reklama

Vychádzka k Budzogáňu

Impulzom k napísaniu článku boli štyri mladé mamičky-kamarátky-turistky spod Budzogáňa. S takými zanietenými turistkami som sa ešte nestretol a na podujatiach turistických klubov z celého Slovenska som toho videl už naozaj hodne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (19)

Neraz som sa v diskusiách stretol s názorom, že mládež nemá záujem o turistiku. Môj názor je práve opačný: mládež má veľký záujem o turistiku. Je však pravdou, že mladí, tak ako v súčasnosti takmer vo všetkom, inklinujú skôr k individuálnej turistike, nie ku kolektívnej. Pekným príkladom záujmu mladých o turistiku sú tieto tri mladé mamičky, ktoré aj s dieťatkami v batôžkoch na prsiach si vyšli na vychádzku k Budzogáňu. Svetlý príklad i pre mnohých starších.

Mal som na výber spomedzi množstva zaujímavých turistických podujatí. Na niektoré som mal pozvánky od turistických klubov, iné som si našiel na internete sám.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Pretože počasie v týchto dňoch bolo aké bolo, také nestále, nespoľahlivé, tak som si zvolil pozvánku na blízke podujatie z Rajeckej doliny. Z Lietavskej Svinnej-Babkova ku krásnemu Skalnému budzogáňu. V týchto miestach toho tiež mám dosť pochodeného, napriek tomu som pod Budzogáňom ešte nestál. O to viac ma lákal k návšteve. Turistický klub z Lietavskej Svinnej organizoval prechádzku ku Stratenému budzogáňu s posedením, tak som sa pridal k nim.

Samotný budzogáň má rôzne názvy: Zbýňovský, Stratený, Skalný..., alebo len jednoducho Budzogáň.
Skalný budzogáň je vybraný za jednu zo siedmich najkrajších prírodných krás Slovenska a dosahuje úctyhodnú výšku až 14 metrov. Dá sa k nemu dostať prakticky zo všetkých strán, pravda, nie všetky prístupy sú vyznačené na turistickej mape ako turistické chodníky. Najčastejšia trasa je z Rajeckých Teplíc náučným chodníkom, najkratšia z obce Zbýňov. Turisti z Lietavskej Svinnej vyznačili vlastnú trasu od horárne k náučnému chodníku, lebo tade značený turistický chodník nevedie. Z tabúľ pri náučnom chodníku sa dá všeličo dozvedieť o okolí, ale aj oboznámiť sa s legendou o obrovskom skalnom kyjaku - Budzogáni. Budzogáň - také krásne slovenské slovo z rozprávok Pavla Dobšinského. Ja som zachytil len posledné dve stanovištia chodníka, hoci ten predposledný bol mimo trasy a na križovatke lesných ciest som si k nemu odskočil. Ostatné stanovištia viedli inou trasou z Rajeckej Lesnej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Napriek dobre značenej trase som poblúdil. Bolo to takto: cestou som dochytil jednu 71-ročnú turistku z Babkova, pridal som sa k nej, počas výstupu sme debatovali, predpokladal som, že to tam všetko dobre pozná, tak som prestal sledovať značenie. Po nejakom krátkom čase sme sa zháčili, reku, už by sa mala objaviť nejaká ďalšia značka. Išli sme po vedľajšej lesnej zvážnici. Keď nikde nič, tak sme sa vrátili na hlavnú zvážnicu a pokračovali až pod Budzogáň. Zachytili sme aj tri mladé mamičky s batôžkami na prsiach a jedným oteckom.

Keď som sa vrátil k horárni, trochu som posedel s turistami pri dobrom guláši a ponáhľal som sa na upozornenie intuície na autobus. Aj pivo som pil len cestou. Ponáhľal som sa pred prípadným dažďom, mračilo sa.Turistov bolo hodne, ale autobusom len piati, ostatní až k horárni autami. Pár kvapiek aj spadlo, ale naozaj len pár. Na viac sa nezmohlo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 A tu som zažil aj inú príhodu so šťastným koncom: Doma si zvyknem vypísať aj cestovné spojenia späť. Tentoraz som si ich nevypísal ani doma, ani na zastávke po vystúpení z autobusu. Reku, zistím si to podľa situácie na mieste z internetu. Ale čo čert nechcel, internet mi stále vypisoval "Žiadna sieť", tak som sa riadil len tak, podľa akejsi vlastnej intuície. A tá ma síce sklamala, ale napravil to vodič autobusu a skončilo to nakoniec dobre. Prídem na zastávku autobusu a ten mal podľa tabuľky odchod pred dvomi minútami. Už som sa zberal, že sa vydám na prechádzku po dedine a okolí, hoci tade som sa túlal už neraz, ďalší autobus až o 2,5 hod. Vtom spoza rohu vykukne autobus, takže meškal 3 minúty, veď do mesta to stihne dobehnúť, a ja som čakal len minútu na zastávke, ale v Žiline na ďalší spoj vyše hodine. Pri pive na stanici však čas ujde, ani sa človek nenazdá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vo Vrútkach na mňa už čakal menší dážď, ktorý ma čakal aj v Martine.

Hrad Lietava na hrebeni
Hrad Lietava na hrebeni 
Kostol v Lietavskej Svinnej
Kostol v Lietavskej Svinnej 
Skaly nad autobusovou zastávkou Lietavská Svinná-Bobkov,horáreň
Skaly nad autobusovou zastávkou Lietavská Svinná-Bobkov,horáreň  
Z autobusu sme vystúpili piati, čo ma dosť prekvapilo, lebo v týchto končinách na podobných akciách býva bohatá účasť, najmä Žilinčanov
Z autobusu sme vystúpili piati, čo ma dosť prekvapilo, lebo v týchto končinách na podobných akciách býva bohatá účasť, najmä Žilinčanov 
Chata Patúch neďaleko od zastávky
Chata Patúch neďaleko od zastávky 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Dve pekné jazierka neďaleko chaty, okolo nich lavičky na oddych
Dve pekné jazierka neďaleko chaty, okolo nich lavičky na oddych 
Obrázok blogu
Cestou k horárni
Cestou k horárni 
Obrázok blogu
Rázcestník pred horárňou: naľavo Stratený budzogáň a vrch Žibrid, napravo sedlo Pastúch
Rázcestník pred horárňou: naľavo Stratený budzogáň a vrch Žibrid, napravo sedlo Pastúch 
Stará horáreň, miesto stretnutia turistov
Stará horáreň, miesto stretnutia turistov 
Guláš sa už pripravuje
Guláš sa už pripravuje 
Turisti po malých skupinkách sa privážajú autami a vyberajú sa k Budzogáňu
Turisti po malých skupinkách sa privážajú autami a vyberajú sa k Budzogáňu 
Aj ohník na opekanie už horí
Aj ohník na opekanie už horí 
Vybrali sme sa teda aj my
Vybrali sme sa teda aj my  
Výborne značená trasa k Budzogáňu
Výborne značená trasa k Budzogáňu 
Miestne značenie
Miestne značenie 
Obrázok blogu
Predposledná zastávka náučného chodníka
Predposledná zastávka náučného chodníka 
Pri Budzogáni
Pri Budzogáni 
Posledná tabuľa náučného chodníka
Posledná tabuľa náučného chodníka 
Tri mladé mamičky s deťurencami a jedným oteckom pod Budzogáňom - zaplesalo srdce starého turistu
Tri mladé mamičky s deťurencami a jedným oteckom pod Budzogáňom - zaplesalo srdce starého turistu 
Obrázok blogu
Pohľad za Budzogáň
Pohľad za Budzogáň 
Malá jaskynka pod veľkou susednou skalou
Malá jaskynka pod veľkou susednou skalou 
Obrázok blogu
Pre niekoho budzogáň, pre niekoho zovretá päsť, pre niekoho ľudská alebo zvieracia hlava...
Pre niekoho budzogáň, pre niekoho zovretá päsť, pre niekoho ľudská alebo zvieracia hlava... 
Mládež medzi skalami
Mládež medzi skalami 
O výške Budzogáňa si najlepšie urobiť úsudok porovnaním s výškou človeka
O výške Budzogáňa si najlepšie urobiť úsudok porovnaním s výškou človeka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Výhľady z okolia Budzogáňa doďaleka
Výhľady z okolia Budzogáňa doďaleka 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Krátke posedenie pri guláši a ide sa domov s pivom po ceste
Krátke posedenie pri guláši a ide sa domov s pivom po ceste 
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu