reklama

Chrenovské alebo brusnianske pieskové gule

Niekde sú uvádzané ako pieskové, inde ako pieskovcové gule. Na Slovensku málo známe gule v kameňolome pri obci Chrenovec-Brusno neďaleko Prievidze.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (14)

Kamenné gule na Kysuciach, vyskytujúce sa na dvoch miestach (Megoňky a Klokočovské skálie) sú na Slovensku známe. Známejšie z nich sú Megoňky. Obidve lokality som už navštívil.

Keď som uverejnil článok o Megoňkách, jeden z diskutujúcich ma upozornil na gule pri obci Chrenovec-Brusno, tak som sa nedávno vybral obzrieť si ich. Kamaráti 75+ z Piešťan boli zaneprázdnení, tak som ta vybral sám. Obec sa nachádza približne v strede medzi Handlovou a Prievidzou, zaujímavý geologický úkaz -pieskové gule- sa nachádza v pieskovom lome na severnom výbežku pohoria Vtáčnik. Počasie bolo, aké bolo a tak som ho aj zobral. Keď som odchádzal z Turca, bolo pod mrakom, tak som si povedal, reku, ak bude pršať, tak sa zveziem až do Prievidze a odtiaľ sa vyberiem ďalej buď do Trenčína alebo do Leopoldova a hore Považím domov. Vlakom som ešte nešiel úseky z Prievidze do Bánoviec ani z Prievidze do Lužianok, tak vidím aspoň niečo nové. Keď vlak prichádzal do Chrenovca, bolo síce zatiahnuté, ale pršať nepršalo, tak som vystúpil z vlaku, ale prešiel som len pár desiatok metrov a začalo popŕchať. Do najbližšieho vlaku či na pokračovanie do Prievidze alebo na návrat do Martina som mal 2 hodiny (v Chrenovci sa stretajú vlaky z oboch strán), krčma s pivom nikde a čakať taký čas len tak na stanici sa mi nechcelo, tak som sa pustil ďalej.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď som sa vo vlaku spytoval na tie pieskové gule, nik o nich nevedel, ani mladí, ani starí, hoci niektorí hovorili, že to tam všetko dookola poznajú. Dokonca ani dve ženy, železničiarky v službe na stanici Chrenovec, mi nevedeli o tom nič povedať. Stanica Chrenovec je pri obci Lipník, ktorá bola kedysi časťou spoločnej obce s Chrenovcom a Brusnom, teraz je samostatná. Najprv som sa teda vybral do Lipníka, potom do Chrenovca a napokon do Brusna. Za neustáleho slabého mrholenia som popozeral zaujímavosti, nakoniec aj pieskové gule. Niekde sa spomínajú ako pieskové, inde ako pieskovcové, ďalej aj ako kamenné. Podobne ako Megoňky, aj tieto sa nachádzajú v lome, avšak na viacerých miestach. Nie sú tu len gule, ale aj iné útvary: elipsoidy, hríby a pod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Za verejnou známosťou týchto vecí stojí mladá študentka Lucia Zemanovičová, ktorá o nich vypracovala stredoškolskú odbornú prácu. V súčasnosti je tam sprístupnený náučný chodník s niekoľkými tabuľami, dlhý približne 1,5 km. Náučný chodník je trochu neprehľadný a na viacerých tabuliach je tá istá legenda, kde je uvedené ako pri vstupe: "1 - Tu sa nachádzate", hoci ste už kdesi v strede chodníka.

Niekoľko gulí rôznej veľkosti sa vraj nachádza aj v záhradkách občanov. Ja som však žiadne nevidel alebo aspoň som ich nezaregistroval.
 

Obrázok blogu
Po daždivej noci takto to vyzeralo v Turci: hore pohorie Veľká Fatra, dole pohorie Žiar
Po daždivej noci takto to vyzeralo v Turci: hore pohorie Veľká Fatra, dole pohorie Žiar 
Obrázok blogu
Baňa Handlová hneď pri stanici za plotom
Baňa Handlová hneď pri stanici za plotom 
V stanici Chrenovec pri obci Lipník bez kvapky
V stanici Chrenovec pri obci Lipník bez kvapky  
Obrázok blogu
Chúďa na kraji Lipníka, ešte všetko čerstvé: krv z papule, krvavé črevá a odratý chvost. Tesne predtým ju prešlo osobné auto, ktoré šlo hore kopcom
Chúďa na kraji Lipníka, ešte všetko čerstvé: krv z papule, krvavé črevá a odratý chvost. Tesne predtým ju prešlo osobné auto, ktoré šlo hore kopcom 
Drevená zvonička v Lipníku
Drevená zvonička v Lipníku 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Typická dedinská zástavba v obci Lipník - prízemné domčeky s drevenými bránami a neovakované sýpky
Typická dedinská zástavba v obci Lipník - prízemné domčeky s drevenými bránami a neovakované sýpky 
Z pohoria Žiar medzi Ponitrím a Turcom toho veľa nebolo vidno
Z pohoria Žiar medzi Ponitrím a Turcom toho veľa nebolo vidno 
Obrázok blogu
To už je v Chrenovci
To už je v Chrenovci 
Neviem, čo pôvodne v tejto budove bolo, ale teraz je tam zámočnícka dielňa - práve tam zvárali
Neviem, čo pôvodne v tejto budove bolo, ale teraz je tam zámočnícka dielňa - práve tam zvárali 
Obrázok blogu
Pamätník Gašparovi Drozdovi, ktorý tu pôsobil 42 rokov ako učiteľ a organista. Bol aj včelárom a záhradkárom a zberateľom ľudových zvyklostí, piesní, kolied a vinšov. V jeho zbierke pastorálnych piesní „Písně pastorálne“ sa nachádza aj skladba "Hore  vstavajte, valasi a posluchajte" ("Daj Boh šťastia tejto zemi")
Pamätník Gašparovi Drozdovi, ktorý tu pôsobil 42 rokov ako učiteľ a organista. Bol aj včelárom a záhradkárom a zberateľom ľudových zvyklostí, piesní, kolied a vinšov. V jeho zbierke pastorálnych piesní „Písně pastorálne“ sa nachádza aj skladba "Hore vstavajte, valasi a posluchajte" ("Daj Boh šťastia tejto zemi") 
Obrázok blogu
Chrenovský farský kostol na mieste kostola z r. 1339. Ten prvý pôvodne mal stáť na inom mieste, ako vtedy bolo zvykom - medzi susednými dedinami, ale kamene, čo cez deň navozili, sa v noci záhadne premiestnili na toto miesto, tak ho tu aj postavili..
Chrenovský farský kostol na mieste kostola z r. 1339. Ten prvý pôvodne mal stáť na inom mieste, ako vtedy bolo zvykom - medzi susednými dedinami, ale kamene, čo cez deň navozili, sa v noci záhadne premiestnili na toto miesto, tak ho tu aj postavili.. 
Na múre pri vchode do kostola je pamätná tabuľa Jozefovi Murgašovi, kňazovi, vynálezcovi, technikovi, maliarovi, rybárovi a zberateľovi motýľov, ktorý tu pôsobil v r. 1894-6 pred svojím odchodom do Ameriky
Na múre pri vchode do kostola je pamätná tabuľa Jozefovi Murgašovi, kňazovi, vynálezcovi, technikovi, maliarovi, rybárovi a zberateľovi motýľov, ktorý tu pôsobil v r. 1894-6 pred svojím odchodom do Ameriky  
Rozkvitnutá jabloň. Pri našom dome jabloň ešte nezakvitla, tak som si aspoň v duchu zanôtil pesničku Gejzu Dusíka, jednu z najobľúbenejších pesničiek našej generácie "Pri našom domčeku rozkvitli jablone, pod nimi mať moja zatúžila po mne..."
Rozkvitnutá jabloň. Pri našom dome jabloň ešte nezakvitla, tak som si aspoň v duchu zanôtil pesničku Gejzu Dusíka, jednu z najobľúbenejších pesničiek našej generácie "Pri našom domčeku rozkvitli jablone, pod nimi mať moja zatúžila po mne..." 
Z Chrenovca do Brusna z mosta ponad Handlovku
Z Chrenovca do Brusna z mosta ponad Handlovku 
Obrázok blogu
Národná kultúrna pamiatka - Mariánsky stĺp v Brusne. Dal ho postaviť v r. 1741 tunajší rodák generál Anton Paluška Zlatomoravecký z vďaky za svoje úspechy. Podľa legendy so svojimi vojakmi preplával Dunaj a porazil tam Turkov
Národná kultúrna pamiatka - Mariánsky stĺp v Brusne. Dal ho postaviť v r. 1741 tunajší rodák generál Anton Paluška Zlatomoravecký z vďaky za svoje úspechy. Podľa legendy so svojimi vojakmi preplával Dunaj a porazil tam Turkov  
Obrázok blogu
Pirát v predzáhradke, čert pri vchode
Pirát v predzáhradke, čert pri vchode 
Pamätník obetiam v 1. sv. vojne
Pamätník obetiam v 1. sv. vojne 
Prvá tabuľa náučného chodníka pri odbočke do lomu za cintorínom
Prvá tabuľa náučného chodníka pri odbočke do lomu za cintorínom 
Obrázok blogu
Mapa náučného chodníka a vysvetlivky k nej
Mapa náučného chodníka a vysvetlivky k nej 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Lom s výskytom gúľ
Lom s výskytom gúľ 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Rôzne veľkosti gulí
Rôzne veľkosti gulí  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Schody z dolnej časti do hornej časti náučného chodníka
Schody z dolnej časti do hornej časti náučného chodníka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
V lome stopy po niekdajších guliach
V lome stopy po niekdajších guliach 
Takto bolo vidno Lipník vzdialený len na  pár sto metrov
Takto bolo vidno Lipník vzdialený len na pár sto metrov  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Gule pod lomom
Gule pod lomom 
Slabá viditeľnosť
Slabá viditeľnosť 
Tu sa môže vyjsť hore na výhliadku, ale v tom počasí, keď viditeľnosť bola mizerná, som hore nešiel a pustil som sa dole horičkou na odchod
Tu sa môže vyjsť hore na výhliadku, ale v tom počasí, keď viditeľnosť bola mizerná, som hore nešiel a pustil som sa dole horičkou na odchod 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Lipník v hmle
Lipník v hmle 
Motokrosová dráha na rovine na kraji Brusna. Známe motokrosové dráhy napr. vo Sverepci, Môlči, Bolerázi, či zaniknutá v Priekope majú omnoho členitejší terén
Motokrosová dráha na rovine na kraji Brusna. Známe motokrosové dráhy napr. vo Sverepci, Môlči, Bolerázi, či zaniknutá v Priekope majú omnoho členitejší terén 

Na všetko toto, včítane štvrťhodinového čakania na vlak stačil čas medzi dvoma najbližšími spojmi, teda dve hodiny. Kvôli nepriaznivému počasiu som nepokračoval domov Považím, veď by som aj tak skoro nič nevidel ďalej od štreky, ale vrátil som sa
cez Hornú Štubňu domov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tu je niečo o kysuckých kamenných guliach prvý článok o Klokočovskom skálí, druhý o Megoňkách:

https://urda.blog.sme.sk/c/301253/Tentoraz-Kysucami.html

https://urda.blog.sme.sk/c/427936/kysucke-kamenne-gule.html

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu