reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Ján Urda

Ján Urda

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  725
  •  | 
  • Páči sa:  278x

jednoducho dôchodca, jednou rukou na blogu, druhou nohou v hrobe so životnou zásadou podľa Diderota: "Lepšie je opotrebovať sa, ako zhrdzavieť" Zoznam autorových rubrík:  Detstvo - spomienkyŠkola - spomienkyPráca - spomienkyCestovanieZ TurcaStaroba - spomienkyFilatelia - svet poznaniaSúkromnéNezaradené

reklama

Nezaradené

MDD - Vrútky - Železničiari deťom

Ján Urda

MDD - Vrútky - Železničiari deťom

Členovia Spolku Výhrevne Vrútky ako každoročne pripravili k MDD pre deti zaujímavé programy - jazdy parnými vlakmi. V sobotu na trati Žilina - Kremnica, v nedeľu na trati Vrútky - Harmanec .

  • 6. jún 2019
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 479x
  • 19
Galéria kamenných skulptúr na Orave

Ján Urda

Galéria kamenných skulptúr na Orave

Ďalšia galéria kamenných skulptúr je voľne prístupná galéria v oravskej obci Oravský Biely Potok. Tu sú sústredené skulptúry medzinárodných sympózií, ktoré sa tu každoročne uskutočňujú.

  • 3. okt 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 798x
  • 11
Galéria kamenných skulptúr pod Tatrami

Ján Urda

Galéria kamenných skulptúr pod Tatrami

Na kraji Vyšných Ružbách je veľká voľne prístupná galéria kamenných skulptúr v prírode. Sú tu sústredené skulptúry medzinárodných sympózií, ktoré sa tu uskutočňujú.

  • 13. sep 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 485x
  • 11
Miniskanzen drevených chrámov

Ján Urda

Miniskanzen drevených chrámov

Obec Ľutina pri Sabinove býva dejiskom najväčšej púte gréckokatolíkov na Slovensku. Nachádza sa tu aj bazilika minor a pri nej sa buduje miniskanzen drevených chrámov.

  • 7. aug 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 064x
  • 18
VII. Krása dreva...

Ján Urda

VII. Krása dreva...

...a chvála umenia. Nedávno prebehli tri sympóziá rezbárov na Orave: v Istebnom na dolnom konci Oravy, Oravskej Polhore a Zákamennom na hornom konci Oravy. Všetky som navštívil na začiatku i na konci.

  • 24. júl 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 759x
  • 6
reklama
Hrad Plaveč a okolie s Jankom Serbákom

Ján Urda

Hrad Plaveč a okolie s Jankom Serbákom

S východniarom Jankom sme zatiaľ absolvovali len jednu spoločnú akciu, pred štyrmi rokmi roklinu Malý Kyseľ v Slovenskom raji. Veľký Kyseľ bol vtedy ešte uzatvorený

  • 19. jún 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 155x
  • 14
VI - Krása dreva...

Ján Urda

VI - Krása dreva...

...a chvála umenia. Nedávno sa v hornooravskej dedine Oravská Polhora uskutočnil plenér ľudových umelcov-rezbárov.

  • 17. jún 2017
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 687x
  • 12
Kysucké kamenné gule

Ján Urda

Kysucké kamenné gule

Megoňky a Klokočovské skálie. Dve lokality na Slovensku, kde sa narodili kamenné gule. Podobných lokalít je na svete pomenej.

  • 11. nov 2016
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 050x
  • 27
Piatok - Straník

Ján Urda

Piatok - Straník

Straník je neveľký kopec pri Žiline v Kysuckej vrchovine. Za pekného počasia je z neho krásny výhľad. Vedie naň len jeden značený chodník zo Zástrania, ale dá sa naň dostať z viacerých východísk.

  • 8. feb 2016
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 319x
  • 18
Nolčovská Mogura

Ján Urda

Nolčovská Mogura

Nolčovská Mogura je menší kopec na turčianskej vetve Veľkej Fatry. Ten názov Mogura by ste na mape darmo hľadali, tam je Magura. Je to kvôli odlíšeniu od známejšej Kľačianskej Magury.

  • 2. feb 2016
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 530x
  • 10
reklama
V - Krása dreva...

Ján Urda

V - Krása dreva...

...a chvála umenia.Minulý týždeň som bol dvakrát v Humennom. Z mestského kultúrneho strediska som dostal e-mail, či môžu moju fotku použiť ako upútavku na akciu, ktorú pripravujú. Tak som sa dozvedel o chystanom plenéri rezbárov. Viac mi nebolo treba - rezbárstvo je pre mňa umenie naj... A tak som sa vybral pozrieť sa na prácu rezbárov.

  • 2. aug 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 158x
  • 16
Jediný na Slovensku

Ján Urda

Jediný na Slovensku

Už asi rok často chodím do Liptovskej Osady. Kamarát tam upravuje drevenicu, takže každý týždeň jeden deň si to ta spolu nasmerujeme. Cez deň brigáda a večer si sadneme doma do našej obľúbenej krčmy na dve pivá. Krásny kraj je tá dolina s ťažkým životom ľudí. Z jednej strany Veľká Fatra, z druhej Nízke Tatry. Vyberajte si, čo sa Vám viac páči, obe pohoria nádherné, jedno krajšie ako druhé. Tak teda Liptovská Osada. Keď idete z Ružomberka na Bystricu, z Osady najprv popod bralo odbočka naľavo do Lúžnej v Tatrách, potom napravo po starej ceste do Revúc vo Fatre a priamo sa dostanete po novej ceste do Korytnice a na Donovaly. Dedinka v údolí, červené strechy a dva kostoly. Jeden štandardný, aké nájdete takmer v každej dedine, druhý trochu netypický. Ten prvý - katolícky - je národnou kultúrnou pamiatkou, ten druhý, netypický ma hneď na prvý pohľad zaujal. Jednak svojou architektúrou, jednak kalichom nad vchodom a dvomi na veži. A svojou ošarpanosťou. Zaujímavý osud oboch kostolov je spojený s osobou farára Jána Matťašovského. V širšej verejnosti je málo známa cirkevná vzbura Osaďanov proti biskupovi v polovici prvej polovice minulého storočia. Tu je jej história.

  • 17. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 4 819x
  • 52
Zjavenie Matúšovi Lašutovi

Ján Urda

Zjavenie Matúšovi Lašutovi

V knižnici na sídlisku, ktorú navštevujem, prijímajú knihy ako dary a potom ich predávajú za symbolických 40 centov, ktoré sa použijú na dobročinné účely a rozširovanie knižničného fondu. Kedysi som si tam kúpil aj knihu Plubius Ovidius Naso: Umenie milovať, Lieky proti láske. Našiel som v nej založené strojom písané 2,5-stranové pojednávanie Zjavenie Matky Božej v Turzovke, rozčlenené na 7 častí. Autor neznámy. Možno to bola kázeň. Je to zaujímavé čítanie...

  • 10. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 354x
  • 7
IV - Krása dreva...

Ján Urda

IV - Krása dreva...

...a chvála umenia.Sobota - ráno krásne počasie volá do prírody, tak som sa vydal do Mútneho za rezbármi. Zas sa mi nechcelo v Námestove dlho čakať, tak som sa vyviezol ku chate Pilsko na konečnú v Oravskom Veselom. Odtiaľ ma nasmerovali hore lesnou cestou, že sa dostanem tade do Mútneho. Možno by som sa aj dostal, ale po polhodine stáleho mierneho stúpania som sa vrátil späť a zamieril som si to krížom cez horu. V hore som zdolal viacero potôčikov, prišiel som na čistinku podobajúcu sa zarasteným krtincom, ale cez ňu sa mi už nedarilo prejsť. Močarisko. Stupím na "krtinec" a zapadnem po členky do bahna. Tak som sa znova vrátil a šiel ešte nižše a krížom cez lúky a polia do Mútneho.

  • 3. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 744x
  • 17
III - Krása dreva...

Ján Urda

III - Krása dreva...

...a chvála umenia.Minulý týždeň sa niesol v znamení ľudového rezbárstva. V hornooravskej obci Mútne, v jeho časti Druhá strana, prebiehal Týždeň oravskej sakrálnej rezbárskej tvorby. Bol som tam v utorok, štvrtok a sobotu, aby som si vychutnal nielen hotové diela majstrov ľudového rezbárstva, ale aj ich zručnosť pri práci. Pri Goralskej kolibe jej majiteľ plánuje postaviť kaplnku, v ktorej areáli budú aj drevené sochy ľudových umelcov. Pri tej príležitosti bola zorganizovaná aj táto akcia, na ktorej sa zúčastnili viacerí významní rezbári nielen z Hornej Oravy. Zišli sa tu starší i mladší, i otec so synom.A takto to vyzeralo tam v tie dni.

  • 3. máj 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 728x
  • 12
reklama
Nové vozne ZSSK

Ján Urda

Nové vozne ZSSK

Súkromná česká spoločnosť RegioJet predstavila vlakovú súpravu, ktorú bude prevádzkovať na trati Bratislava - Dunajská Streda - Komárno. Je to udalosť, veď je to prvý súkromný prepravca u nás. Ale nie tak dávno na niektorých regionálnych tratiach v tichosti a bez fanfár nasadila aj spoločnosť ZSSK nové vlakové súpravy. Niekoľkokrát som už nimi cestoval. Vlak toho českého prepravcu som videl len dnes na fotografiách, tak Vám ukážem zopár záberov novej poschodovej súpravy ZSSK. Poschodové vlaky premávali kedysi za mojich študentských čias pred takými 50 rokmi na prímestských tratiach Bratislavy. Tí skôr narodení by sa na to mohli pamätať.

  • 27. apr 2011
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 582x
  • 25
Život mládenca

Ján Urda

Život mládenca

Rád sa túlam. Či ako turista prírodou, najmä po horách, alebo ako tulák bez domova z dediny do dediny, pričom pozorujem život okolo. Rád sa pristavím, prehodím pár slov. S obyčajnými ľuďmi, ktorí nepoznajú rozdiel medzi HDP a DPH. Ale veď ani mnohí blogeri ho nepoznajú, a pritom o týchto veciach dokážu napísať siahodlhé „premúdre" články. Názory ľudí, s ktorými sa rozprávam, nie sú oficiálne politické, ale sú to ich praktické názory na život. Práve tým sú však vysoko politické. Nie len obyčajné bezduché politikárčenie. Múdri blogeri to nazývajú krčmovými rečami IV. cenovej skupiny, ale sú to reči, odrážajúce denné problémy týchto ľudí. Nie reči o vysokej politike, o makroekonomických ukazovateľoch, o politike a politikoch. Sú to reči o ich každodenných problémoch a starostiach.

  • 14. dec 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 7 811x
  • 136
Požiar

Ján Urda

Požiar

Nie je požiar ako požiar. Stojím si ja na zastávke autobusu na Donovaloch, čakám na autobus z Bystrice do Ružomberka. Vidím, ako od Ružomberka hore kopcom sa dvíhajú a približujú akési veľké kúdole dymu. Reku, čo to môže byť, to nemôže tak dymiť normálny motor. Vyťahujem teda fotoaparát, ktorý mám vždy poruke. A to hore kopcom dymí autobus. Alebo lepšie povedané - dymí sa z autobusu. Dymí, ale nie tak normálne, z výfuku. Celý je v kúdoľoch dymu a ledva sa vlečie hore kopcom. A za ním áut a áut, veľmi dlhý kŕdeľ.

  • 5. nov 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 2 078x
  • 31
Nad jednou fotografiou

Ján Urda

Nad jednou fotografiou

Na svojom ruskom fotoblogu som uverejnil aj túto fotografiu z perexu. Zaujala ma jedna reakcia istého námorného dôstojníka: " ! !" - "Extrémny výlet! Bez záchranných viest!".Zaujímavý postreh. Na pltiach sa prevážajú aj malé deti, a keď som tak pozoroval turistov vystupoť z plte, tak neraz niektorí išli aj akýmsi neistým krokom, akoby dostali morskú nemoc alebo mali len "lepšiu náladu". Keď som si potom pozrel aj ďalšie podobné fotografie z môjho archívu, tak na tejto konkrétnej plavbe všetky deti mali vesty, ale dospelý ani jeden. Na tom druhom zábere vestu nemá nik. Ak si dobre pamätám, pred niekoľkými rokmi pri podobnom splavovaní Dunajca sa utopil turista.

  • 29. aug 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 135x
  • 29
Grandi

Ján Urda

Grandi

Včera večer trochu unavený po zdolaní tatranského Kriváňa (tu v Malej Fatre máme aj dva fatranské Kriváne) sedím na lavičke na autobusovej stanici vo Vrútkach a čakám na MHD do Martina. Lavička plná. Trošku ďalej odo mňa pekná mladá dvojica vo veku, že ešte ani volebné právo nemá.Dievčine pri manipulácii s drobnými vypadla akási minca a zakotúľala sa trošku ďalej. Mladí sa pozreli po sebe a vymenili si úsmevy. Keď však ani po pol minúte sa ani jeden z nich nemal k tomu, aby sa zdvihol z lavičky a zohol sa pre tú mincu, zdvihol som sa ja a zodvihol ju. Bola to 20-centovka. Podal som im ju s "Nech sa páči".Moja stará mama hovorievala: "Kto si mála neváži, veľa nie je hoden".

  • 12. júl 2010
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 399x
  • 40
reklama
SkryťZatvoriť reklamu