mi išiel vlak
do Kraľovian, tak sme sa pomerne rýchlo rozlúčili
.

Obrázok blogu


Pohľad na Oravský hrad z odvrátenej strany
.


.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu