Stratenský kaňon

Autor: Ján Urda | 13.8.2012 o 10:01 | Karma článku: 8,14 | Prečítané:  3683x

Stratenský kaňon a stratenský cestný tunel. Pár desiaok metrov nad cestným tunelom aj železničný tunel. Všetko umiestené medzi iobcou Stratená a osadou Dobšinská ľadová jaskyňa.

Pred vybudovaním tunela cesta 1. triedy viedla Stratenským kaňonom. Keďže už nevyhovovala zvýšeným požiadavkám, bolo ju potrebné rozšíriť, vyrovnať a urobiť ďalšie úpravy. Pretože územie kaňonu a jeho okolie leží v 5., teda najprísnejšie chránenom pásme, nebolo možné stavebné úpravy uskutočniť v kaňone a bolo rozhodnuté o vybudovaní tunela. Tunel v dĺžke 326 m bol budovaný v r. 1969-1971. Do prevádzky bol odovzdaný v januári 1972.
Kaňonom v dĺžke približne 500 m sa prepletajú rieka Hnilec a stará asfaltová cesta. Obe sa kľukatia, cesta premosťuje riečku ôsmimi, zväčša drevenými mostami.

*


Cesta od Stratenej k náučému chodníku
Stratenský kaňon a stratenskému cestnému tunelu
.

V diaľke vidno stratenský tunel
.

Tesne pred mostom ponad Hnilec a pred vchodom do tunela je vľavo parkovisko,
vpravo odbočka do Stratenského kaňonu.
.

Z oboch strán tunela cestu pretína rieka Hnilec,
ktorá je v týchto miestach ešte len potokom

Počas výmeny zvršku cesty je v tuneli obojstranná premávka,
obmedzená na 30 km/hod.
.
.
Odbočka z hlavnej cesty na starú cestu,
vedúcu kaňonom
.

V kaňone je umiestných niekoľko podobných
informačných tabúľ náučného chodníka.
Oboznamujú návštevníkov so vznikom kaňonu,
geológiou, flórou, faunou... nielen samotného kaňona,
ale aj ďalších území Slovenského raja
.

Táto cesta kaňonom bola pred vybudovaním tunela cestou 1. triedy,
spájajúcou Slovenský raj so Slovenským krasom
.

Horný Hnilec v kaňone
.

.

.

Územie e zaradené do 5., teda najvyššieho stupňa ochrany prírody
.

.

.

Boky kaňona na niektorých miestach tvoria vysoké skalné bralá
.

V okolí kaňonu sa nachádza niekoľko jaskýň
.



Jediné miesto okrem začiatku a konca, kde možno oficiálne opustiť kaňon -
približne v strede kaňonu pri malom vodopádiku.
Podľa smerovky na Havraniu skalu, Občasný prameň a Geravy
.
.
.
.
Jediný turistický chodník z kaňonu vedie hore popri tomto krásnom vodopádiku
.
.
Cesta možno od otvorenia tunela, teda už vyše 40 rokov, nebola udržiavaná.
Malý, ale razantný potok Hnilec, podmyl cestu
.

Na tejto tabuli je celé územie tejto časti Slovenského raja
.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Druhý koniec Stratenského kaňonu
.

Aj pred horným vchodom do tunela križuje cestu rieka Hnilec,
ktorá potom preteká kaňonom
.

Pohľad z mosta pred tunelom do kaňonu
.

Výhľad z tunela na horný vstup
.

V tuneli prebiehajú stavebné práce
.

.

.

Vchod do kaňonu z dolného konca po východe z tunela
.

Pri ceste autom a troche času odporúčam auto odstaviť na parkovisku pri vchode do tunela z dolného konca, zo strany obce Stratená. Pohodlná prechádzka po starej asfaltovej ceste je vhodná i pre malé deti.

.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Nežná revolúcia

Disident Haraszti: Armáda donášačov nás prenasledovala na každom kroku

Poľská Solidarita nám ozrejmila, že režim bol virtuálne mŕtvy.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Havária ako výjazdové zasadnutie vlády

Pred voľbami minister neodolá a príde sa pozrieť na nehodu.

Kotleba a Harabin pôjdu do volieb samostatne

Harabinova strana chce osloviť aj Smer, SNS či Sme rodina.


Už ste čítali?