reklama

Plnou parou, vpred!

Železnice Slovenskej republiky každoročne k Medzinárodnému dňu detí poriadajú rôzne akcie.Centrom osláv sú už tradične Vrútky, kde sa uskutočňujú aj jazdy vlakov s motorovými a parnými rušňami. Medzi deťmi, mládežou i staršou generáciou je o tieto akcie vždy veľký záujem. Ak ste sa takejto akcie ešte nezúčastnili, vrelo odporúčam urobiť radosť svojim potomkom na budúci rok. Ale aj začiatkom septembra každoročne prebehajú veľmi obľúbené oslavy modrej armády vo Zvolene na starej stanici a v depe.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Na turistiku nebolo v posledné dni veľmi vhodné počasie, dalo by sa povedať, že bolo skôr nevhodné na túlanie sa po voľnej prírode alebo prechádzky horou. A škriabať sa po strmých skalách už vôbec nie. Zamračené, sem-tam mrholenie, terény šmykľavé...
Tak som čas venoval železnici

Niekoľko zaujímavostí z tohoročnej akcie

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


V sobotu o. i. bola aj jazda týmto vlakom ťahaným parným rušňom
na trati Vrútky - Harmanec, jaskyňa a späť.
Zábery sú z trate medzi Hornou Štubňou a Čremošným
. A v nedeľu som bol poobdivovať hasičskú techniku a staré rušne vo Vrútkach.
Potom som sa previezol parným vlakom do Oravského Podzámku a späť.

Najväčší záujem drobizga i dospelých bol o parné rušne

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


A bolo ich tam požehnane, jeden krajší ako druhý, pokojne si odfukovali
.

Obrázok blogu


To už prichádza do stanice Vrútky, nákl. st. vlak ťahaný parným rušňom
radu 464, ktorý šiel na trati Vrútky - Oravský Podzámok a späť.
Nastúpil som do posledného vozňa, aby som v zákrutách
mal celý vlak pred sebou na očiach.
Vlak preplnený, aj na chodbách postávali mnohí aj s deťmi,
podobne ako v piatkových rýchlikoch z Bratislavy
.

Obrázok blogu


V stanici Kaľovany, odbočke na Oravu.
V pozadí pekný skalnatý Šíp
.

Obrázok blogu


Vlak od Vrútok, smeujúci na Oravu, tu napodobňuje vychylovskú
lesnú úvraťovú železnicu - aby mohol ísť na Oravu,
musí potiahnuť ďaleko dopredu, až na most ponad Oravu,
potom zacúvať späť do stanice, prejsť pritom nejaké tie výhybky
a až potom a sa môže rozbehnúť hore Oravou.
Ešte donedávna všetky vlaky smerom na Oravu začínali i končili
v Kraľovanoch, dnes niektoré začínajú i končia v Žiline
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pohľad hore Oravou na trčiaci Veľký Rozsutec z mosta ponad Oravu
smerom na Ružomberok, odkiaľ sa vlak vrátil späť
do stanice Kraľovany
.

Obrázok blogu


Vchod do tunela za Kraľovanmi
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Krásne údolie dolnej Oravy v tiesňave
.

Obrázok blogu


Tu pred Párnicou štreka križuje cestu
.

Obrázok blogu


Oravská idyla so stádom pasúcich sa kráv
.

Obrázok blogu


V Medzibrodí pri ceste na Pucov a Osádku
bol vlani len ten prvý spodný objekt.
Z vlaku som videl, že je toho tam už viac,
tak som bol na to, čo tam pribudlo, dosť zvedavý
.

Obrázok blogu


Vodopád hneď pri štreke medzi Medzibrodím a Podzámkom.
V teplých dňoch je vyschnutý, sú tam len skaly,
ale zato v zime je to nádhera také veľké visiace zamrznuté cencúle
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Železniná stanica Oravský Podzámok - konečná, vystupovať!
.

Obrázok blogu


Oravský hrad, niekdajšie sídlo palatína Juraja Turzu,
najznámejieho a najslávnejšieho jeho obyvateľa
.

Obrázok blogu


To je celý vlak po príchode do stanice.
Pretože som bol zvedavý na tú medzibrodskú kalváriu,
namiesto na hrad som sa vybral do Medzibrodia
.

Obrázok blogu


V Medzibrodí majú pri ceste takúto studničku
so štýlovou šindľovou stieškou
.

Obrázok blogu


Kalvária vedie k cintorínu od križovatky popri ceste na Pucov.
Tento prvý celodrevený vyrezávaný objekt som už poznal,
zvedavý som bol na ďalšie
.

Obrázok blogu


Druhý objekt je sice nový, je tam osadená aj vyrezávaná plastika.
Je tam aj vodovod, voda možno z mŕtvych v cintoríne povyše,
ale keď som ju ochutnal, šmakovala dobre.
Povyše bol aj tretí objekt, ešte bez plastiky, a to bolo všetko.
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu


Ale zato tento starý objekt na cintoríne je krásny.
Sklamaný som sa vrátil na stanicu a vlakom som sa zviezol
do Podbiela. Podbiel každoročne navštevujem niekoľkokrát,
v lete i v zime, aby som sa pokochal na krásnych dreveničkách
Bobrovej rale
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Oravská "diaľnica", obchádzajúca dediny a mestečká
.

Obrázok blogu


Kostol v Sedliackej Dubovej,
tam vzadu na vŕšku sú zrúcaniny starého kostola
.

Obrázok blogu


Podobných závesných mostov je na Orave viac
.

Obrázok blogu


Pekná stanica Podbiel, ale do dediny som sa nevybral.
spustil sa dážď a ja som naň nebol "uspôsobený",
tak som počkal na vlak a vrátil sa do Podzámku
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Na stanici v Oravskom Podzámku majú na tieto časy jednu raritu
- fungujúci vodovod s pitnou vodou.
Neviem, či sa s tým ešte niekde na Slovensku možno stretnúť
.

Obrázok blogu


Kým som čakal na odchod vlaku, pozrel som aj si časť
mládežníckeho futbalového zápasu a videl som čosi
nevídané, čo som ešte v živote nevidel:
medzi 22 aktérmi zápasu bolo aj jedno dievča.
Hrať dievčence futbal s chlapcami som už síce videl,
ale to len tak, na tráve, nie v oficiálnom zápase.
Rozhodovať ženu mužský futbal som už tiež videl,
ale hrať dievčinu medzi chlapcami ešte nie.
Zaujímavé, aj ženu ako pomedznú som prvý raz videl na Orave
v Dolnomm Kubíne, keď som sa kedysi potuloval dolnou Oravou.
Pravá spojka bielych s č. 10, vedľa nej bek červených s č. 2.
Ten sa od nej nepohol, hral na ňu prísnu osobku,
možno preto, že sa mu tak páčila,
možno dostal také pokyny od trénera.
Zaujímalo by ma, či dievčina má samostatnú šatňu i sprchu
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pretože vlak sa vracal späť do Vrútok,
rušeň musel ísť z jedného konca na druhý.
A tu došlo aj na Ježšove slová:
"A ať, jsouť poslední, kteříž budou první,
a jsou první, kteříž budou poslední" (Lukáš13,30).
Posledný vozeň sa stal prvým a prvý posledným
.

Obrázok blogu


Takto obrátený rušeň, keďže v Podzámku nemajú točňu:
Celou cestou nás sprevádzal aj vlak s cisternou vody
.

Obrázok blogu


Šípska Fatra zo stanice Párnica, kde sme čakali,
kým z Kraľovian príde riadny motorový vlak,
pretože táto trať je len jednokoľajná
.

Obrázok blogu


Náprotivný breh Oravy v úžine
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Pohľady dolu úžinou
.

Obrázok blogu


A zas posúvanie v Kraľovanoch
.

Obrázok blogu


Vjazd do tunela...
.

Obrázok blogu


...a výjazd z tunela za Kraľovanmi
.

Obrázok blogu


Krpelianska priehrada - už na Váhu
.

Obrázok blogu


Veľká Fatra už so slnkom
.

Obrázok blogu


Aj v Malej Fatre slniečko
. A nakoniec niečo staré známe:

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


V dnešných vozňoch tieto nápisy už nieto
- okná sa nedajú otvoriť
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Niečo pre tuhých fajčiarov:
kedysi boli vyhradené vozne alebo oddelenia pre fajčiarov
a v nich na sedadlách v opierkach takéto popolníky
.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu