reklama

Vinšovačky

Kot son bov takej malej fagan, tak zmo choďévaľi na Kračún a na Novej rok z dvema staršimi bratňíkmi po rozvetvéne roďiňe a po najbľišich susédoch po vinšovačkách. Z bratňíkmi zmo nebejvaľi vedno v ednon dome, oni bejvali v druhé uľici, tak zmo chodiľi po ňich aj po našich susédoch. (Preklad z málinčiny: Keď som bol taký malý fagan, tak sme chodievali na Vianoce a na Nový rok s dvoma staršími bratrancami po rozvetvenej rodine a po najbližších susedoch po vinšovačkách. S bratrancami sme nebývali spolu v jednom dome, oni bývali v druhej ulici, tak sme chodili po ich aj po našich susedoch).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (30)

* * *

Obrázok blogu

Stolček vnučkám z vlaňajšej akcie "Od Lucie do Vianoc"*

Každý z nás mal svoj vlastný vinš. Ja som bol z nichnajmladší aj najmenší. Oni už trochu väčší - keď som sa s nimi rozprával, to som sa musel z jedného na druhého pozerať ako do neba, krk ohnutý hore, hlava vyklonená takmer do vodorovnej polohy - robili sa takými veľkými dedinskými fičúrmi, vážne sa tvárili, veď už aj dostali sem-tam vypiť po kalíšku domácej ražovice, no a ja ako taký prívesok som si tak pohopkával z nohy na nohu medzi nimi obdivujúc ich "dospelosť". Stará mama ma naučila na túto príležitosť ku Kračúnu takto vinšovať:

Vítej, utěšené ráno,
od proroků zvěstováno,
v nemž Marie, panna čistá,
porodila Pána Krista. Toho milého přítele, všech věrných vykupitele, z čehož se my radujeme a vám při tom vinšujeme: Žijte v zdraví, v pobožnosti, Bůh vám přinášej radosti. Amen.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A k Novému roku som zas vinšovávaltakto:

Prišiel k nám Nový rok,
a v ňom náš Ježiško,
by sme ho po celý
rok mali v srdiečku.
A tak vám vinšujem
tento nový rok:
šťastlivý, veselý,
vždycky požehnaný.

Amen.

Ale neboli by to dobrí bratranci, keby ma oni nenaučili iné,napr. takúto:

Ja som malý vojačik,
šabľu, flintu vláčim,
utekajte dievčence,
lebo vám opáčim.

alebo:

Vinšujem vám v tento Nový rok,
aby vám odpadol z pece bok
a z kochu hruda,
aby vaša gazdiná zostala hrubá.

alebo:

Ja som malý žiačik,
spievam ako vtáčik,
pána Krista vítam,
peniažtek si pýtam.
Peniažtek mi dajte,
dobre sa tu majte.

alebo:

Ja som malý, do povaly.
Ta by vypil, keby dali
pálenôčky do skleničky
a peniažtek do kapsičky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

alebo:

... no, na ďalšie si už nemôžem spomenúť, hoci tých vinšov som vedel kedysi oveľa viac. Ale to boloniekedy pred 60 rokmi a čo-to mi už vyfučalo z hlavy, veď ju už mám aj šedivú aj plešivú. Už len duša chodí do mňa spávať. Takže primojom veku už mám hádam nárok aj na to nejaké zabúdanie, tie počiatky Alzheimera. Hoci ten Alzheimer sa vraj začína opačne: pamätáme si to dávne, ale nepamätáme si to včerajšie. Tak teda všetkým Vám, dievčatám aj chlapcom, starším i mladším, diskutérom a blogerom, veriacim i neveriacim, pravým či ľavým, všetkým, a každému z Vás:

VINŠUJEM VÁM TIETO VINŠE,
NAMOJVERU NEVIEM INŠIE.

Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu