reklama

Hrad Lietava

Spojenie mojich dvoch záľub - filatelie a turistiky. Krstenie známky Lietavského hradu v Lietave a výstup na hrad.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (13)

V Lietave bolo uvádzanie známky Lietavského hradu. V pôvodnom ozname bol ako miesto konania uvádzaný Lietavský hrad, parkoviská pre autá v Lietavskej Svinnej a v Lietave-Majeri, hore na hrad peši turistickými chodníkmi. Komu to len mohlo napadnúť? Filatelisti sú v drvivej väčšine starí ľudia, mnohí s paličkami, a tí sa mali škriabať strmými svahmi na hrad? Z Lietavy-Majera po modrej, zo Svinnej po zelenej. Dokonca rozbahnenými chodníkmi po daždi? Aj ja som bol v tom, že to bude na hrade, našťastie som si v to ráno prečítal, že sa miesto konania mení a bude to v kultúrnom dome v obci Lietava. Pôvodne som na hrad chcel ísť z Podhoria po modrej, je to o čosi dlhšie, ale miernejšie. To som ešte nešiel, iba z Podhoria popri krížovej ceste na opačnú stranu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Takže krstenie známky Lietavského hradu za účasti jej autora prebiehalo v kultúrnom dome v obci. Ako je to zvykom, takáto akcia býva v obci sviatkom za hojnej účasti oficiálnych predstaviteľov, filatelistov z rôznych kútov, dokonca tam boli aj Moraváci, i občanov obce. Krstenie prebehlo štandardným spôsobom za prejavov i posypania. Bola tam i príležitostná poštová priehradka s filatelistickým materiálom a príležitostnou poštovou pečiatkou, nechýbalo ani pohostenie účastníkov.

Po uvedení známky som sa vybral hore na hrad, ostatný raz som na ňom bol pred dvomi rokmi, keď som sa ta vybral turistickým chodníkom z Rajeckých Teplíc. Ešte doma som si poriadne preštudoval mapu, trasy chodníkov, stúpania..., aby som ju nemusel vyťahovať na mieste. Lietavský hrad je od Martina len na druhej strane za Lúčanskou Malou Fatrou, ale predsa je už v Súľovskej vrchovine, na druhej strane doliny. Hore na hrad som nešiel po miestnej červenej turistickej značke, smerovku na ňu som si všimol z autobusu, ale vybral som sa z obce na vlastnú päsť kolmo hore, reku, na hrebeň sa dostanem, ak budem stále stúpať a tam narazím na chodník z Podhoria. Stúpanie síce tiež značné, ale aspoň terén pokrytý mokrým lístím bez blata. Po hrebeni vedie lesná cesta, na ktorú som natrafil, aj modrú značku som tam našiel, i miestnu červenú. Odbočil som doľava, prišiel na turistickú križovatku Cibuľník, dostal sa na hrad. Keď som prichádzal ku hradu, predbiehali ma dve dievčence, oni išli po ceste, ja som šiel pár metrov bokom nad cestou, po okraji brala, aby som toho videl viac aj na druhú stranu na časť Malej Fatry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poobzeral som si hrad, poprechádzal sa, za dva roky sa toho tam hodne zmenilo. Lietavský hrad na bralnom výbežku Súľovskej vrchoviny pochádza z 13. storočia, rozlohou patrí medzi naše najrozsiahlešie. Vystavaný bol rodom Balašovcov. Časom menil majiteľov, podobne ako iné slovenské hrady. Poslednými majiteľmi boli Thurzovci. Postupom času stratili o hrad záujem a od 17. storočia pustol.

V priestoroch hradu som sa stretol s dvomi sympatickými mladými dievčatami, jedinými živými dušami počas môjho prechodu z Lietavy do Lietavskej Svinnej, ktoré sa už vracali. Dali sme sa do reči a vysvitlo, že sú to dcéry istej dobre známej blogerky Blanky, ktorej som zas kýval, ale ona mi neodpovedala. Dcéru som mohol poznať aj podľa Blankinho typického žltého púpavového venčeka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po prezretí hradu som sa spustil do Lietavskej Svinnej po zelenej, strmé klesanie rozbahneným klzkým chodníkom. Prídem do Svinnej, autobus do Žiliny pred 5 minútami odišiel. Z mapy som vedel, že na hornom konci obce je drevená zvonička, tak sa idem na ňu pozrieť. Pozrel som si ju, ešte stále pol hodinu času, ale na náprotivnú stranu prichádza práve autobus do Babkova, kde sa obracia späť. Nasadnem, vyveziem sa na konečnú a po pár minútach sa odveziem ním do Žiliny.

Oproti akciám posledného obdobia mala táto jednu výhodu: Voda z hora sa pominula počas cesty autobusom zo Žiliny do Lietavy, kedy výdatne pršalo, ale potom už žiadna kvapka, dokonca trochu sa aj slniečko ukázalo. Ale aj tak počasie len také, aké po daždi býva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O obnovu hradu sa stará občianske združenie neziskového charakteru Združenie za záchranu Lietavského hradu (ZnZLH).

Čierna: začiatok a koniec pešej túry s odbočkou na hrad, červená: pešia túra, modrá: autobus na konečnú
Čierna: začiatok a koniec pešej túry s odbočkou na hrad, červená: pešia túra, modrá: autobus na konečnú 
Pohľad na hrad z vzšného konca Lietavy
Pohľad na hrad z vzšného konca Lietavy 
Obrázok blogu
Kostol nad dedinou (dnes sú už aj povyše neho domy)
Kostol nad dedinou (dnes sú už aj povyše neho domy) 
Ceduľa na kostole
Ceduľa na kostole 
Pod kostolom
Pod kostolom 
Pohľad na hrad od kostola
Pohľad na hrad od kostola 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Autor známky Marián Čapka
Autor známky Marián Čapka  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Maketa Lietavského hradu
Maketa Lietavského hradu 
Príležitostná poštová priehradka
Príležitostná poštová priehradka 
Ochotné pracovníčky pošty
Ochotné pracovníčky pošty 
Slávnostný krst známky
Slávnostný krst známky 
Prírastok do zbierky filatelistu
Prírastok do zbierky filatelistu 
Obrázok blogu
Pohľad na časti Lietavy z výstupu na hrad
Pohľad na časti Lietavy z výstupu na hrad 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Značky na hrebeni ma doviedli až na hrad
Značky na hrebeni ma doviedli až na hrad 
Pohľad na časťnŽiliny z hrebeňa
Pohľad na časťnŽiliny z hrebeňa 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Odpočívadlo s ohniskom
Odpočívadlo s ohniskom  
Obrázok blogu
Chodník na skale, cesta je naľavo pod ním
Chodník na skale, cesta je naľavo pod ním 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pohľad na časť Malej Fatry s lomom
Pohľad na časť Malej Fatry s lomom 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Prvý pohľad na hrad počas výstupu
Prvý pohľad na hrad počas výstupu 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Dve príjemné mladé turistky, jediné živé duše, s ktorými som sa stretol na hrade, sestry Ulaherovie, so  známym cestovateľkiným púpavovým venčekom
Dve príjemné mladé turistky, jediné živé duše, s ktorými som sa stretol na hrade, sestry Ulaherovie, so známym cestovateľkiným púpavovým venčekom 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
A to je už z hradu všetko
A to je už z hradu všetko 
Obrázok blogu
Časť Lietavskej Svinnej na druhej strane
Časť Lietavskej Svinnej na druhej strane 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Moderný kostol v Lietavskej Svinnej, naproti nemu zvonica z roku 1606 (zabudol som ju odfotiť)
Moderný kostol v Lietavskej Svinnej, naproti nemu zvonica z roku 1606 (zabudol som ju odfotiť) 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Bralá nad obcou
Bralá nad obcou 
Dom smútku na hornom konci
Dom smútku na hornom konci 
Obrázok blogu
Drevená zvonička na hornom konci
Drevená zvonička na hornom konci 
Povyše dediny
Povyše dediny 

.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu