reklama

Rozhľadne okolo Oravskej priehrady

Na Slovensku sa roztrhlo vrece s turistickými rozhľadňami. Fondy EU sú vďačným zdrojom financií. Keď dáte priliehavý názov, tak sa všetko odklepne, hoci na mnohé iné by sa dali tieto zdroje použiť v danej lokalite účelnejšie.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Mnohé rozhľadne ešte ani nenájdete na netových turistických mapách, takže sa k nim dostanete len podľa informácií miestnych obyvateľov. O mnohých rozhľadniach si myslím, že sú zbytočné. Na ich mieste by či peším turistom, či cykloturistom, ale aj motorizovaným návštevníkom lepšie seklo posedenie: jednoduchý stôl s lavicami. Do blata okolo rozhľadne, ale ani do rozmoknutej trávy sa sa človeku neveľmi chce posadiť a oddýchnuť si.

Pri mojich turistických akciách používam výlučne verejnú hromadnú dopravu - vlaky a autobusy. Má to svoje výhody i nevýhody. Výhodou je, že sa človek nemusí vracať naspäť na to isté miesto, odkiaľ sa vybral a na kopec môže ísť z jednej doliny a spustiť sa do druhej doliny. Môže si smelo dať aj pivo. Ale je časovo viazaný cestovným poriadkom: päť minút zdržania a môžu byť stratené dve hodiny do nasledujúceho spoja alebo stratená celá akcia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najprv zopár záberov z cesty

Krivánska Malá Fatra z autobusu
Krivánska Malá Fatra z autobusu 
Krajina Hornej Oravy spod sedla Príslop nad Hruštínom - Vasiľov, Babín...
Krajina Hornej Oravy spod sedla Príslop nad Hruštínom - Vasiľov, Babín... 
Oravská priehrada z námestovského mosta
Oravská priehrada z námestovského mosta  
Oravská priehrada so Slanickým ostrovom umenia a Babou horou v pozadí
Oravská priehrada so Slanickým ostrovom umenia a Babou horou v pozadí 
Ranná krajina okolo priehrady medzi Námestovom a Tvrdošínom
Ranná krajina okolo priehrady medzi Námestovom a Tvrdošínom 

Rozhľadňa Tvrdošín

Rozhľadňa Tvrdošín je vyznačená na mape, takže žiaden problém, ale predsa... Pár desiatok metrov pod rozhľadňou je dlhá chatová osada, nad ktorou je pás kríkov na strmom svahu. Keď som už minul osadu, vybral som sa priamo k rozhľadni, hoci poľná cesta vedie okľukou. Skrátiť som si to skrátil, ale ako tak stúpam pomedzi kríky do prudkého hlinitého kopčeka s trčiacimi skalami, po daždi šmykľavá hlina a na takéto prechádzky ani palice nenosím, pošmykol som sa, padol na ostrú skalu a krv z ruky cícerkom.

Pod rozhľadňou dvaja mládenci a jedno dievča so zrkadlovkami fotia rozhľadňu z jednej strany, z druhej strany... Prosím ich, či by mi neobviazali ruku, podávam im aj obväz. Pozreli sa na ňu, odvrátili sa, ruka krvácala ďalej. Keď som odchádzal od rozhľadne, krv sa už zastavila a zaschla. Ruku som potom umyl vodou z mláky na ceste.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Mestský úrad v Tvrdošíne
Mestský úrad v Tvrdošíne 
Chatová osada pod rozhľadňou
Chatová osada pod rozhľadňou 
Moja ruka po obchádzaní osady
Moja ruka po obchádzaní osady 
Rozhľadňa nad Tvrdošínom
Rozhľadňa nad Tvrdošínom 
Rozhľadňa na kopci Borová v plnej kráse
Rozhľadňa na kopci Borová v plnej kráse 
Po mojej ruke ostali na rozhľadni tieto  stopy
Po mojej ruke ostali na rozhľadni tieto stopy 
Obrázok blogu
Pohľady z rozhľadne na Oravskú priehradu so Slanickým ostrovom a zasneženou Babou horou v pozadí
Pohľady z rozhľadne na Oravskú priehradu so Slanickým ostrovom a zasneženou Babou horou v pozadí 
Štefanov a nad ním kopec Magurka
Štefanov a nad ním kopec Magurka 
Dole časť Tvrdošína, v diaľke Veľký Choč
Dole časť Tvrdošína, v diaľke Veľký Choč 
Tvrdošín, Skorušinské vrchy
Tvrdošín, Skorušinské vrchy 
Zasnežené končiare Západných Tatier
Zasnežené končiare Západných Tatier 
Obrázok blogu
Zavše krásne viditeľné, o chvíľu len také matné
Zavše krásne viditeľné, o chvíľu len také matné 
Rozkvitnutá lúka nad rozhľadňou
Rozkvitnutá lúka nad rozhľadňou 
Pod kopcom Uhlisko, za ním z druhej strany Trstená
Pod kopcom Uhlisko, za ním z druhej strany Trstená 
Skorušinské vrchy
Skorušinské vrchy 
Obrázok blogu
Ťažko zanechávať pohľad na Západné Tatry
Ťažko zanechávať pohľad na Západné Tatry 
Kopec Uhlisko
Kopec Uhlisko 
Nižná, v diaľke Veľký Choč
Nižná, v diaľke Veľký Choč 

Rozhľadňa Zubrohlava

Zubrohlava je na opačnej strane od Oravskej priehrady ako Tvrdošín. Rozhľadňa Zubrohlava stojí nad Zubrohlavou na vrchu Kmeťovka pod vrcholom Kýčera. Nie je zaznačená na mape, preto v Námestove pri čakaní na autobus som sa dal do reči s mládencom. Vraj mám vystúpiť pri kostole. Pri kupovaní lístka v autobuse hovorím vodičovi, že idem na rozhľadňu, ale autobus pri kostole ani nezastal. Vystúpil som ďalej a vybral som sa ulicou do kopca. A aj šťastne som sa k rozhľadni dostal. Pretože som pred koncom mal do odchodu autobusu dosť času, spustil som sa do susednej dediny Rabča.

Rozhľadňa Zubrohlava
Rozhľadňa Zubrohlava 
Z dediny popri rozhľadni dobrá cesta, prístup aj autom, v pozadí Babia hora
Z dediny popri rozhľadni dobrá cesta, prístup aj autom, v pozadí Babia hora 
Obrázok blogu
Oravská priehrada a Západné Tatry
Oravská priehrada a Západné Tatry 
O pár minút len nejasné obrysy
O pár minút len nejasné obrysy 
Oravská priehrada, nad ňou kopec Magurka
Oravská priehrada, nad ňou kopec Magurka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Úzke políčka obrobené
Úzke políčka obrobené 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Nedal sa mi ani len pohladkať
Nedal sa mi ani len pohladkať 
Rabča, ďalej Oravská Polhora
Rabča, ďalej Oravská Polhora 
Obrázok blogu
Rabča
Rabča 
Takto Rabča víta svojich návštevníkov
Takto Rabča víta svojich návštevníkov 

Rozhľadňa Klin

Klin je obec medzi Námestovom a Zubrohlavou. Ani rozhľadňa Klin nie je vyznačená na mape. Každý by rozhľadňu hľadal na nejakom kopci, táto je však pri klinskom rašelinisku v jame. Je hneď pri ceste z Námestova pár sto metrov pred dedinou na konci cyklistického chodníka z Námestova. Iné rozhľadne vidieť už z diaľky, tu z diaľky vidno sochu Krista, ale túto rozhľadňu prehliadneš aj zblízka. V Námestove do Klinu súčasne dva autobusy, pri čakaní sa dám do reči s dvomi dievčatami. Spýtal som sa ich na rozhľadňu, sľúbili mi, že ma upozornia, keď budem mať vystúpiť. A aj upozornili ma, ale nie k rozhľadni, ale k soche Krista. Veď všetci návštevníci sú zvedaví na sochu, nie na rozhľadňu. Aj výhľady spod sochy sú krajšie, ako z rozhľadne. Sochu som už kedysi obdivoval, o tom mám článok na blogu tu: https://urda.blog.sme.sk/c/466333/tentoraz-nabozenska-turistika.html

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy som sa od sochy pustil dole do Zubrohlavy a skončil som v Bobrove a okolí. Ani v Kline, ani v Zubrohlave vtedy ešte rozhľadne neboli. Keď som teda podľa inštrukcií dievčat vystúpil pri odbočke k soche, tak som sa k tej soche na neveľký kopec Grapa nad dedinou aj vybral, reku, tam kdesi bude pravdepodobne aj rozhľadňa. Prichádzam k parkovisku na úpätí kopca, predbieha ma auto, zaparkuje na parkovisku, vystupujú dvaja tridsiatnici, spytujem sa ich na rozhľadňu, vraj je to kdesi na opačnej strane od dediny, musím sa vrátiť ku škole a odtiaľ je to už blízko. Ale ak trochu počkám, tak ma ta zoberú. Popozerám to tam s nimi, poobdivujem známe a mládenci ma vezmú k rozhľadni. Na mnohých rozhľadniach som už bol, ale s takouto som sa ešte nestretol. S takto umiestnenou. Doslova v jame, pri rašelinisku, žiadne poriadne výhľady, jedine Babiu horu vidno v diaľke. Ani posadiť sa človek nemá kde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Z cesty autobusom z Námestova: za týmito stromami je skrytá rozhľadňa Klin
Z cesty autobusom z Námestova: za týmito stromami je skrytá rozhľadňa Klin 
Kopec Grapa s najvyššou sochou Krista na Slovensku (9,5 m)
Kopec Grapa s najvyššou sochou Krista na Slovensku (9,5 m) 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Socha Krista, pod ňou sa modlí J. P. II.
Socha Krista, pod ňou sa modlí J. P. II. 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Pri predchádzajúcej návšteve týchto miest som tu túto tabuľku ešte nevidel
Pri predchádzajúcej návšteve týchto miest som tu túto tabuľku ešte nevidel 
Obrázok blogu
Klin, Oravská priehrada a Západné Tatry v pozadí
Klin, Oravská priehrada a Západné Tatry v pozadí 
Zubrohlava, za ňou Bobrov, Oravská priehrada, vzadu Západné Tatry
Zubrohlava, za ňou Bobrov, Oravská priehrada, vzadu Západné Tatry 
Obrázok blogu
Zubrohlava, Bobrov, Oravská priehrada, Západné Tatry
Zubrohlava, Bobrov, Oravská priehrada, Západné Tatry 
Konečne rozhľadňa, pri rašelinisku v jame, na konci asfaltového cyklistického chodníka z Námestova
Konečne rozhľadňa, pri rašelinisku v jame, na konci asfaltového cyklistického chodníka z Námestova 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Tabule o hornooravských rašeliniskách
Tabule o hornooravských rašeliniskách 
Obrázok blogu
Vpredu cyklistický chodník, za ním trčia strechy domov Klina, ďaleko vzadu vľavo Babia hora
Vpredu cyklistický chodník, za ním trčia strechy domov Klina, ďaleko vzadu vľavo Babia hora 
Klinské rašelinisko
Klinské rašelinisko 
Cyklistický chodník, dedina Klin, nad ňou kopec Grapa so sochou Krista
Cyklistický chodník, dedina Klin, nad ňou kopec Grapa so sochou Krista 
Výhľady z rozhľadne
Výhľady z rozhľadne 
Rozhľadňa z autobusu smerom do Námestova
Rozhľadňa z autobusu smerom do Námestova 
Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu