reklama

Pec

Nedávno pri pondelkovom pive v našej krčme sme si s kamarátom zaspomínali na svoje detské roky. On z Liptova, ja z Novohradu. Spomenul som aj zimné večery - neodmysliteľné priadky a páračky, kde sa schádzali ženy a dievky a okolo polnoci sa prikmotrili aj mládenci s na tie časy neodmysliteľnou harmonikou. Samozrejme, bolo tam veselo, veď pri harmonike inak ani nemohlo byť. Ani deti nemohli spať, veď všetko sa to odohrávalo v jednej "chyži", ktorá bola všetkým - obývačkou, kuchyňou, jedálňou i spálňou pre celú rodinu, pre všetky generácie rodiny od malých detí až po prastarých rodičov. Izba, v ktorej sa rodilo i umieralo. Vtedy sa nerodilo na pôrodníckom oddelení nemocnice a prestarnutí sa neodkladali na umieranie do starobincov, dnes honosne nazývaných napr. dom opatrovateľských služieb. Vtedajšie rodinné väzby či v chudobných alebo bohatých rodinách boli na inej úrovni ako sú dnes. Chyža bola jedinou miestnosťou, v ktorej sa v zime kúrilo...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

My ako deti sme si za takýchto večerov pelešili za kochom hore na peci. Spomenul som to kamarátovi, ale ten mi oponoval, že na peci sa nelíhalo. Presiedčal som ho, že na peci sa aj spávalo. A pretože som takmer hluchý, bez elektrického ucha som stratený, tak neveľmi kontrolujem svoju hlasitosť a spolubesedujúci tiež musia zvýšiť hlas. No a tak sa stalo, že kunčaft od susedného stola chtiac-nechiac počul náš rozhovor a hoci tiež Lipták, dal mi za pravdu, aj u nich to bolo tak, ako som to opisoval ja, na peci sa aj spávalo. Aj manželka, Turčanka spod Veľkej Fatry, spomína, že aj u nich sa na peci spávalo.
Ale potom som sa zháčil: veď v Liptove som ja ani poriadnu pec nikde nevidel. U nás celé pece na pečenie chleba boli v izbe, v jednom kuse aj so "šparheltom". Čo som videl liptovské pece na pečenie chleba, tak tie boli časťou v izbe, časťou v pitvore, také malé, takže tam ani nebol vhodný priestor na ležanie a spanie "hore za pecou", žiadne miesto pre "pecúcha". Mne liptovské skôr pripadali ako kachle, obložené obyčajne kachličkami. U nás žiadne kachličky, žiaden presah do pitvora. Vpredu veľký "koch" - sopúch, ktorým sa dym odvádzal na "padláš", povalu. Koch nevyčnieval von spod "dachu", strechy.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

No a s rôznymi typmi pecí na pečenie chleba sa môžete stretnúť v každom našom skanzene, ak už nemáte možnosť ich vidieť kdesi v stardedinskom domčeku.

O takomto čase pred Kračúnom to v dome všetko nádherne rozvoniavalo vianočnými koláčmi. Zo zákuskov to boli najmä medvedie labky, mačacie oči, medovníky..., ale hlavné boli veké kysnuté koláče, také, ako bývali aj na svedbách.

V Novohrade, ale aj niekde na východnom Slovensku, sa používa namiesto Vianoc staršie pomenovanie zimných sviatkov - Kračún - pekný starosloviensky názov, ktorý od starých Slovienov prevzali aj Maďari a trochu si ho upravili do maďarčiny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď už o tých peciach, tak aj zopár ukážok záberov pecí alebo ich častí umiestených
v obývacích prietoroch domov z niektorých našich múzeí a skanzenov

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Dva z najväčšieho slovenského skanzenu - Múzea slovenskej dediny
v Jahodníckych hájoch v Martine
.


.


.


Ďalšie až hen z Múzea vihorlatskej dediny v Humennom
.


.


To je z Múzea Jána Hálu vo Važci v Liptove
.


.

Obrázok blogu


.


.


,

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


Takéto pece môžete vidieť v Múzeu liptovskej dediny v Pribyline
.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


.

Obrázok blogu


A nakoniec ešte z Múzea oravskej dediny v Zuberci-Brestovej.

Na tej poslednej oraskej peci je aj postlané na spanie ako v posteli

.

Zdá sa mi, že tá naša pec bola priestrannejšia. Spací priestor bol medzi stenou pitvora a kochom, takže nehrozilo ani dieťaťu spadnutie z pece, koch ho zadržal. Miesto plachty tam bol ustlaný krásny doma tkaný pokrovec alebo ovčie kože

SkryťVypnúť reklamu
reklama

.

Aj táto pekná sprostonárodná pesnička kamarátovi dosvedčí, že na peciach sa kedysi aj spávalo.
Tu je jej text:
http://hudba.zoznam.sk/akordy/piesen/kde-si-bola-v-tej-noci/

a tu ju spieva Janko Blaho:

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu