reklama

Putovanie: Rozhľadňa - pivo - pamiatka

Jedna z najkrajších slovenských rozhľadní, šesťposchodová drevená rozhľadňa, vysoká vyše 20 m, stojí nad dedinou Opava v Honte v okrese Veľký Krtíš.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Opava. Málokto vie, že obec s takýmto názvom je aj na Slovensku. Nachádza sa v okrese Veľký Krtíš a číta okolo 100 duší. Prvá písomná zmienka o nej je z r. 1342. Leží v regióne Hont. Obec poznamenal príchod bratríkov, ktorí tu postavili v r. 1444-1446 evanjelický kostol, ktorý slúžil i ako pevnosť. Zachovali sa po ňom len ruiny na návrší nad dedinou. Po bratríkoch tu ostalo aj nárečie a evanjelické vierovyznanie, podobne ako v mnohých iných hontianskych, novohradských, malohontských a gemerských obciach. Nachádza sa tu pomerne nový neoklasicistický evanjelický kostol postavený v r. 1892-1905. 

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nad Opavou na kopci Opavská hora stojí jedna z najkrajších rozhľadní na Slovensku. Je to šesťposchodová masívna drevená veža. Vedie k nej značený turistický chodník a je prístupná i cyklistom a automobilistom, ako som videl pod ňou stopy po autách.

Do Opavy som autobusom nešiel priamo, lebo by som musel v Krtíši na ďalší spoj čakať až dve hodiny, tak som sa zviezol len do Kosihoviec a odtiaľ po ceste peši do Opavy. Turistická značka je hneď pri odbočke z hlavne cesty (napravo do obce, naľavo na rozhľadňu). 

Žiaľ, pri výstupe som prehliadol značku na odbočenie z asfaltky, takže keď sa asfaltka začínala spúšťať dole, pustil som sa kolmo hore hustým chrastím a lesom. Raz mi popred nos krížom cez zvieraciu prť prebehla aj líška, ale hoci som aparát stále držal v ruke, bola veľmi rýchla a zachytiť som ju nestačil. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z jednej z najkrajších slovenských rozhľadní, šesťposchodovej drevenej, vysokej viac ako 20 m, je krásny kruhový výhľad. Vidieť z nej všetky maďarské pohoria,Považský Inovec, Vtáčnik, Štiavnické vrchy, Veľkú Fatru, Nízke Tatry i Vysoké Tatry.

Keďže cestou hore k rozhľadni som sa predieral, cesta mi trvala dlhšie, ako som predpokladal a keď som sa vrátil na zastávku autobusu, ten už bol fuč. Zájdem teda do dediny, v takej malej dedine som nenašiel ani krčmu, ale ani len potraviny, takže v takej horúčave z piva nebolo nič. Poobzeral som dedinu, vrátil sa na hlavnú cestu a začal stopovať autá z jednej i druhej strany. Po dlhšom čase mi na náprotivnej strane zastavil manželský pár. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pozdravil som sa a poprosil som ich, či by ma nevzali niekde do najbližšej krčmy. Ochotní, ale zobrali to doslovne, až po najbližšiu krčmu. A tá bola teda hodne ďaleko. Cesta väčšinou lesom, v dvoch dedinách (Plášťovce a Slatina) krčmy pri ceste niet, v Dudinciach istotne jesto, to je však mimo hlavnej cesty, ale v Hokovciach na križovatke krčma otvorená. Takže stopom som sa previezol asi 30 km až do Nitrianskeho kraja. V Hokovciach som si dal pivo a pobral som sa späť do Dudiniec ku vlaku. 

Prechádzajúc cez Dudince šiel som aj okolo tzv. Rímskych kúpeľov. Sú to do travertínov vytesané bazéniky. Nevie sa doba ich vzniku, podobne ako krupinských studní. O kúpeľoch som dovtedy vôbec nevedel, až doma som si našiel o nich informácie. Nachádzajú sa v prírodnej pamiatke Dudinské travertíny. 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prídem na stanicu a vlak zo Šiah do Zvolena, ktorým som sa pôvodne plánoval vrátiť, podľa zvyku zas meškal a hoci vo Zvolene rýchlik z Bratislavy do Bystrice tiež tradične meškal pol hodiny, tentoraz ho v Bystrici rýchlik do Ostravy počkal, takže domov som sa dostal len s malým oneskorením.

Červené - rozhľadne v okrese Veľký Krtíš (Ipeľské Predmostie, Hrušov, Vinica, Opava), modrá - pešie prechádzky (Kosihovce - Opava - rozhľadňa - Opava a Hokovce - Dudince), zelená - stopom za pivom (Opava - Hokovce)
Červené - rozhľadne v okrese Veľký Krtíš (Ipeľské Predmostie, Hrušov, Vinica, Opava), modrá - pešie prechádzky (Kosihovce - Opava - rozhľadňa - Opava a Hokovce - Dudince), zelená - stopom za pivom (Opava - Hokovce) (zdroj: mapa: mapy.hiking.sk)
Obrázok blogu
Opevnený kostol na vŕšku v Kosihovciach
Opevnený kostol na vŕšku v Kosihovciach 
Kamenný vrch nad Kosihovcami
Kamenný vrch nad Kosihovcami 
Smerovníky v Kosihovciach
Smerovníky v Kosihovciach 
Smerovník na kraji Opavy rozhľadňu na Opavskej hore - hore vykúka rozhľadňa
Smerovník na kraji Opavy rozhľadňu na Opavskej hore - hore vykúka rozhľadňa 
Tu treba odbočiť doprava na chodník na rozhľadňu, ja som to prehliadol
Tu treba odbočiť doprava na chodník na rozhľadňu, ja som to prehliadol 
Tu som sa síce zháčil, ale pokračoval som ďalej
Tu som sa síce zháčil, ale pokračoval som ďalej 
Pri predieraní sa lesom som natrafil aj na takúto ruinu, žiadna cesta ani chodník k nej
Pri predieraní sa lesom som natrafil aj na takúto ruinu, žiadna cesta ani chodník k nej 
Obrázok blogu
Pod rozhľadňou som si pochutil aj na černiciach
Pod rozhľadňou som si pochutil aj na černiciach 
Obrázok blogu
Jedna z najkrajších slovenských rozhľadní
Jedna z najkrajších slovenských rozhľadní 
Obrázok blogu
Vstupné schodisko
Vstupné schodisko  
Žiaľ, takto to vyzerá, keď sa na to človek pozrie zblízka
Žiaľ, takto to vyzerá, keď sa na to človek pozrie zblízka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Výhľady z najvyššej plošiny rozhľadne
Výhľady z najvyššej plošiny rozhľadne 
Dole Opava s kostolom
Dole Opava s kostolom 
Tam ten vzdialený kopec by mal byť Sitno
Tam ten vzdialený kopec by mal byť Sitno 
Ešte ostatný pohľad a ide sa dole, teraz už po značenom chodníku bez blúdenia
Ešte ostatný pohľad a ide sa dole, teraz už po značenom chodníku bez blúdenia 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Opavský kostol z prelomu 19. a 20. stor.
Opavský kostol z prelomu 19. a 20. stor. 
Socha sv. Floriána,  patróna kominárov, hasičov a ďalších, v parčíku v Hokovciach
Socha sv. Floriána, patróna kominárov, hasičov a ďalších, v parčíku v Hokovciach 
Kostol v Hokovciach
Kostol v Hokovciach 
Odbočka do Dudiniec
Odbočka do Dudiniec 
Obrázok blogu
Týmto sa Dudince nechvália, rozpadáva sa to, podobne ako v niekoľkých ďalších kúpeľoch
Týmto sa Dudince nechvália, rozpadáva sa to, podobne ako v niekoľkých ďalších kúpeľoch 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Do travertínu vyhĺbené Rímske kúpele
Do travertínu vyhĺbené Rímske kúpele  
Obrázok blogu
Jednovozňový vláčik Šahy - Zvolen
Jednovozňový vláčik Šahy - Zvolen  
Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu