reklama

Od kostola ku kostolu

Keď som bol nedávno v Gelnici poobdivovať staré banícke mesto, tamojšie banské múzeum (mimochodom - tam som sa dozvedel. že prvou ozubenou železnicou na našom území nebola tatranská zo Štrby na Štrbské Pleso, ale zubačka na prepravu rudy v Žakarovciach v okrese Gelnica 1884-1899) a zvyšky starého hradu, dostal sa mi do rúk prospekt cyklistického chodníka s mapou slovensko-maďarského pomedzia na juhovýchode Slovenska a severovýchode Maďarska s obcami Byšta, Brezina a Slanská Huta na našej strane a Pusztafalu a Füzérkajata na maďarskej strane.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Nedalo mi to a začal som sa o tieto obce a vôbec o tento kraj zaujímať viac. Najprv som sa pozrel na netovú turistickú mapu. Natrafil som tam na jednu zvláštnosť, u nás na severnom Slovensku nezvyklú: v každej dedine v tejto oblasti 3-4 kostoly.
Keď som nedávno bol na Memoriáli Louisa Crosa, z viacerých dedín Rajeckej doliny cestovali veriaci autobusom do kostola do Rajca, lebo v ich dedinách nieto kostol. A tu hneď toľko kostolov na takom malom fliačku. Musí to byť veľmi bohatý kraj a veľmi bohatí veriaci. A veľmi pobožní, lebo ako mi v debate povedal jeden miestny občan, mnohí chodia do všetkých kostolov v dedine, z jednej bohoslužby do druhej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pôvodne som plánoval cestu ta takto: do Košíc vlakom, ďalej už autobusmi z Košíc do Sečoviec, zo Sečoviec do Trebišova a nakoniec z Trebišova do Breziny. No a potom sa už peši potulovať po dedinách. z Breziny krížom cez polia poľnou cestou do Byšty, z Byšty po ceste do Kazimíra a z Kazimíra poľnou cestou ku vlaku do Lastoviec, teda štyri dediny.

Človek mieni a železnica mení. V Košiciach som mal mať 8 minút na prestup z vlaku na autobus, to by som aj stihol. Železničná i autobusová stanica sú vedľa seba, poznám to tam. Ale vlak tradične meškal, tentoraz to bolo 20 minút a teda autobus dávno fuč. Tak som začal improvizovať bez cestovného poriadku. Vlakom som sa zviezol až do Trebišova, z Trebišova vlak pokračoval ďalej cez Michalovce do Humenného, takže som musel prestupovať. Prípojný vlak z Trebišova do Lastoviec takmer až o hodinu. To sa mi zdalo dlho čakať na stanici a zas len tak sa potulovať po meste, o ktorom som si vopred nič nenaštudoval, sa mi zdalo pochybné. Tak som vyšiel pred stanicu, je tam hneď autobusová stanica. Chodím od jedného pristaveného autobusu k druhému a tu na jednom z nich svieti trasa okruhu Trebišov - Plechotice - Čeľovce - Nižný Žipov - Zemplínska Nová Ves - Trebišov. Nestačil som ani do mapy pozrieť, už nastupoval posledný cestujúci, ale niektoré názvy som si pamätal, keď som to doma študoval. Nastúpil som ako posledný a autobus sa hneď aj pohol. Však ak aj nikde nevystúpim, aspoň sa preveziem po dedinách a za hodinu by autobus ten okruh mal absolvovať a potom môžem pokračovať vlakom do Lastoviec. V autobuse som popozeral mapu a vystúpil v Čeľovciach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tam začalo moje pešie putovanie po južnom Zemplíne. A navštívil som tých obcí ešte viac, ako som plánoval pôvodne a zvýšil mi ešte čas aj na posedenie pri tradičnom záverečnom pive, tentoraz v Michaľanoch pri čakaní na vlak.

Najviac ma zaujala obec Byšta. Dedina so 160 obyvateľmi a tromi chrámami: grécko-katolícej cirkvi (1736), reformovanej cirkvi (1914) a pravoslávnej cirkvi (1996), teda v priemere 1 chrám na 53 obyvateľov.

*

Obrázok blogu

Toto bolo moje putovanie za východoslovenskými kostolmi:
červeným označená pešia prechádzka Čeľovce - Byšta, modrým autostop Byšta - Michaľany

*

Obrázok blogu

Dni sa už navidomoči krátia. 
Ešte nedávno som o takomto čase odchádzal z domu za svetla, a teraz...
.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Tato to bolo pod Tatrami, kde ma zachytil východ slnka

*

Obrázok blogu

A to už je ktorási dedina pri Trebišove na horizonte tri veže
.

Obrázok blogu

 Grécko-katolícky chrám pri ceste v Malom Ruskove
.

Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol v Plechoticiach

*

Obrázok blogu

V tejto dedine začala moja pešia púť podobne ako Švejka po južných Čechách
.

Obrázok blogu

Stará dedinská studňa.
Za mojej mladosti boli ešte aj staršie - vahadlové studne
.

Obrázok blogu

Grécko-katolícky chrám
,

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol reformovanej cirkvi
.

Obrázok blogu

Susediace kostoly reformovanej a grécko-katolíckej cirkvi
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Druhý grécko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu

Pohľad na Kuzmice z cesty z Čeľoviec do Nižného Žipova -.
na horizonte dve kostolné veže

SkryťVypnúť reklamu
reklama

*

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol reformovanej cirkvi
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol, prvý a posledný, ktorý som mohol vidieť aj zvnútra
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Grécko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu

Pohľad na obec s kostolnými vežami
-

Obrázok blogu

Pamätník obetiam 2. sv. vojny bez pamätnej tabule s menami padlých

*

LASTOVCE

Obrázok blogu

Pohľad na ďalšiu obec Lastovce, cez ktorú som prechádzal
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

 Grécko-katolícky kostol s farou
.

Obrázok blogu

Kaštieľ
.

Obrázok blogu

Typický východoslovenský dedinský domček
.

Obrázok blogu

Bývalá studňa
.

Obrázok blogu

V dedine som postretal takmer samých Rómov.
Pekný rómsky domček s autom vo dvore
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol rímsko-katolícky a reformovanej cirkvi susedia
.

Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol reformovanej cirkvi
.

Obrázok blogu

Ďalší pekný rómsky dom
.

Obrázok blogu

Strom dula (bižalma) s chutnými a omamne voňajúcimi plodmi

*

A to som sa už vybral z Lastoviec do Kazimíra krížom poľnou cestou

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Dávno som už nešiel po takom nelegálnom smetisku ako medzi Lastovcami a Kazimírom
.

Obrázok blogu

Pohľad na obec Kazimír tiež s tromi kostolnými vežami
.

Obrázok blogu

V diaľke Michaľany s dvomi kostolmi
.

Obrázok blogu

To je ešte medzi Lastovcami a Kazimírom

*
Z Kazimíra som sa vybral do zaujímavej malej dedinky Byšta s tým,
že tri kazimírske kostoly si odfotografujem, keď sa budem vracať z Byšty cez Kazimír späť do Lastoviec

*

Obrázok blogu

Tesne pred Byštou v garáde pri ceste ležalo zabité toto mladé srnča obletované veľkým rojom múch.
Pravdepodobne ho zrazil nejaký vodič, ale bál sa ho vziať,
lebo keby ho chytili. tak ho budú štrófať za pytliactvo 
 

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Pravoslávny chrám
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Kostol reformovanej cirkvi
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Grécko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalšie pekné dedinské domčeky
.

Obrázok blogu

Tento strom neviem pomenovať: Vyzerá ako gaštan, ale listy nie sú gaštanové.
Tak v debate som sa dozvedel, že je to predsa len gaštan, ale jedlý,
nie ten rozšírený pagaštan konský

*.

Neďaleko za obcou mi zastalo osobné auto s dvojčlennou mužskou osádkou
a zviezol som sa s nimi až do Michalian k vlaku,
takže kostoly v Kazimíre a Michaľanoch som snímal len za jazdy z auta.
Pôvodne som si chcel pozrieť aj zvyšky hrádku, ale...

*

KAZIMÍR

Obrázok blogu

Grécko-katolícky kostol
.

Obrázok blogu

Súkromná kaplnka v záhrade
.

Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol
.
Ešte som tam videl aj starý kostol reformovanej cirkvi,
avšak na snímke bolo vidieť z neho len malú časť, takmer celý bol zakrytý,
tak ho radšej ani neukazujem

*

A nakonoec MICHAĽANY

Obrázok blogu

Neviem, kostol akej cirkvi
.

Obrázok blogu

Rímsko-katolícky kostol

*

Obrázok blogu
Obrázok blogu

Ďalšie dediny z vlaku s viacerými túrňami kostolov

*

Obrázok blogu
Obrázok blogu

To sú Tatry cestou domov

*

Oproti pôvodnému plánu som touto improvizáciou prešiel viacerými dedinami a pritom som sa domov vrátil o dve hodiny skôr

.

Niekedy sa do týchto končím ešte vrátim, aby som pochodil aj tie prihraničné dediny na maďarskej strane, veď ako aj z mapy vidno, aj v dedine Vilyvitány sú tri kostoly

*

A nakoniec moji pár poznámok ako náboženského laika:

- úmyselne som do slov "gréckokatolícky" a "rímskokatolícky" vsunul pomlčky, aby som to viac zdôraznil, hoci tým porušujem pravidlá pravopisu

- gréckokatolícka cirkev i pravoslávna cirkev sú cirkvi východného obradu, rímskokatolícka je západného obradu. Obe oslavujú Pannu Máriu (Bohorodičku) i množstvo ďalších svätých. Gréckokatolícka cirkev uznáva pápeža ako hlavu cirkvi, pravoslávna ho neuznáva

- reformovaná cirkev (kalvíni), podobne ako evanjelická cirkev (luteráni) sú protestantské cirkvi. Za reformácie Horné Uhorsko bolo takmer celé luteránske, Dolné Uhorsko kalvínske. Obe uznávajú len trojjediného Boha: Boh-Otec, Boh-Syn a Boh-Duch svätý, žiadnych iných svätých nemajú

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu