reklama

Rozhľadňa na rozhraní Oravy a Kysúc

Na rozhraní Oravy a Kysúc v sedle Beskyd sa stretajú Kysucká úvraťová lesná železnica a Oravská lesná železnica. Je tam aj jedna z ďalších oravských rozhľadní,

Písmo: A- | A+
Diskusia  (9)

Cestou hore do sedla som sa všade na smerovníkoch stretol len s názvom Sedlo Demänová, iba v sedle Demänová som sa stretol aj so smerovníkom Sedlo Beskyd.

A hneď na úvod ešte jedna zaujímavosť: na nete som našiel inú fotku rozhľadne, než pod akou som sa tam ocitol. Táto nová je krajšia i vyššia, viacposchodová.

Z Turca som sa autobusom vybral do Oravskej Lesnej s prestupom v Lokci. Autobus ma zaviezol až na zastávku Lehotská,konečná, ktorá je medzi osadami Lehotskou a Kubínskou. Na konečnej sme z autobusu vystúpili poslední dvaja cestujúci, obaja turisti. Pre mňa dosť prekvapujúce na také krásne nedeľné počasie. Obaja cieľ hore do sedla na rozhľadňu, ale tempu toho mladšieho som nestačil, tak ma nechal. Asfaltkou po značenej cyklotrase do sedla Demänová a sedla Beskyd. Držal som sa stále na ceste a nevšimol som si, že turistický chodník si to tam na kúsku oproti cyklochodníku skracuje cez osadu Demänová, čo ma trochu aj mrzí kvôli nazretiu do tej osady. Na "sútoku" kysuckej a oravskej železničky domček Goralská drevenica, akési regionálne minimúzeum. Pred domčekom množstvo turistov, mnoho rodín s deťmi, ktorí sem prišli lesnou železničkou z východzej stanice Tanečník. Na tanečník sa dostali autami z Oravskej Lesnej. Pozrel som minimúzeum v Goralskej drevenici a vybral sa hore na rozhľadňu. V sedle Beskyd trochu nad železničkou je rozhľadňa, pod ňou sedí ten turista a na rozhľadni si suší prepotené tričko. Jediný peší turista okrem mňa. Rozhľadňa pekná, ale výhľady z nej obmedzené len na jednu stranu - oravskú. Železnička sa chystala na odchod. Keď som zišiel z rozhľadne, Goralský domček už zamknutý. Pravdepodobne je otvorený len pre návštevníkov, ktorí sa doviezli železničkou. Obzrel som si ho však pred výstupom na rozhľadňu. Medzitým prišla hore aj mladá dvojica na bicykloch, tiež jediní cykloturiisti. Ďalej som sa vybral na Tanečník, dolnú stanicu železničky, druhý turista sa spustil na opačnú stranu, kysuckú, dole do Vychylovky. Spočiatku asfaltkou, potom krížom poľnou cestou popod vedenie vysokého napätia. Na Tanečníku tiež múzeum, tentoraz železnice i poľnohospodárskeho náradia, ďalej pávia voliéra, informačné stredisko i občerstvenie a veľa drevených sôch ľudových umelcov-rezbárov. Posedenie pri pive som si nechal až na čakanie na autobus na zastávke Lehotská,konečná, čo bola vážna chyba, ako sa ukázalo neskoršie. Žiaľ, po parnom rušni ani chýru, ani slychu. Možno bol zatvorený v depe, lebo v prevádzke boli len motorové. Príprava parného rušňa na jazdu je zdĺhavá, vykurovať sa musí so značným predstihom pred výjazdom na trať.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Cesta späť z Tanečníka hradskou na Lehotská,konečná a odtiaľ som plánoval autobusom. Do odchodu autobusu fúra času, plánoval som, že si tam niekde sadnem na pivo. Ale tam žiadna taká príležitosť, nikde žiadna krčma, z piva v tej horúčave teda tam nič. Pred tamojšími potravinami som natrafil na jedného domáceho cyklistu, dali sme sa trochu do reči a ten ma ponúkol trochu teplým pivom z jeho poldruhalitrovej poloplnej fľaše, ktorú sme tam aj vyprázdnili. Dobrí ľudia, ktorí sa zmilujú nad smädným turistom, sa všade nájdu. A potom peši až do dediny a tam som si už pivo doprial. 

Niečo k lesnej železničke: Kedysi boli dve samostatné lesné železničky: Kysucká (Oščadnica -Chmúra) a Oravská (Lokca - Erdútka). Potom obe železničky spojili unikátnym systémom úvratí do jedného celku. V súčasnosti KLÚŽ patrí Kysuckému múzeu v Čadci, OLŽ patrí Oravskému múzeu v Dolnom Kubíne. Viac sa dá dozvedieť z náučných tabúľ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu
Ozdobený plot pri autobusovej zastávke v Lokci
Ozdobený plot pri autobusovej zastávke v Lokci 
Obrázok blogu
Oravská príroda
Oravská príroda 
Obrázok blogu
Sedlo Demänová - horná stanica OLŽ a rozhľadňa alebo Tanečník - dolná stanica a depo OLŽ
Sedlo Demänová - horná stanica OLŽ a rozhľadňa alebo Tanečník - dolná stanica a depo OLŽ 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Matne medzi stromami rozhľadňa a k nej chodník
Matne medzi stromami rozhľadňa a k nej chodník 
Vľavo dole Goralská drevenica, vpravo vyššie rozhľadňa
Vľavo dole Goralská drevenica, vpravo vyššie rozhľadňa 

 Vľavo dole Goralská drevenica, vpravo vyššie rozhľadňa a chodník medzi nimi

Jedna z mnohých Informačných tabúľ náučného chodníka
Jedna z mnohých Informačných tabúľ náučného chodníka 
Vláčik OLŽ na hornej stanici, Goralský dom otvorený, turisti rozlezení
Vláčik OLŽ na hornej stanici, Goralský dom otvorený, turisti rozlezení 
Tabuľa v sedle Demänová
Tabuľa v sedle Demänová 
Prvý výskyt názvu Sedlo Beskyd
Prvý výskyt názvu Sedlo Beskyd 
Obrázok blogu
Vľavo - smer Tanečník (OLŽ), vpravo - smer Vychylovka (KLÚŽ)
Vľavo - smer Tanečník (OLŽ), vpravo - smer Vychylovka (KLÚŽ) 
Goralská drevenica
Goralská drevenica  
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Oravské minimúzeum v Oravskej drevenici otvorené, kým tam bol vláčik
Oravské minimúzeum v Oravskej drevenici otvorené, kým tam bol vláčik 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Vláčik v hornej stanici
Vláčik v hornej stanici 
Toto je rozhľadňa, ktorú som našiel na internete...
Toto je rozhľadňa, ktorú som našiel na internete... 
Obrázok blogu
...a toto je rozhľadňa, ktorú som navštívil
...a toto je rozhľadňa, ktorú som navštívil 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Výhľady na oravskú stranu z rozhľadne
Výhľady na oravskú stranu z rozhľadne 
Vláčik s turistami odchádza k dolnej stanici - Tanečník
Vláčik s turistami odchádza k dolnej stanici - Tanečník 
"Drezinovodič" nastavil rýchlosť dreziny, vystúpil, kontroloval štreku. premazal výhybku a drezina sa pomaly vliekla za ním
"Drezinovodič" nastavil rýchlosť dreziny, vystúpil, kontroloval štreku. premazal výhybku a drezina sa pomaly vliekla za ním 
"Drezinovodič" nastavil rýchlosť dreziny, vystúpil, kontroloval štreku. premazal výhybku a drezina sa pomaly vliekla za ním
"Drezinovodič" nastavil rýchlosť dreziny, vystúpil, kontroloval štreku. premazal výhybku a drezina sa pomaly vliekla za ním 
Výhybka medzi KLÚŽ a OLŽ
Výhybka medzi KLÚŽ a OLŽ 
Z tabúľ náučného chodníka sa dajú dozvedieť podrobnosti o KOŽ
Z tabúľ náučného chodníka sa dajú dozvedieť podrobnosti o KOŽ 
Obrázok blogu
Obrobený fliačik poľa
Obrobený fliačik poľa 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
To je už tabuľa na Tanečníku
To je už tabuľa na Tanečníku 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Exponáty žleznice v Tanečníku
Exponáty žleznice v Tanečníku 
Pávia voliéra
Pávia voliéra 
Diela ľudových umelcov-rezbárov
Diela ľudových umelcov-rezbárov 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Poľnohospodárske náradie
Poľnohospodárske náradie 
Obrázok blogu
Vláčik odchádza na ďalšiu jazdu
Vláčik odchádza na ďalšiu jazdu 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Skupinka mladých na prechádzke povyše dediny
Skupinka mladých na prechádzke povyše dediny 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
No a pod touto drevorytinou dobre padlo chladené aj s penami
No a pod touto drevorytinou dobre padlo chladené aj s penami 
Kostol v Oravskej Lesnej
Kostol v Oravskej Lesnej 
Obrázok blogu
Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu