reklama

Veľká Rača

V piatok som sa vybral na Veľkú Raču, najvyšší kopec Kysuckých Beskýd. Konali sa tam oslavy 70. výročia oslobodenia a 90. výročia turistiky na Veľkej Rači.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Veľká Rača, najvyšší kysucký vrch (1236), je na slovensko-poľskej hranici. Vybral som sa tam, ale spočiatku som bol na pochybách, či dom si nezmýlil dátum.
Keďže miestne pomery v Oščadnici nepoznám, rozhodol som sa pre kombinovaný spôsob dopravy: do Žiliny vlakom, ďalej autobusom do Kysuckého Nového Mesta a odtiaľ ďalším autobusom do Oščadnice. Autobusová zastávka mala názov "Oščadnica, spoločenský dom". Oščadnica je typická severoslovenská obec - jedna veľmi dlhá ulica popri rieke a ceste s pár roztrúsenými osadami. Predpokladal som teda, že tak, ako sú napr. kostol, obecný úrad alebo turisticko-informačné stredisko v centre obce, tak aj spoločenský dom bude niekde v tých miestach. Ale nie, spoločenský dom je úplne na dolnom konci obce, hneď na druhej strane rieky Kysuce je železničná stanica. V Žiline nastupujem do autobusu ako jediný turista, pri prestupe v Kysuckom Novom Meste takisto. Bolo mi to podozrivé, veď som si bol istý, že z oboch miest sa akcie zúčastnia mnohí turisti, s ktorými sa poznám. Nikde však žiaden turista, žiaden turistický ruch. A tá akcia je známa široko-ďaleko, veď výstup sa koná v tomto čase každoročne. Už som aj rozmýšľal, že sa vrátim, ale nakoniec som sa predsa len vybral hore dedinou. A veru, tam hore na hrebeni som sa s viacerými známymi turistami zo Žiliny i Kysuckého Nového Mesta aj stretol. Tí, čo poznajú miestne pomery, išli vlakom, ktorý má príchod približne o pol hodiny skôr, preto som autobusmi išiel sám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som sa jednej babky po vystúpení z autobusu spýtal na spoločenský dom, poslala ma hore do dediny. Ani cestou hore dedinou som však nevidel žiadne znaky turistickej akcie. A tak som začal stopovať. A mal som šťastie, zastal mi hneď prvé auto, otec so synom. Vraj idú tiež hore na Veľkú Raču. Zviezol som sa s nimi až kdesi pod sedačkovú lanovku v stredisku Dedovka. Lanovka bola zadarmo hore i dole a začínala premávať o dobrú polhodinu, oni si na ňu počkali. Ja som sa ako turista vybral hore ku chate peši, bolo to ešte viac zadarmo, veď to bolo pre moje zdravie. A bol som tam hore ešte skôr ako tí, čo sa ta vyviezli lanovkou.
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Tak toto je ten spoločenský dom na dolnom konci veľmi dlhej dediny, pred ktorým som vystúpil z autobusu. Žiaden ruch nikde, ako to pri takýchto akciách spravidla býva
Tak toto je ten spoločenský dom na dolnom konci veľmi dlhej dediny, pred ktorým som vystúpil z autobusu. Žiaden ruch nikde, ako to pri takýchto akciách spravidla býva 
Tento pekný drevený medveď pri odbočke do Oščadnice víta jej návštevníkov
Tento pekný drevený medveď pri odbočke do Oščadnice víta jej návštevníkov 
Pekne kvitnú jablone na Kysuciach
Pekne kvitnú jablone na Kysuciach 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Ďalšie drevorezbárske práce pred hostincami v Dedovke
Ďalšie drevorezbárske práce pred hostincami v Dedovke 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Kabínka pozemnej kabínkovej lanovky?
Kabínka pozemnej kabínkovej lanovky? 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Malebné kysucké kopanice
Malebné kysucké kopanice 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Chata pod Veľkou Račou, kedysi nazývaná Mlynčarka
Chata pod Veľkou Račou, kedysi nazývaná Mlynčarka 
Títo turisti sa hore na hrebeň "vyšplhali" lanovkou, ja som tam bol peši bez čakania na lanovku skôr
Títo turisti sa hore na hrebeň "vyšplhali" lanovkou, ja som tam bol peši bez čakania na lanovku skôr 
Obrázok blogu
Otec so synom, ktorí ma z dediny pod lanovku na Dedovku vyviezli autom
Otec so synom, ktorí ma z dediny pod lanovku na Dedovku vyviezli autom 
Od lanovky furt prúdili "poloturisti"
Od lanovky furt prúdili "poloturisti" 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Hoci oblasť Veľkej Rače je na rozlohe 197 ha národnou prírodnou rezerváciou, mohli ste tam na hrebeni naďabiť na niekoľkých motorkárov
Hoci oblasť Veľkej Rače je na rozlohe 197 ha národnou prírodnou rezerváciou, mohli ste tam na hrebeni naďabiť na niekoľkých motorkárov 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Na Úvratiskách
Na Úvratiskách 
Obrázok blogu
Pamätník padlým vojakom Červenej armády na Úpratiskách
Pamätník padlým vojakom Červenej armády na Úpratiskách 
Obrázok blogu
Časť účastníkov osláv na Úvratiskách
Časť účastníkov osláv na Úvratiskách 
Kladenie vencov a kytíc pri pamätníku na Úvratiskách zástupcami Slovákov, Čechov a Poliakov
Kladenie vencov a kytíc pri pamätníku na Úvratiskách zástupcami Slovákov, Čechov a Poliakov 
Predstavitelia všetkých troch národov
Predstavitelia všetkých troch národov 
Doslúžila
Doslúžila  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
90 rokov turistiky na Veľkej Rači
90 rokov turistiky na Veľkej Rači 
Kaplnka na hrebeni - slúžila sa tam omša
Kaplnka na hrebeni - slúžila sa tam omša 
Obrázok blogu
Krásne Kysuce, ale tie spľundrované lesy na zaplakanie
Krásne Kysuce, ale tie spľundrované lesy na zaplakanie 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Malá skalná diera
Malá skalná diera 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Najväčší umelec - pani Príroda
Najväčší umelec - pani Príroda 
Obrázok blogu
Na vrchole na Veľkej Rači sa o dobrú náladu starali traja muzikanti
Na vrchole na Veľkej Rači sa o dobrú náladu starali traja muzikanti 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Spoločný hraničný kameň na slovensko-poľskej hranici
Spoločný hraničný kameň na slovensko-poľskej hranici 
Obrázok blogu
Pár metrov pod vrcholom poľská turistická chata na dsuhej strane hranice
Pár metrov pod vrcholom poľská turistická chata na dsuhej strane hranice 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Na našej strane sa o dobrú náladu starala táto mladá heligonkárska trojica
Na našej strane sa o dobrú náladu starala táto mladá heligonkárska trojica 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Lanovka bola hodne využívaná aj smerom nadol
Lanovka bola hodne využívaná aj smerom nadol 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Po ceste popri potoku z Dedovky do dediny
Po ceste popri potoku z Dedovky do dediny 
Obrázok blogu
Oščadnický kostol v centre obce
Oščadnický kostol v centre obce 
Obecný úrad a pred ním kaplnka
Obecný úrad a pred ním kaplnka 
Obrázok blogu
V strede Oščadnice
V strede Oščadnice 
Pekná, ale pustá železničná stanička.  Až sem sa kedysi vozilo drevo lesnou úvraťovou železničkou z Oravskej Lesnej. Dnes je pre turistov obnovená časť na oravskej i kysuckej strane (Oravská lesná železnica v Oravskej Lesnej i Kysucká lesná železnica vo Vychylovke)
Pekná, ale pustá železničná stanička. Až sem sa kedysi vozilo drevo lesnou úvraťovou železničkou z Oravskej Lesnej. Dnes je pre turistov obnovená časť na oravskej i kysuckej strane (Oravská lesná železnica v Oravskej Lesnej i Kysucká lesná železnica vo Vychylovke) 

Akcia ma stála takmer 50 tisíc dvojkrokov a na druhý deň som sa s banskobystrickými turistami z KST Elán prešiel z Horných Pršian do Kremnice.

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu